Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Китайското цунами, което заплашва Tesla

Моделите на BYD вече изпреварват по продажби Tesla Снимка: Getty Images
Моделите на BYD вече изпреварват по продажби Tesla

Трудни времена предстоят пред водещия производител на електромобили Tesla, ръководен от милиардера Илон Мъск. 

Конфликтът му с администрацията на президента Доналд Тръмп със сигурност няма да има благоприятно влияние върху компанията и то във възможно най-неподходящия момент, тъй като на хоризонта се задава сериозно предизвикателство.

Всъщност "задава" не е особено точно, тъй като китайският гигант BYD съвсем не е непознато име. Той вече изпревари Tesla по продажби и приходи от електромобили в глобален мащаб.

През април за първи път се случи компанията на Мъск да бъде изпреварена и в Европа, след като в продължение на три поредни години държеше лидерската позиция.

Според консултантската компания JATO Dynamics в рамките на април BYD е регистрирала 7231 продажби на електромобили или плъгин хибриди срещу 7161 за Tesla.

Това е особено впечатляващо - някогашният производител на батерии за мобилни телефони само допреди няколко години в Европа продаваше коли единствено в Норвегия и Нидерландия, а за 2024 г. дори не влиза в първата десетка по продажби. Въпреки наложените европейски санкции срещу Китай, BYD има 60% ръст за април спрямо същия период миналата година.

Нещо повече - китайският производител не цели това да бъде моментен успех. Компанията планира да навлезе в 12 нови европейски пазара до края на 2025 г., да открие централа, изследователска и производствена в Будапеща, както и да изгради мрежа от над 1000 търговски обекта.

••• Този скандал няма как подейства добре на бизнеса на Мъск:

Важно оръжие в арсенала на китайското глобално настъпление ще представлява компактният модел Dolphin Surf, който е насочен към масовия потребител.

Колата е адаптирана от китайския вариант, познат като Seagull, и се явява по-евтина алтернатива на преките си конкуренти в субкомпактния клас (B-segment) като Renault 5 или Citroën ë-C3. Цената ѝ достига до 25 000 евро при най-високо ниво на оборудване с електромотор от 155 к.с., батерия с обхват до 300 км и бързо зареждане до 80 kW.

Към момента единствените два по-достъпни модела от този клас са китайската Leapmotor T03 и Dacia Spring.

На фона на тази експанзия изглежда, че Tesla сериозно отстъпва от позициите си.

Данните за април показват, че компанията на Мъск е единствената в рамките на първите осем на европейския пазар, която отбелязва спад. При това двуцифрен - 49% спрямо предишния април. В глобален мащаб за първата четвърт на 2024 г. сривът е 13 %.

Разбира се причините за отстъплението са разнообразни - от противоречивото и твърде шумно навлизане на Илон Мъск в политиката, през дизайнерски и технологични проблеми в застаряващите модели на Tesla, до агресивната китайска експанзия.

Проблемите няма как да не са свързани. Разпиляването на Мъск в различни политически и технологични начинания при всички отношения се отразява в мениджмънта на Tesla, което съответно се отразява върху качеството на продуктите и развиването на иновации. 

От друга страна китайските производители като BYD е логично да се възползват, тъй като отдавна не са само консуматори на иновации, а вече самите те задават тенденции.

BYD Dolphin Surf Снимка: Getty Images
BYD Dolphin Surf

Подобно поле на съревнование е също надпреварата за въвеждане на технологии за автономно управление и роботакситата.

Очаква се съвсем скоро Tesla да приключи тестовете си на автономни таксита в Остин, Тексас, които скоро да да започнат работа. Вероятно още този месец, според различни информации.

Ако стартът на това начинание е успешен, Мъск планира бърза експанзия на роботакситата си из много от големите градове в САЩ. Друг е въпросът, че ще трябва да догонва вече установената американска компания Weymo, която оперира хиляди такива таксита.

BYD от своя страна в началото на годината започна да интегрира своята собствена полуавтономна система за управление God's Eye. Тя контролира волана, ускорението и спирането на автомобила, но все пак изисква наличието на водач.

God's Eye е пряка конкуренция на същата система, която Tesla използва за своите модели и, която се предлага за четирицифрена сума като допълнителен пакет оборудване за автомобилите си. BYD направиха своята система безплатна за всичките си модели, включително за най-евтините.

Изглежда, че може би времето на доминация на Tesla приключва. Мъск ще трябва да обърне повече внимание на компанията си, ако не иска да бъде залята от прииждащото китайско цунами.

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.
 

Най-четените