Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Росен Желязков: Не е имало директна намеса срещу самолета на Фон дер Лайен

Според Желязков смущението на GPS сигнала се дължи на радиоелектронната война между Русия и Украйна Снимка: БГНЕС
Според Желязков смущението на GPS сигнала се дължи на радиоелектронната война между Русия и Украйна

Народното събрание изслуша премиера Росен Желязков по повод инцидента със самолета на Урсула фон дер Лайен.

Министър-председателят заяви, че не е имало директна намеса нито по въздух, нито от наземни средства срещу самолета. Според Желязков смущението на GPS сигнала се дължи на радиоелектронната война, която водят Русия и Украйна и която директно въздейства върху сателитните комуникации и не може да бъде ограничена само на територията на Украйна.

"Начините и средствата за водене на радиоелектронна война от Руската федерация с базирани системи на полуостров Крим създават това, че в Европа от Хелзинки до Триполи има смущения в радиочестотния спектър, които са целенасочено таргетирани към спътниците на GPS системата. Не става въпрос за кибератака, а за интерференции, които са в радиочестотния спектър", каза премиерът.

По думите му данните от няколко платформи за мониторинг на смущения в глобалната система за навигация (GPS) показват, че за периода 00:00-24:00 на 31.08.2025 г. над България са наблюдавани зони с различна степен на нарушения в GPS сигнала.

Най-значителни са били в района на черноморско крайбрежие (над 50%). От 537 полета за денонощието, 54 са докладвали за констатирани нарушения в сигнала.

Самолетът на Фон дер Лайен обаче не регистрирал подобни проблеми.

"През цялото времетраене на полета транспондерът е излъчвал постоянно, с добро качество на GPS сигнала. Няма индикация за наличие на продължителни смущения и заглушаване. Не са констатирани смущения или пуфинг на летище Пловдив с въздействия и системи, използвани за въздушна навигация и кацане.

Не са получени доклади за такова въздействие от другите въздухоплавателни средства, прелитащи в района през посочения период или от наземни средства.

"След проверка на записите на самолета видяхме, че няма индикации за притеснение от страна на пилота. 5 минути летателното средство е кръжало в зоната на изчакване, като през цялото време качеството на сигнала е било добро. Все пак, частични прекъсвания в сигнала са нормални в гъсто населените райони, а в този случай връзката е била непрекъсната", подчерта Желязков.

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.

Най-четените