Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Tesla през 2022 г. - рекорд по продажби, но и рекорден срив на акциите

Сега компанията назначава втори по сила човек след Мъск - топ мениджър от Китай. Снимка: iStock
Сега компанията назначава втори по сила човек след Мъск - топ мениджър от Китай.

Производителят на електрически автомобили Tesla е доставил рекордните 1,31 милиона превозни средства миналата година. Това става ясно от публикувания от компанията отчет за производството и доставките на превозни средства за четвъртото тримесечие за 2022 г.

Само за последните три месеца на годината до клиенти са били доставени общо 405 278 електромобила. Това обаче е с около 25 хил. бройки по-малко от прогнозираните 430 хил. доставки.

Въпреки това тези числа са абсолютен рекорд до момента за ръководения от Илон Мъск електромобилен производител, като на годишна база спрямо 2021 г. е отбелязан забележителен ръст от 40% повече доставени коли.

Анализаторите отбелязват, че макар Tesla да започна производство в две нови фабрики през тази година - в Остин, Тексас, и в Бранденбург, Германия, а също така и увеличи производството във вече съществуващите си бази във Фремонт, Калифорния и в Шанхай, досега компанията не е разкривала производствените обеми и доставките по региони.

Според някои Tesla е могла да развие и още по-добри показатели, ако не бяха множеството предизвикателства, пред които беше изправена, включително локдауните в Китай, които блокираха местното производство на електромобили.

Този негативен фактор обаче беше туширан донякъде от решението на производителя на електромобили през четвъртото тримесечие на годината рязко да намали цените на продуктите си.

Въпреки рекордните продажби обаче акциите на Tesla отбелязаха сериозен срив през 2022 г.

Само за последните 6 месеца цената им спадна с над 45%, като през декември няколко анализатори изразиха загриженост относно отслабването на търсенето на електрически превозни средства от бранда за сметка на хибриди и електромобили на други компании.

Спадът в цената на акциите на компанията беше подплатен и от поведението на главния изпълнителен директор Илон Мъск, който с решението си да купи социалната платформа Twitter доведе до напрежение по пазарите.

Акциите му в Tesla са гарант за покупката на Twitter и макар да обеща, че няма да продава акции на електромобилната компания отвъд необходимото, на няколко транша той освободи пакети от акции на обща стойност от над 15 млрд. долара.

От компанията, а и в цялата автомобилна индустрия, се готвят за една по-тежка 2023 г. със забавящо се търсене на коли заради нарастващите лихвени проценти и опасенията за рецесия.

Наскоро ръководството на Tesla изпрати писмо до инвеститорите си, с което ги предупреди за нуждата от справяне със "значителни предизвикателства, свързани с COVID и веригата за доставки през цялата година".

Надеждата на представителите на сектора от САЩ като Ford, GM, Rivan и Tesla е да се възползват от представените стимули за вътрешно производство и покупки на изцяло електрически автомобили в Закона за намаляване на инфлацията, прокаран от президента Джо Байдън в края на миналата година. 

Междувременно Tesla представи и сериозна вътрешна рокада в мениджърския си екип, излъчвайки китаеца Том Жу като втори по сила човек в компанията, съобщава "Ройтерс".

Том Жу има реномето на стриктен и строг ръководител, като сега той ще стане вторият по власт човек в Tesla. Снимка: Getty Images
Том Жу има реномето на стриктен и строг ръководител, като сега той ще стане вторият по власт човек в Tesla.

Той досега отговаряше за китайското подразделение, а след промените вече ще поеме и прекия надзор върху всички заводи. Това прави Жу втория по власт човек в Tesla след самия Мъск с пряк надзор върху доставките на всички основни пазари и операциите на ключовите производствени центрове.

Под негово ръководство заводът на Tesla в Шанхай се възстанови бързо от локдауните заради COVID-19 в Китай, а служители го описват като стриктен и строг ръководител. 

Жу поема ръководството на основните производствени центрове на Tesla в момент, в който компанията подготвя пускането на Cybertruck и обновена версия на своя седан Model 3. Издигането му сега до глобална мениджърска позиция идва на фона на критиките към Мъск, че е твърде разсеян с Twitter, за да ръководи адекватно електромобилната компания.

Джеймс Мърдок, член на борда на директорите на Tesla, каза през ноември, че компанията наскоро е идентифицирала потенциален наследник на Мъск, без да назовава кой е този потенциален наследник. 

Том Жу и екип от неговите сътрудници бяха привлечени от Tesla в края на миналата година, за да отстранят производствени проблеми в САЩ. Това още тогава предизвика спекулации, че китаецът може да бъде подготвян и за по-сериозна роля в компанията.

 

Най-четените