Ако имаш 100 лева и ги вложиш в банка с лихва от 5 процента...

Едва 9 на 100 от младежите познават добре финансовите термини, а масово заложната къща е най-известната финансова институция сред учениците в гимназията. Това показа проучване, проведено миналата година. В опит да се преборят с този проблем от Visa започват кампания за повишаване на финансовата грамотност в училище.

Целта е младежите да се научат по-добре да управляват финансите си.

Така въпроси от типа на това "Ако вложа стоте си лева в банка при лихва от 5 процента, колко лева ще имам след година?" биха получили лесен отговор.

Образователната програма „Нашите пари" започва в 10 училища в различни градове в страната, като в тях ще се провеждат часове по финансова грамотност именно сред учениците от 9 до 11 клас.

Часовете ще се водят по специално създадени за целта учебник и учебна тетрадка.

Материалът е разделен в 17 урока и покрива ключови финансови теми като икономика, финансови термини, лични финанси, изготвяне на бюджет, депозити, кредити, инвестиции и др.

Към момента уроците ще бъдат преподавани в часа на класа или като допълнителни часове, а темите се определят от съответното училище. Един от въпросите, които на този етап предизвикват засилен интерес, е този за заложните къщи и бързите кредити.

Освен уроците на живо, ще бъдат предоставени и онлайн уроци, с които по-лесно да се обяснява материята. Те са подготвени от Дарин Маджаров и сайта ucha.se, в който учебното съдържание се предава по забавен начин чрез кратки видеа. По време на пресконференция за представяне на проекта Дарин Маджаров посочи, че уроците са разказани на езика на учениците през историите, които им се случват всекидневно.

Зад успеха на проекта обединяват усилията си Visa и български банки.

Проучването, поръчано от Visa през 2016 година, показа, че учениците имат недостатъчни познания по различни практически въпроси във финансовата сфера. По-голямата част от тях обаче (84%) са позитивно настроени към идеята за повишаване на финансовата им грамотност.

Учебните материали към образователната програма са отпечатани от издателство "Просвета", а автор е Красимира Толина - училищен преподавател и обучител на учители по икономически предмети. Тя разказва, че в училище често няма възможност да стигне до темата за личните финанси, водейки се от утвърдените учебни програми. Надява се, че с учебника може да бъде максимално полезна на учениците.

Учебната тетрадка е пълна с примери и упражнения, които да помогнат на всеки да обогати знанията си. Оказва се, че в различни общини към програмата „Нашите пари"има интерес и от хора в по-зряла възраст.

#19 7 26.01.2017 в 20:48:36

Особено ми е драго, че Драгият Иван явно е на същото мнение относно вложенията /статичните/. Смятам, може да му се вярва за тези неща.Писалка Пеликан е добро малко вложение. Драги Мъц, ставаше дума за сума от поне 1 000 000, нали така? Това е минималната сума, която можеш да вложиш по /класическата/ схема 4х4. Дори да става дума за български художник/ интересно соцвозило. "Как влагаш в знания? Как влагаш в умения? " Ами, на тва му викат continuing education... "Как влагаш в здраве (особено когато си здрав)?" В здравословен и същевременно приятен начин на живот, разбира се. За да продължаваш да си здрав и да не се спихнеш без време. "И как ма'а му стара влагаш в младост?" Е, тайна. Дай 1 000 000 и ш'ти кажа...

#20 deowin 26.01.2017 в 20:51:41

А, да, сори - горното го написах без да ти прочета цялото мнение. Предположих грешно, че казваш, че едно време е можел да се купи много със сребърна монета, а днес не може да се купи нищо. Относно стойността на среброто в монетата вече ти беше казано - то е почти пренебрежимо и далеч не стига за костюм и вратовръзка: https://www.ngccoin.com/priceguide/Coin-Melt-Values.aspx

#21 Мъц 26.01.2017 в 20:55:37

>"Много сте ми смешни феновете на златото как си въобразявате, че то е ОМГ-НОГУ-ЦЕННО." Вие пък сте ми много смешни феновете на корка. Как сте "ОМГ-КОРКУ-Е-МНОГО-ЦЕННО!" Ама на планети 'дето златото е в изобилие а корка е рядкост, там са: "ОМГ-КОРКУ-Е-МНОГО-ЦЕННО!". И обратното. Тук си имаме корк в изобилие. Златото обаче е малко и се е превърнало в мерна единица. Ако не ми вярваш, питай Дъглас Адамс. За пореден път се убедих колко си многословен и в същото време голословен. Съжалявам.

