"От 15 ноември до 1 март всички автомобили трябва да бъдат оборудвани с гуми, подходящи за зимни условия" - това гласи изискването на "Пътна полиция".
Тази разпоредба предизвиква сериозен наплив към гумаджийниците, който не спира дори и през декември, когато позакъснелите водачи сменят гумите си.
Междувременно текат ожесточени спорове какво точно изисква КАТ от шофьорите и след като стане ясно, че разпоредбите са само за дълбочината на грайфера от 4мм, мнозина решават, че няма нужда да сменят гумите.
Според тях е напълно достатъчно да имат необходимия грайфер или пък е най-добре да се шофира с така наречените всесезонни гуми, макар че това схващане е груба грешка.
Производителите неслучайно маркират гумите си с пиктограми, за да посочат разликата между зимните и летните си гуми. Летните обикновено имат пиктограма слънце, а зимните - снежинка, снежинка в триъгълник или стилизирани планински върхове.
Разликата, разбира се, никак не се изчерпва само с една картинка, щампована върху гумата, и именно затова е важно гумите да се сменят със смяната на сезоните.
Най-забележимата разлика между зимни и летни гуми е грайферът. Летните гуми са с по-плитък грайфер и по-малко канали, заради което, както посочват от Cars.com, се износват малко по-бързо. Каналите на летните гуми освен това са специално проектирани да минимизират риска от аквапланинг на мокра настилка.
Лятната гума има по-добро сцепление с пътя при високите температури и при по-влажни условия. Една от най-основните разлики със зимните гуми е не само видимо по-различният грайфер, а и материалът за изработка.
Летните гуми са изработени от по-твърда каучукова смес с по-малко съдържание на естествен каучук, затова при температури под 7 градуса могат да станат прекалено крехки.
Това не е единственият риск при шофиране в зимни условия с летни гуми. По-широкият и плитък протектор на лятната гума улавя снега, вместо да го разпръсква настрани, което прави сцеплението с пътя изключително трудно дори и при лека снежна покривка.
Ниските температури правят каучуковата смес на летните гуми по-малко гъвкава, което пък може да доведе до буксуване на едно място и без въобще да има сняг. Същото явление в краен случай би могло да доведе и до загуба на контрол над автомобила при висока скорост или на остър завой.
На суха и умерено мокра настилка летните гуми предоставят на автомобила достатъчно къс спирачен път, но на много мокра настилка и в сняг спирачният им път понякога надхвърля 34 метра при средно 17 метра при зимните гуми.
Много от големите вериги за продажба и смяна на автомобилни гуми вече предлагат и гаранционни условия, които със сигурност няма да бъдат признати, ако се установи, че летните гуми са карани при зимни условия.
Зимните гуми от своя страна подходящи за температури под 7 градуса, за шофиране в недълбок сняг и върху лед.
Причината е, че осигуряват значително по-добро сцепление с пътя при зимни условия. Те имат по-дълбок грайфер и повече канали, с които маневрират ефикасно в снега и кишата. Зимните гуми разполагат и с повече тънки прорези по ръбовете си, наречени ламели, които отново са за по-силно сцепление в сняг и лед.
Ламелите са тези прорези, които заедно с дълбокия грайфер спомагат гумата "да захапе" на пътя, без колата да буксува и да поднася в студеното време.
Даже и да не се шофира редовно в заснежени условия, зимните гуми отново са за предпочитане при ниски температури заради материала, от който са изработени. В каучуковата им смес има повече естествен каучук, което прави гумите гъвкави и устойчиви.
В същото време протекторите на зимните гуми и внимателно подбраната каучукова смес допринасят за къс спирачен път и осезаем контрол над автомобила.
Материалът на изработка прави зимните гуми неподходящи за шофиране при високи температури, защото губят сцеплението си и грайферите им се износват, което ги прави неефективни.
Грайферът на зимните гуми е така проектиран, че да образува тънък слой вода около гумата, който на свой ред разтапя снега и изхвърля водата настрани. Без тези грайфери ще се получи аквапланинг. Все пак при дълбок сняг е най-добре да се сложат и вериги.
И тук идва въпросът - защо да не си спестим цялата хамалогия по смяна на гумите и да караме с всесезонни гуми? A отговорът изцяло зависи от конкретния водач.
Най-общо казано, всесезонните гуми се представят прилично при повечето условия, но не се представят истински добре в нито един случай, тоест при много студено или много горещо време не вършат необходимата работа - не осигуряват силно сцепление, не предпазват от аквапланинг и не предотвратяват буксуването.
Всесезонните гуми имат множество канали и ламели и са добри за умерени температури и умерен дъжд.
Както посочват от Cars.com, този тип гуми са подходящи за водачи, които шофират предимно в градски условия, където снегът рядко се превръща в проблем, който трае дни наред. В градове, в които пътните артерии се почистват старателно при снеговалеж, всесезонните гуми са разумно и по-бюджетно решение.
Специалистите съветват обаче при тръгване на извънградски път през зимата, когато има риск от тежки снеговалежи, все пак всесезонните гуми да се сменят със зимни.