Да имаш високотехнологична кола като Tesla на пръв поглед звучи добре. Илон Мъск дори се беше пошегувал, че и той, както и Apple, продава скъпи компютри, но към неговите идва и цял електромобил.
Какво обаче се случва с автомобил Tesla след три години и почти 65 хил. километра пробег?
През 2019 г. Дейв Вандерверп, редактор към изданието Car and Driver, си купува Tesla Model 3 - един от най-бюджетните модели, които заводите на Мъск произвеждат.
Първоначално Вандерверп е привлечен от софтуера и от възможностите за автономно шофиране.
Първият фал се случва още при получаването на електромобила - Дейв доплаща 6000 долара за опцията за автономно шофиране, но тя не е инсталирана в софтуера.
Той отбелязва, че сега, през 2022 г., въпросният софтуер е двойно по-скъп и пак не е сигурно, че клиентът ще го получи. Това далеч не е първият недостатък, защото Вандерверп се сблъсква с редица други софтуерни проблеми.
Мобилното приложение, с което той се свързва с електромобила, например сигнализира за катастрофа, докато Дейв просто паркира.
Извън тези досадни недостатъци, първите впечатления от Tesla Model 3 са добри. На редактора му се налага да смени един от задните мотори, като ремонтът струва 2500 долара. Всичко се поема от гаранцията на електромобила.
Вандерверп отбелязва, че наистина му харесва просторният интериор и комфортът в купето, но от друга страна му се струва твърде минималистично и го дразни липсата на дисплей с показателите за скорост точно пред очите на водача.
Другият урок, който Дейв бързо научава, е, че ефективността на електрическия автомобил на пътя може да варира изключително много.
Ясно е, че при по-студено време електромобилите изминават по-малко километри с едно зареждане, но Вандерверп забелязва и че в студени месеци като януари и февруари купето се затопля по-трудно и зареждането е по-бавно. Освен това колата хаби енергия, за да предпазва батерията от замръзване.
Дейв обяснява, че в една мразовита февруарска вечер, когато температурите падат до -5 градуса, Tesla Model 3 изразходва 5 процента от заряда си, само за да поддържа батерията затоплена. "Колата ми изхарчи 5 на сто от батерията в опити да не замръзне", шегува се той.
Добрата новина е, че Model 3 не изисква твърде много планирано обслужване. Вандерверп посочва, че на около 20 хил. километра се налага смазване на спирачната система. Няколкото капки лубрикант му струват 306 долара, които не се покриват от гаранцията.
Електромобилът, както и повечето коли, които идват чисто нови от автосалона, идва с всесезонни гуми, в случая на Tesla - Michelin. Дейв забелязва, че след 48 хил. километра гумите вече са напълно износени и имат нужда от смяна с нови.
Комплектът гуми струва 1157 долара. За тези три години на Вандерверп му се налага да смени и предното стъкло, както и стъкления покрив - съответно 1088 и 1196 долара.
Дейв може да каже добра дума за батерията на Tesla Model 3. При изминати 32 хил. километра електромобилът е загубил едва 6 процента от капацитета на батерията си или около 30 километра пробег. При над 64 хил. изминати километра няма по-нататъшен спад в капацитета на батерията.
За тези километри софтуерът на колата преминава през общо 38 ъпдейта, което означава, че средно на 20 дена има нов ъпдейт. Някои от обновленията носят истински полезни новости като засичането на движение около електромобила при по-натоварен трафик и контрол на климата в купето, ако вътре има домашен любимец.
Други ъпдейти се изразяват в глезотии като разнообразни звуци на клаксона, с които да се плашат пешеходците.
Малко преди да достигне 65 хил. изминати километра, Вандерверп получава и обновление, което сменя изцяло вида на интерфейса. Tesla Model 3 разполага с 15-инчов дисплей, на който всяка промяна е доста видима, припомня редакторът.
Под статията на Дейв за електромобила бързо се събират коментари на други собственици на Tesla, някои от които никак не са доволни от покупката си.
"Инфраструктурата за зареждане на Tesla е по-яка от самите им коли", пише един от потребителите в Car and Driver. "Автоматичните чистачки на Tesla са видимо по-неефективни от онези, предлагани от всеки друг автомобилен производител", добавя друг.
"Моят Model 3 изгуби 64 километра пробег за ден, само докато си стоеше на паркинга. Какво по дяволите?!", изненадан е трети.
Вандерверп обаче посочва, че поддръжката на такъв електромобил е по-евтина, защото не се налага смяна на маслото и други консумативи, а смазването на спирачките се прави не по-често от веднъж годишно. Единственият сериозен разход за Дейв остава смяната на сезонните гуми.
В заключение той подчертава и още нещо много важно - редица от проблемите, с които се е сблъскал в своя Tesla Model 3 през тези три години, вече са отстранени в по-новите модификации.