Съдът потвърди заповеди на КЗП за нелоялни практики

Върховният административен съд потвърди няколко заповеди на Комисията за защита на потребителите (КЗП) за забрана на различни нелоялни търговски практики. Практиките са свързани с кампании за предоставяне на отстъпки от страна на "Ти Би Ай Банк" EAД, "Техномаркет България" и "Доверие Брико" АД.

Съдът постанови, че промоционална оферта "Вземи 10% повече" на "Ти Би Ай Банк" ЕАД е създавала погрешно впечатление у клиентите на търговска верига за техника. Те са били заблудени, че при сключване на договор за кредит по тази програма ще могат да закупят по-изгодно уред на изплащане.

Потребителите са погрешно информирани, че получават подарък 10% от цената на стоката, докато в действителност е трябвало да заплатят този "подарък" под формата на по-високи разходи по обслужването на промоционалния кредит.

Друга забранена от КЗП и потвърдена от съда нелоялна практика е свързана с подвеждаща информация за размера на отстъпката и периода на провеждана от "Техномаркет България" промоция.

Става дума за инициативата "Сливи за смет", по време на която клиентите могат да закупят с намаление телевизор на стойност над 500 лв. при условие, че върнат стар електроуред.

На сайта на веригата е обявена отстъпка в размер на 20%, докато в разпространените рекламни брошури е посочено, че тя е 10%.

На практика двадесетдневната кампания се е развила на три етапа, като по-голямата отстъпка е прилагана само през средния период в рамките на пет дни, а през останалите петнадесет дни са приспадани само 10% от цената на стоката.

Това обаче по никакъв начин предварително не става ясно за потребителите, които могат да се объркат от противоречивата информация от различните източници, както и да пропуснат възможността да се възползват от по-голямата отстъпка в по-изгодния период на промоцията.

Третата пресечена нелоялна практика е на "Доверие Брико" АД за липса на наличности на промоционални продукти от рекламни брошури.

За едномесечна кампания търговската верига е разпространила 5000 брошури на територията на Варна за стоки с намаление от 30% до 70%, но доставените количества на някои от тях не са съответствали на обема на направената реклама.

Например, към момента на проверката на КЗП, е липсвал шезлонг на редовна цена от 139 лв., който след отстъпка от 70% е струвал 41,70 лв. Справка в системата за продажби на единствения обект на веригата в града показва, че от него са закупени едва 32 броя от началото на промоцията.

За прилагането на нелоялни търговски практики Законът за защита на потребителите предвижда санкция в размер до 30 000 лв. при първоначално нарушение и до 50 000 лв. при повторно.

Новините

Най-четените