Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Новият "Мастър план" на Мъск - евтина Tesla и "цивилизация, захранвана от устойчива енергия"

Както обикновено, никой не може да предвиди какво ще излезе от ума на милиардера Снимка: Getty Images
Както обикновено, никой не може да предвиди какво ще излезе от ума на милиардера

От известно време почитателите на Tesla чакаха с нетърпение датата 1 март. На фона на рекордно големи продажби за 2022 г. и колебливо представяне на финансовите пазари инвеститори и анализатори очакваха да чуят как ще изглежда "Мастър планът" на Илон Мъск за бъдещото развитие на компанията.

Някои смятаха, че ще бъде обявен нов модел автомобил, който да е по-достъпен за широката маса от потребители. Други пък очакваха някаква промяна в досегашния бизнес модел.

Нищо подобно. Оказа се, че както обикновено, никой не може може да предвиди какво ще излезе от ума на милардера.

В случая новата стратегия на Tesla поставя компанията на централно място в глобалните усилия за премахване на изкопаемите горива и устойчиво преминаване към зелена енергия.

Вместо да представи идея за лъскава нова кола, Мъск измести фокуса към по-мащабните проблеми с изменението на климата, задавайки посока към агресивен глобален преход към чиста енергия и бъдеще, където електрическите превозни средства ще бъдат основен начин на придвижване.

Така нареченият "Мастър план 3" преминава отвъд автомобилния сектор, за да предложи идея за декарбонизиране на глобалната електрическа мрежа, индустрията, корабоплаването и въздушния транспорт.

Целта на Мъск е да създаде "цивилизация, захранвана от устойчива енергия".

Той прогнозира, че ще са необходими 10 трилиона долара инвестиции, за да се постигне това бъдеще. От тях 7 трилиона ще бъдат необходими за окончателно превключване към електромобили, което според него "не е голяма цифра на фона на глобалната икономика".

"Има ясен път за преминаването към устойчива енергия", казва Мъск. "Той не изисква унищожаване на естествените местообитания. Той не изисква да правим икономии, да спрем да използваме електричество или да стоим на студено."

Голяма част от постигането на тази визия включва разширяване на световния капацитет за съхранение на енергия до 240 терават-часа, а инфраструктурата за това би отнела "по-малко от 0,2 процента" от земната повърхност.

Мъск не дава конкретика за начина на изпълнение на грандиозния план, но обещава в най-скоро време да представи Бяла книга с подробностите.

"Наистина не исках днешното събитие да се отнася само до инвеститорите в Tesla, които притежават акции. Исках да бъде за всеки, който е инвеститор в Земята", коментира милиардерът. "Земята има възможност и ще премине към устойчива енергия. Сигурен съм, че ще се случи в рамките на нашия живот."

Така без представяне на нов автомобил, Мъск и инженерите на Tesla обявиха как ще проектират и произвеждат следващото поколение свои автомобили. Това става в тон с новата концепция и означава, че бъдещите превозни средства няма да изискват използване на редки метали или природни елементи.

Те твърдят, че са намерили и радикално нов процес на сглобяване, който може да намали производствените разходи с 50%.

Това не е първият подобен план "Мастър план" на Tesla, както си личи и по името му.

Досега има два, които не може да се каже, че изпълняват напълно поставените цели. Първият от 2006 г. е успешен, докато вторият, появил се 10 години по-късно, все още остава нереализиран изцяло.

Според него компанията досега трябваше вече да е изградила процъфтяващ бизнес за производство на соларни панели, да е въвела няколко нови превозни средства във всички основни категории и да е създала възможност за 100% автономно управление на автомобил.

Дотук соларните инсталации Tesla Powerwall не се радват на очаквания интерес и срещат много сериозна конкуренция.

От друга страна през последните няколко години бяха обявени два чисто нови модела автомобили според втория "Мастър план". Това бяха Tesla Semi и Cybertruck. Първият модел започна доставки едва в края на миналата година, а вторият на няколко пъти бе отлаган, като се очаква първите доставки да започнат тази година, а масовото производство - през 2024 г.

По отношение на автономното управление пък само преди няколко дни американските регулатори отказаха да дадат разрешение за комерсиално използване на специалния софтуер на Tesla с мотивите, че той все още е твърде рисков за свободно използване по пътищата.

Очевидно не всичко върви гладко за Tesla.

Компанията все пак остава водещият производител на електромобили и залага изключително амбициозната цел да произвежда по 20 милиона превозни средства през 2030 г. Това е около 10 пъти повече от текущия ѝ капацитет и повече от общия обем на двата най-мащабни производителя в момента - Volkswagen и Toyota.

За целта се предвиждат нови инвестиции, които могат да достигнат до 175 милиарда долара. Първата от тях вече е факт под формата на нова "гигафабрика" в Мексико на стойност 5 милиарда, която се очаква да бъде "най-големият завод за електрически превозни средства в света".

Мъск смята, че ключът към стимулирането на продажбите ще бъде намаляването на цените за крайния потребител. Това вече се случи веднъж миналата година, а явно намаленията ще продължават, ако се осъществи идеята за съкращаване на производствените разходи.

"Желанието хората да притежават Tesla е изключително високо. Ограничаващият фактор е способността им да плащат високата цена", смята милиардерът.

Ден след събитието акциите на компанията паднаха с цели 7%, което е най-големият срив от дълго време насам. 

Проблемът в случая е, че май всичко, което обявиха Мъск и неговите експерти май не вдъхна особено доверие на хората, които инвестират пари в Tesla. 

 

Най-четените