#23 Мъц 26.01.2017 в 21:07:18

17@Dear Ivan, не си прав. Говориш за съвременните "сребърни" (кавичките не са случайни) монети. Те са посребрени. Аз говоря за 20 доларовата монета, направена от чисто сребро. Има лек примес заради износоустойчивоста, но като цяло си е чисто сребро. Легално е да пазаруваш с нея в щатите до ден днешен. Просто никой не го прави, защото това което получават срещу среброто в нея е в пъти повече от 20-те доларовата банкнота която биха получили при обмен в банка.

#24 7 26.01.2017 в 21:18:09

4 половини на едно цяло- видях и реших, че е неволна грешка. Ако грешката е вярна- тва някакво "алтернативно цяло" ли е? ПП Ако сребърната монета има нузмизматична стойност, още по-добре... Доколкото си спомням, по тази причина пък златните монети, в които влагат някои от американските бъдещи пенсионери, бяха направени напълно унифицирани, та стойността им не може да расте с годините...на принципа "прецакай вложителя".

#25 Мъц 26.01.2017 в 21:28:04

7@ Доколкото си спомням, по тази причина пък златните монети, в които влагат някои от американските бъдещи пенсионери, бяха направени напълно унифицирани, та стойността им не може да расте с годините...на принципа "прецакай вложителя". 7, не може да прецакаш вложителя. Ако цената на коркова тапа към момента е 3 стотинки, след 20 години може да е 30 лева. Как ще те прецакат с твоята коркова тапа която 20 години по-късно струва 100 пъти повече? Тя си е твоя. Банките са за балъци.

#28 7 26.01.2017 в 21:41:23

мъц Е, корковата тапа може да се разпадне с времето. Принципно, влага се в трайни неща, нали така- трайни като материал, като преценка за качество и т.н. Въпросът тук беше, че цената на една стара монета от ограничена серия е в пъти по-висока (след време) от цената на монета от ежегодно,унифицирано издание. Втората ще носи "само" стойността на материала, злато/сребро. Да, не е като купоните, наречени банкноти, но все пак не е и като монета с нумизматична ст-ст. Иначе, ако ще влагаш в коркови тапи, по-добре направо влагай в бутилки скъпо вино... ПП Дали банките са за балъци- зависи от гледната точка- ако банката е твоя или имаш хедж-фонд, фактите стават алтернативни...

#29 deowin 26.01.2017 в 21:41:45

>Златото обаче е малко и се е превърнало в мерна единица Купища други ресурси са "малко" и, логично, много от тях са били използвани като парични единици. Явно не разбираш, че в една съвсем малко по-различна реалност щеше да възвеличаваш стойността на мидените черупки или пък четирилистните детелини. За твое съжаление едно пряко следствие е финансова неграмотност, за която разбирането на подобни фундаментални точки е необходимо условие, която неграмотност се акумулира за 40 години в 7-кратно по-малка крайна стойност на инвестициите ти спрямо дори най-некомплицирания инвеститор с поне бегла базова финансова грамотност.

#31 7 26.01.2017 в 21:50:59

Др Иван, по този повод, сетих се за един /стар?/ виц: Един роднина на Фрида, на смъртното си ложе, посъветвал своя племенник: "Каквото и да ти предлагат, искай да ти го дадат на половин цена." Отива момчето в едни магазин за джинси- "Колко струват"- "100 длр." "Ами, аз съм ви редовен клиент, ала-бала, може ли за 50?"-"Амии, може , за редовни клиенти." " Ама, аз съм клиент, който ви води и други клиенти- какво ще кажете за 25?"-"Амиии, да, добре, специално за вас..." " А, като е специално за мен, тогава защо не направо за 12.50? -Собственикът погледал, погледал и казал:"Момче, виждам, че си от нашите- за тебе, един чифт безплатно"-" Чудесно! А може ли да са два?" ПП Подкрепям.Две е повече от едно.

#33 deowin 26.01.2017 в 22:01:56

>Аз говоря за 20 доларовата монета, направена от чисто сребро Първо, щатска монета $20 от чисто сребро не съществува, можеш да провериш сам: https://www.ngccoin.com/coin-explorer/ Второ, има златни монети от $20, които тежат около 33 грама. Сходна по размер сребърна монета би тежала около 18 грама заради разликата в плътностите на двата метала. 18 грама чисто сребро струва $9.72. За да струва поне $40, сребърна монета (100% чисто сребро, каквито дори не се правят) бе тежала 74 грама и би имала диаметър почти 7см при стандартна дебелина 2мм. С една думи, лъжеш. С три - излагаш "алтернативни факти".

