На обща стойност 108 млн. евро възлизат продажбите на офисни търговски и индустриални площи, хотели и парцели за строителство на бизнес сгради в България от началото на 2019.
Това е спад със 77% спрямо същия период на миналата година, когато стойността на сделките достигна 460 млн.евро, показват данни на консултантската компания Cushman & Wakefield Forton, цитирани от Money.bg
Голяма част от причините се коренят в нереалните очаквания на собствениците на имоти по отношение на цени и доходност от сделките", коментира Явор Костов, мениджър „Капиталови пазари" в консултантската фирма.
По думите му намаление на активността се наблюдава във всички сегменти на пазара, като най-осезаемо е то при търговските площи.
Ниската ликвидност на местния пазар, липсата на първокласни офис сгради и завишените цени на имотите, са едни от причините за негативната тенденция, посочват от компанията. Според тях съществува риск от натиск върху наемните нива и приходите на съществуващите проекти, заради стартиралите строежи на нови офиси.
Що се отнася до финансирането на бизнес имотите България е в лоша в позиция спрямо съседните пазари, защото разликата между цената на финансирането и доходността от тях е по-нисък отколкото в Централна и Източна Европа. Според данните на компанията ако продавачите не понижат очакванията за цените, по които могат да реализират имотите си, има опасност от продължаващо свиване на пазара в България.
Проучването сочи още, че Румъния и Чехия показват по-добри резултати спрямо същия период на миналата година, докато България губи конкурентност.