- Фернандо, вече видяхте болида, но не сте сядали в него. Ще свикнете ли бързо?
- Винаги при нова кола трябва да внимаваш. Всичко трябва да ти е удобно - да имаш място за лактите, седалката да ти пасва. Работихме специално върху някои елементи през ноември и декември. Трудно ми е да правя сравнение с други, но смятам, че сме готови за старт.
- Има много нови правила. Ще променят ли нещо в пилотирането ви?
- Вече осъзнах, че новите правила ще имат последствия най-вече върху стила на каране. Но тук идва ролята на пилота. В квалификациите управляваш лек болид, който в неделя, на състезанието, става по-бавен с 5-6 секунди. Ще свикнем. Трябва да сме по-внимателни на първите завои в първите обиколки. След това ще действаме по-агресивно.
- Имахте ли специални желания за новия болид?
- Доволен съм от работата на инженерите. Ще седна в този болид през февруари и със сигурност ще има неща, които харесвам и други, които не ми допадат. След това предстои още работа, базирана на моите изисквания и тези на Фелипе (б.а. - съотборникът на Алонсо Фелипе Маса). Сигурен съм, че ще ми е добре в колата. Отборът направи всичко възможно да развие този болид в правилната посока, и то за кратко време.
- Колко обиколки ви трябват, за да разберете дали F10 е добра кола?
- Първият тест винаги е важен. Още тогава ще разбера дали се чувствам добре в колата или не. Но не трябва да си вадим чак такива изводи. Ще има дни, в които ще сме бързи, и други, в които ще изоставаме с по 5 секунди. Просто трябва да се съсредоточим върху работата и да не обръщаме внимание на резултатите на другите.
Всичко ще е ясно на първото състезание в Бахрейн
- За вас Ферари е нова кола. Притеснявате ли се?
- Не. Работим и знам всичко по болида. Сигурен съм в успеха.
- Колко са кандидатите за титлата? Очаква ни доста равностоен шампионат.
- Възможно е да има много различни победители, но не и според мен. Според мен в края трима-четирима пилоти ще се борят за титлата, а при конструкторите отборите ще са два. Разбира се, ще бъде хубаво, ако 4 или 5 отбора са на еднакво ниво. Но това според мен не може да стане. Преди сезона винаги има прогнози колко оспорвано ще бъде, но още на първото състезание се вижда как един или два тима са по-добри от останалите. Дано колата ни е най-бързата.
- По-голямо ли предсезонното вълнение заради трансфера във Ферари?
- Преди всеки сезон очаквам много. Така беше и миналата година заради голямата промяна в правилата. Сега имаме и шанс за титлите. Не мисля за нищо друго, освен за титлата. Има и други неща. Завръщането на Михаел е нещо велико. То поставя спорта в друга светлина. Сигурен съм, че феновете ще заобичат още повече Формула 1. В Испания също. Фактът, че ще има трима, а може и четирима испанци в болид от F1, е нещо историческо за родината ми. Сънародниците ми ще са много горди.
- Какво мислите за новата точкова система?
- Добре е. Така или иначе тя е такава и за другите. По този въпрос съм традиционалист. Мисля, че в момента съм 4-и по точки за всички времена (б.а. - Алонсо е 6-и с 577 точки). Сега това ще се промени много бързо и точките няма да имат същото значение. На всяко състезание ще събирам 2 пъти повече точки от Ален Просто например. За мен част от историята на Формула 1 се губи така. Все пак спортът трябва да се развива и да има повече шоу.
- Вие сте двукратен шампион. За какво мечтаете? Какво е най-голямото ви желание?
- Имам още много. Първо искам семейството и приятелите ми да са здрави. Имам още много мечти. Досега имах много щастлив живот. Бях картинг пилот и винаги съм искал да стана пилот във Формула 1. Дори спечелих титлата. Сега съм пилот на Ферари, което е още една изпълнена мечта. Аз съм щастлив, наистина щастлив човек. Пожелавам на всички да изпълнят мечтите си. Винаги досега съм бил на слънчевата страна на живота и се надявам това да продължи.
- От кого се страхувате най-много преди старта на сезона?
- Не ме е страх от никого. Двойката Рос Браун - Михаел Шумахер е интересна. В миналото двамата имаха много успехи с този отбор. Сега обаче аз съм тук. Все пак не трябва да забравяме, че успехът се дължи на бързата червена кола. Надявам се, че този болид отново ще е бърз и мога да ги ударя. В момента не мога да правя залози, защото ситуацията е прекалено отворена.
- Имате силен съотборник като Фелипе Маса. Същото беше положението и с Хамилтън в Макларън през 2007. Възможно ли отново да възникнат проблеми?
- 2007 беше абсолютно различна. В началото беше силна, но след това направихме грешки и аз напуснах тима. Тогава търсех отбор с друга философия. Сега ситуацията е друга. С Фелипе сме силен отбор. И двамата караме за Ферари. За нас е напълно ясно: червената кола трябва да спечели! Ще си помагаме, за да стигнем тази цел. Всеки ще даде 100%, не само 90%. В цялата си кариера съм имал силни колеги в отборите - още преди да дойда във Формула 1, а и след това. Например Трули и Фисикела. Те са силни пилоти, но никога не съм имал проблеми с тях. В момента са най-добрите ми приятели от всички пилоти. Имам добри отношения с всички бивши колеги. Така ще е и с Фелипе.
- Как ще повлияе забраната на презареждането?
- Винаги използвам шансовете си. Не знаем каква ще е стратегията на другите отбори. Квалификациите ще станат по-важни. От значение е там да завършиш в топ 3, за да имаш шанс за победата. Преди можеше да спечелиш и ако тръгнеш 6-и или 7-и. Сега шансовете са минимални.
- Преди 10 г. бяхте близо до Ферари. Защо тогава не успяхте, а сега вече сте в Маранело?
- Тогава наистина имаше преговори с Ферари. Тогава планът първо беше да стана пилот в тима на Прост. Това обаче бе невъзможно. Точно по това време нямаше как да се добера до Ферари
Сега ситуацията е напълно различна. След няколко дни отивам във Валенсия и сядам в червения болид.
- Тренирате ли в симуалатор за по-тежките коли?
- Симулаторите имат голямо значение. Във времена, в които тестовете са сведени до минимум, можеш да ги използваш. Сигурен съм, че ще прекарам много време там. Все пак минутите на пистата остават най-важни.
- Очакванията към вас в Рено не бяха големи. Сега напрежението е повече. Проблем ли е това?
- Не. Преди няколко дни казах, че ще бъда тук няколко години. Не е казано, че трябва да спечеля титлата веднага. Ако беше така, щях да си търся друг отбор. Има години, в които просто нямаш късмет. Това е началото на дълго сътрудничество. Ще се опитаме да стигнем до успеха. Ако не дойде веднага, не е проблем. Все пак има 19 старта.
- Кога за първи път видяхте болид на Ферари? Какво си помислихте за червената кола?
- В началото на 90-те гледах Формула 1, но не много. Само репортажите в новините, защото нямаше пряко предаване в Испания. Тогава беше дуелът между Ален Прост и Аертон Сена. Видях Ферари и Макларън в борба за победата. Това беше първия ми досег с Ферари. Понякога виждах ферарита по улиците. На Коледа вече имах червени колички. След това винаги съм асоциирал състезанията с червена кола.
Амад показа на Рашфорд и Гарначо как се играе с чест и достойнство