Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Toyota догонва бъдещето и представя първия си сериен електромобил

Дебютантът в тази област се нарича bZ4X, като абревиатурата bZ идва от "beyond zero" - отвъд нулевите вредни емисии Снимка: Toyota
Дебютантът в тази област се нарича bZ4X, като абревиатурата bZ идва от "beyond zero" - отвъд нулевите вредни емисии

Преди почти 25 години Toyota прави технологична революция, като представя на пазара първия сериен хибриден автомобил - Prius. Оттогава насам обаче компанията сякаш изостана в надпреварата за пълна електрификация и предпочиташе да залага на сигурното с коли с двигатели с вътрешно горене като Rav4.

През април тази година стана ясно, че ситуацията е на път да се промени коренно и Toyota вече работи по първите си масови електромобили, които, без особена изненада, ще бъдат в SUV сегмента.

Дебютантът в тази област се нарича bZ4X, като абревиатурата bZ идва от "beyond zero" - отвъд нулевите вредни емисии.

Когато беше представен на автошоуто в Шанхай, електромобилът беше по-скоро обвит в неяснота и спекулации, но сега, в началото на ноември, вече са ясни точните му специфики. Сравненията с Tesla са неизбежни, особено след като bZ4X влиза в пряка конкуренция с Model Y, след като и двата електромобила са SUV и със сходен пробег от около 500 км.

Името bZ4X подсказва, че на платформата на bZ тепърва ще бъдат изградени поне още няколко електрически автомобили, защото Toyota планира да обогати портфолиото си и да разполага с пет модела на батерии до 2025 г.

Снимка: Toyota

Самият bZ4X ще се предлага в два варианта - с по-слаба и с по-мощна батерия. В първия случай електромобилът е задвижван от единичен електрически мотор, който ще достига до 204 конски сили и ще ускорява от 0 до 100 км/ч за 8,4 секунди. Именно това е и моделът с пробег от 500 километра с едно зареждане.

Втората версия разполага с 218 конски сили, но за сметка на това пробегът е 460 километра, а ускорението от 0 до 100 км/ч - за 7,7 секунди.

И двата модела са с максимална скорост от 160 км/ч и ще се предлагат със супербързо зареждане, което достига до 80 процента за 30 минути.

За разлика от Tesla, тази Toyota ще може да бъде поръчана с вградени в покрива соларни панели, които за година ще осигуряват около 1800 километра допълнителен пробег. Освен това соларните панели биха позволили колата да се зарежда, дори и само когато е паркирана на слънце и наоколо няма зарядни станции.

Малкото налични продуктови снимки не разкриват твърде много подробности от интериора, освен че bZ4X ще има волан, подобен на болидите от Формула 1. Вдясно от него е разположен дисплеят на инфотейнмънт системата и част от останалите уреди.

Снимка: Toyota

Вече се знае и че електромобилът ще идва със система, при която няма никаква пряка връзка между волана и гумите. Подобни са системите в съвременната авиация, което според Toyota ще предостави на водачите още по-добро усещане за маневреност на електрическите автомобили.

Това сериозно ще намали и затрудненията при паркиране на труднодостъпни места или при обратен завой например.

Тъй като bZ4X се цели сериозно в европейския пазар, поръчките му на Стария континент ще започнат още този декември.

Серийното производство на електромобила се очаква да започне още в първите месеци на 2022 г. Постепенно се очаква bZ4X да достигне и до САЩ и Австралия, където да се конкурира с най-върлия си противник в лицето на Tesla.

Най-четените