Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Спонсорирай това. Или кой (и защо) налива в клубовете от „А“ група

Левски има вече четири спонсорски лога върху екипа си. Пирин е само с един - Lafka.
Манчестър Юнайтед и Chevrolet - 67 млн. евро на година
Челси и Yokohama - 50 млн. евро на година
Арсенал и Fly Emirates - 38 млн. евро на година
Ливърпул и Standard Chartered - 38 млн. евро на година
Реал Мадрид и Fly Emirates - 32 млн. евро на година
Байерн и Deutsche Telekom - 32 млн. евро на година
Барселона и Qatar Airways - 32 млн. евро на година
Манчестър Сити и Etihad Airlines - 25 млн. евро на година
ПСЖ и Fly Emirates - 25 млн. евро на година
Тотнъм и AIA - 23 млн. евро на година

„Спонсорите отиват там, където има най-голям пазарен дял. „Левски“ е любимият отбор на всички. Има много публика, респективно се очаква най-голяма реализация на идеите на компаниите“, обяви наскоро председателят на надзорния съвет на „сините“ Бранимир Ботев.

Анализът му дойде непосредствено след победата с 3:1 над Пирин. За въпросния мач на „Георги Аспарухов“ бяха продадени малко над 500 билета.

„Тази бройка е срамна“, отчете изпълнителният директор Константин Баждеков. Но той също бе категоричен, че Левски заслужава спонсорите си. „Ние сме популярна марка, спазваме финансов ред. Никой не кара насила големи частни компании да наливат пари“.

На теория принципът е съвсем прост - чрез партньорството си с даден клуб фирмите целят да достигнат бързо и ефективно до неговите привърженици (по трибуните и пред телевизора) и евентуално да ги спечелят за клиенти.

Левски без никакво съмнение е един от двата отбора с най-солидна фенска маса у нас. И това не се променя от факта, че не успява да се пребори за трофей вече 7 години, а напоследък отсъства и от европейската сцена.

От лятото насам, когато собствеността премина от Тодор Батков в ръцете на Иво Тонев, Николай Иванов и Александър Ангелов, на „Герена“ се изви опашка от спонсори. Генералният „Виваком“ дори получи дял от акциите срещу 13 млн. лв. - сума, която трябва да внесе до края на април.

В списъка са още „Спетема“, „Пиле Градус“, „Ефбет“, „Мото Пфое“, хотел „Персенк“. Дотук всичко е наред - футболните запалянковци се вписват идеално в търсения потребителски профил.

Недоумение донякъде буди присъствието на „Щрабаг“ и „Аква Темпус“ (строителни компании, занимаващи се с инфраструктурни проекти), на „Алиаксис“ (консорциум да изработване на тръби, фитинги и арматура) и на „Праймспед“ (фирма за железопътна спедиция). Те оперират на съвсем различно равнище и е малко вероятно договорите им да зависят от реклама чрез футбола.

Преди броени дни букмейкърът Bet365 също предложи партньорство на Левски под формата на 1 млн. лв. за два сезона. Интересното е, че съобщението дойде от офиса на английската компания с уточнението, че преговорите още не са започнали.

Споменаването на конкретна сума е донякъде изненадващо. По правило у нас тези неща се пазят в дълбока тайна – в пълен противовес с европейските практики.

В информацията има още един съществен акцент. „Компанията получи лиценз за територията на България през миналия август, но административни пречки спират до момента дейността ѝ у нас. Въпреки това от Bet365 заявяват сериозен интерес за развитие на нашия пазар, включително и с разкриването на нови работни места и чрез сериозна финансова подкрепа за българския спорт. В края на 2015 г. от компанията информираха, че са обявили пред правителството, че очакват да плащат над 10 милиона лева данъци в България на година“.

Трябва да признаем, че това е сред най-странните прес релийзи, посветени на футболно спонсорство. Тонът му е някак едновременно очаквателен и извинителен.

Но когато говорим за „А“ група, пазарните принципи не значат почти нищо.

Да започнем оттам, че някои отбори играят без никакво лого върху екипа си - например Локо Пд и Монтана. Но това далеч не значи, че те се издържат от продажба на билети и тв права. „Смърфовете“ например си имат благодетел в лицето на Христо Крушарски - производител на противоградови ракети. Монтана е любимото дете на местните община и бизнес.

Други тимове - Черно море и Славия, рекламират застрахователни компании, свързани със собствениците им. „Моряците“ гордо носят "Армеец", а „белите“ – „Асет Иншурънс“.

А какво да кажем за футболистите на Берое, които играят с надпис...Берое? Клубът е притежание на ТЕЦ „Марица Изток 2“, а на гърба на фланелките рекламира „Рефан“. Впрочем производителят на парфюмерия и козметика помага и на Локо Пд.

Подобно дублиране не е нещо ново. Напротив - дни след като обяви договора си с Левски, „Спетема“ подписа и с Лудогорец. Генерален спонсор на шампионите е „Казино Технологии“ - фирма за игрално оборудване и съдържание.

В секция „Партньори“ на клубния сайт фигурират още „Виваком“ (!), „Хювефарма“, MTG-Dolphin, „Биовет“, „Общинска банка“, „Сибанк“, „Софарма“, „Приста ойл“, „Алианц“. Част от компаниите, разбира се, са пряко свързани със собственика Кирил Домусчиев.

Освен в Левски, „Ефбет“ рекламира и чрез фланелките на Ботев Пд. На „Колежа“ голямата част от бюджета се осигурява от хотелиера Румен Чандъров. А Пирин се бори за оцеляване, макар че разполага с мощен партньор в лицето на Lafka.

Прави впечатление отсъствието на пивоварните (с изключение на „Леденика“, която присъства на сайта на Славия). „Каменица“ и „Ариана“ отдавна се преориентираха към аматьорския футбол и организират собствени турнири.

Вижте в галерията топ 10 на най-внушителните спонсорски сделки в световния футбол.

 

Най-четените