Зелен билет и забрана за паркиране в центъра на София – само при крайни замърсявания на въздуха

Столичният общински съвет окончателно прие механизма за действие в дните с прекомерно замърсяване на въздуха в София. Той включва затваряне на платените зони за паркиране и пускането на по-евтин градски транспорт в дните, но това ще става само в дните с най-сериозно запрашаване.

Действията в механизма засягат замърсяването от трафика, но не и от битовото отопление. За него ще се разчита на помощ от страна на правителството.

Механизмът ще влезе в сила най-късно след 14 дни, съобщава Mediapool. Част от действията, разписани в него, не изискват санкция на Общинския съвет и би трябвало да могат да се прилагат от администрацията незабавно.

При умерено замърсяване – между 51 и 100 микрограма ФПЧ на кубичен метър

В този случай Общината ще отправя призиви за използване на градски транспорт вместо личен автомобил или такси. Освен това ще се извършват проверки в пунктовете за вторични суровини, както и в сервизите, където има отработени масла.

При средно замърсяване - между 101 и 150 микрограма ФПЧ на кубичен метър

В този случай към предните призиви ще се добавя и такъв гражданите да не се отопляват на твърдо гориво, а КАТ ще извършва проверки за замърсяващи автомобили.

Също така ще се предприема и оросяване на улиците и допълнително машинно метене и миене. Това обаче ще се прави, ако времето позволява, т.е. ако няма опасност от замръзване или ако не се очаква на следващия ден да вали.

При висок риск от замърсяване - между 151 до 200 микрограма ФПЧ на кубичен метър

В този случай към призивите, проверките и миенето и метенето на улиците ще се прибави и влизането в сила на схема за паркиране на автомобили в крайните десни ленти на входно-изходните артерии на града.

То ще е позволено само на около 10 места из София, където има връзка с градския транспорт. С тях ще се осигурят около 1600 извънредни места за паркиране.

В дните с най-мръсен въздух (над 200 микрограма ФПЧ на кубичен метър) - зелен билет за градски транспорт и забрани за паркиране

Пускането на т. нар. "зелен билет" на цена от 1 лев за цялата градска мрежа за един ден се явява най-крайната мярка срещу замърсяването. Тя ще влиза в сила, ако има превишение на концентрациите на фини прахови частици над 200 микрограма на куб. метър в поне две от градските станции за измерване в два последователни дни или в 4 за един ден.

При тази ситуация ще трябва да бъдат пуснати повече автобуси, за да се поеме увеличеният брой пътници. Допълнителните разходи на транспортните оператори за целта ще бъдат компенсирани от бюджета на общината.

Мярката обаче няма да влиза в сила на следващия ден след отчетеното опасно запрашаване, а ден след това. Причината е, че официалната информация за концентрациите на прах идва в общината към 10 часа на следващия ден. Тогава вече ще е късно за евтин градски транспорт или затваряне на зоните за платено паркиране. Т.е. ако в сряда въздухът е бил мръсен, мярката ще влиза в сила в петък.

Сред мерките попадат пълна или частична забрана за паркиране в синята и зелената зона в София. Това отново ще става при прогноза за най-сериозното замърсяване - над 200 микрограма на кубичен метър.

Постоянните мерки

Освен мерките, които ще са в сила само при очаквани превишения, се въвеждат и постоянни мерки. Такива са таксите за използването на строителни машини; тройно увеличение на таксите за влизане на камиони в града; оптимизиране на движението на колите за смет в центъра на града, както и въвеждането на изискването всички автобуси на градския транспорт в центъра да отговарят на стандарта Евро 6.

Бъдещите мерки

В бъдещe общината предвижда и мерки като затваряне на целия или части от центъра за коли, плаващо работно време в общинската администрация, за да не пътуват всички служители в пиковите часове, както и пълна забрана за коли и безплатен градски транспорт в целия град. Те обаче може да влязат в сила при промени в законодателството, с които да се въведат екостикери за колите.

Критиките

В Столичния общински съвет имаше и критики към някои от идеите. Иво Божков от Реформаторския блок посочи, че мярката с извънредно паркиране по булевардите може да затрудни градския транспорт. Той изрази мнение и че липсват действия за подобряване на ситуацията в кварталите, а усилията са насочени почти изцяло към центъра.

Малина Едрева от ГЕРБ отговори, че такъв проблем с паркирането по булевардите няма да има, тъй като местата за извънредно паркиране по булевардите ще са в периферията на града. Целта е те да се ползват от хора от крайните квартали, от близките села или от други градове, които да оставят колите си на входовете на града и да се придвижват с градски транспорт.

Замърсяване днес, замърсяване утре

Системата на БАН, разработена за Столична община, „предрече“ замърсявания в три от общо петте станции, които следят качеството на това, което дишаме.

От Общината пък призоваха гражданите да не използват автомобилите си и да пътуват с градски транспорт. Призивите, както вече беше посочено, са една от най-леките мерки.

В петък се очаква замърсяването да е още по-голямо. Край станциите в кварталите "Павлово" и "Хиподрума" се очаква концентрацията на фини прахови частици да достигне между 151 и 200 микрограма на кубичен метър, което е между три и четири пъти над нормата.

От Общината отново призовават шофьорите да оставят колите си и да пътуват с градски транспорт, като особено внимание обръщат на собствениците на автомобили с екологичен клас под ЕВРО4, които да ограничат придвижването с тях.

"В случай че използвате личния си автомобил, Ви молим да не оставяте двигателя включен при престой по-дълъг от 3 минути", пише в сайта на общината.

Призовават се и домакинствата, които се отопляват на дърва и въглища, "при възможност да използват електрически уреди за отопление или друго екологично отопление". При подходящи метеорологични условия, от общината ще предприемат допълнително машинно метене и миене на улици.

В същото време СДВР започва извънредни проверки на автомобилите за нивата на вредните газове. Столичният инспекторат, съвместно с РИОСВ, започват извънредни проверки на пунктове за вторични суровини и автосервизи за нерегламентирано изгаряне на отпадъци.

Новините

Най-четените