#35 Мъц 26.01.2017 в 22:06:45

29@deowin, ...ммммм! Обичам да ми говорят така! Говори ми.. Търкам си зърната под двата чифта тениски с дълъг ръкав. Мммммм... дай още... "възвеличаваш"... ммм ... още ... "фундаментални".... оооо... мммм още, още, .... "най-некомплицирания".... дааааа, още още, ощеее! Дай ми повече. Дай ми повече. Искам те!!! Говори ми мръсно. Говори ми комплицирано. Говори ми финансово грамотно! Искам те! ДА! ДА! ОЩЕ! АААААААА! ПС прасе, мога да те умножа по нула (0) когато поискам. лека нощ

#36 deowin 26.01.2017 в 22:16:18

>мога да те умножа по нула (0) когато поискам Съмнявам се, че можеш да познаеш правилния отговор дори от умножение по нула. Кажи ми повече за сребърните монети от $20 и за гениалните си "1/3" системи за инвестиране на пари, с които излизаш 7 пъти по-беден от най-мързеливия възможен инвеститор, който обаче има това, което ти липсва - елементарна финансова грамотност. Най-забавното е това, че понеже хора като вас не могат да се грижат за парите си, парите им не се грижат за тях. Следва вечно мрънкане, че нямате пари, плюс стандартните рационализации - гадните евреи са ми ги отмъкнали, банките ме цакат несправедливо, и т.н. Някога да си чул човек като теб, който няма хал хабер от финанси, да каже "абе вярно съм беден, ама това е щото така и не се научих да си управлявам парите"? Няма и да чуеш. Никога. Точно абсолютно никога. За сведение, случвало ми се е от незаинтересованост, безхаберие и мързел да загубя 5-цифрена сума. Никога не съм обвинявал за това когото и да било, освен самия себе си.

#38 Мъц 26.01.2017 в 22:41:02

34@Dear Ivan, Ванка напи ли се или прасето те облъчи с глупости? Ако имаш 10 грамова монета, златна или сребърна (няма значение коя година е сечена), изписания номинал на нея, отговаря на банкнота в обръщение към момента, би ли я сменил в банката за банкнота в обръщение към момента отговаряща на същия номинал. Няма значение дали е златен или сребърен долар с номинал изписан на него примерно - 20 долара. Няма ли да я заложиш въпросната монета Х10 заради стойноста на метала вложен в нея? Стойноста на метала към днешна дата! Не когато е била сечена монетата. Що се правите че не разбирате за какво говоря? Банките са за балъци!

#39 Мъц 26.01.2017 в 22:47:13

36@deowin Мога да те умножа по нула (0), всеки ден, всеки час и всяка минута, 24/7. Винаги. ПС Преди три дни загубих 4-цифрена сума. Не 'щото нямам "хал хабер", 'щото така се случи. И ако бях ги сложил в дюшека, нямаше да ги изгубя. Не ми говори за цифри и суми прасе.

#40 Dox 26.01.2017 в 23:02:06

Е голям майтап пада, когато наблюдаваш как Свинския се упражнява върху финансови теми. Направо си е купон. Значи, в коментар 10 тоя екземпляр се опитва да разсъждава върху разликата между ограничение и задължение. И след няколко размествания на думи, което за него означава мисъл /странно, но факт/, в един момент предлага на тезгяха преподредени слова, представяйки това за някакво заключение. Няма как да не асоциираш всичко това с шимпанзе в зоопарка, което си чисти зъбите със сламка. Та значи, според шимпанзето /дето високомерно си е внушило, че е прасе/ ограничението още не означавало задължение да правиш това или онова или пък да си държиш парите в банка. Може би щатското шимпанзе все още не знае, че ако ти доставят стока, си длъжен да я платиш /нищо чудно - нали е българин/. А като ти налагат ограничения да я платиш в брой, но знаеш, че си длъжен да я платиш, значи трябва да прибегнеш до услугите на някоя банка, ако си почтен гражданин и добросъвестен търговец. Иначе трябва да се сдушиш с нарко-мафията или други подобни, за да изпълниш задължението. Това ли се опитва да предложи шимпанзето? Хм. Интересно. А ние си мислехме, че в САЩ няма корупция.

Новините

Най-четените