Не е пресилено да кажем, че Tesla буксува на едно място. Не защото електромобилите на Мъск не се движат, а защото компанията страда от същия синдром, от който и Apple - все по-осезаема скука и все по-голяма липса на революционни иновации.
В опит да раздвижат положението, от Tesla представят по-бюджетни версии на двата си най-популярни електромобила - Model Y и Model 3.
Седанът Model 3 вече може да е при клиента на цена от 38 600 долара, като в тази сума са включени данъците и разходите за доставка. Цената е с 5500 долара по-ниска от тази на премиум варианта.
Електрическият SUV Model Y пък вече с 5000 долара по-евтин и започва от 42 хил. долара.

На пръв поглед обявените лично от Илон Мъск електромобили са логичен ход на фона на конкуренцията от Китай, която е тежка заплаха за Tesla.
Само че в по-бюджетните версии са направени и някои сериозни компромиси с оборудването. Вместо комбинация от текстил и еко велур, интериорът е само от текстил.
Тонколонките са седем, вместо 15, и им липсва суббуферът. Липсва и вторият 8-инчов дисплей, който е пред задните седалки на премиум версиите.
Не е учудващо, че и пробегът на по-евтините електромобили е по-малък и ускорението от 0 до 100 км/час се случва за по-дълго време.
Проблемът обаче е повече в това, че феновете на Tesla очакват премиера на чисто нови модели, а не поевтиняване на старите.
През март тази година в подкаста Ride the Lightning автомобилният дизайнер на бранда - Франц фон Холцхаузен заяви, че се работи по ново поколение Tesla Roadster.
Той загатна, че тези свръхспортни електрически бегачки ще са "демонстрация на най-върховите технологии" в бранша.
Фон Холцхаузен разкри и че дизайнът на Tesla Roadster ще претърпи редица промени.

В същия дух през септември 2025 г. в X Илон Мъск написа, че "Tesla Roadster е нещо отвъд обикновените коли". Предприемачът добави, че е изгледал няколко демота, които показват електромобила и възможностите му, и е невероятно развълнуван.
Премиера на спортния модел обаче не се очертава на хоризонта.
Засега не се потвърждават и слуховете, че Tesla работи по изцяло нов електрически модел, който ще е по-компактен и изцяло насочен към шофиране в градски условия.
По-малък електромобил с по-скромен пробег би дошъл на ниска цена, без да бъде лишаван от някои приятни екстри като втория дисплей.
Остава и въпросът с конкуренцията от Изток.
В началото на октомври от Hyundai обявиха, че следващото им поколение електромобили ще е с до 10 хил. долара по-евтино от предшествениците им. Съвсем прилични електрически коли като Nissan Leaf и Kia EV3 пък твърдо държат цена под 30 хил. долара за базова версия.
"На езика на пазарната икономика, новите модели на Tesla са като това Стив Джобс да свали полото си и да облече блуза от супермаркет", обобщава за "Ройтерс" икономистът Майкъл Шулман.
С други думи, разяснява той, Tesla вече не е готиният електромобил на пазара, а е марка, която се опитва хем да е премиум, хем да печели масите.
Затова Шулман и редица негови колеги не предвиждат бум на търсенето на по-бюджетните Tesla така, както и Tesla Cybertruck не предизвика очакваното вълнение. Просто е време за нещо наистина ново.