Ако имаш 100 лева и ги вложиш в банка с лихва от 5 процента...

Едва 9 на 100 от младежите познават добре финансовите термини, а масово заложната къща е най-известната финансова институция сред учениците в гимназията. Това показа проучване, проведено миналата година. В опит да се преборят с този проблем от Visa започват кампания за повишаване на финансовата грамотност в училище.

Целта е младежите да се научат по-добре да управляват финансите си.

Така въпроси от типа на това "Ако вложа стоте си лева в банка при лихва от 5 процента, колко лева ще имам след година?" биха получили лесен отговор.

Образователната програма „Нашите пари" започва в 10 училища в различни градове в страната, като в тях ще се провеждат часове по финансова грамотност именно сред учениците от 9 до 11 клас.

Часовете ще се водят по специално създадени за целта учебник и учебна тетрадка.

Материалът е разделен в 17 урока и покрива ключови финансови теми като икономика, финансови термини, лични финанси, изготвяне на бюджет, депозити, кредити, инвестиции и др.

Към момента уроците ще бъдат преподавани в часа на класа или като допълнителни часове, а темите се определят от съответното училище. Един от въпросите, които на този етап предизвикват засилен интерес, е този за заложните къщи и бързите кредити.

Освен уроците на живо, ще бъдат предоставени и онлайн уроци, с които по-лесно да се обяснява материята. Те са подготвени от Дарин Маджаров и сайта ucha.se, в който учебното съдържание се предава по забавен начин чрез кратки видеа. По време на пресконференция за представяне на проекта Дарин Маджаров посочи, че уроците са разказани на езика на учениците през историите, които им се случват всекидневно.

Зад успеха на проекта обединяват усилията си Visa и български банки.

Проучването, поръчано от Visa през 2016 година, показа, че учениците имат недостатъчни познания по различни практически въпроси във финансовата сфера. По-голямата част от тях обаче (84%) са позитивно настроени към идеята за повишаване на финансовата им грамотност.

Учебните материали към образователната програма са отпечатани от издателство "Просвета", а автор е Красимира Толина - училищен преподавател и обучител на учители по икономически предмети. Тя разказва, че в училище често няма възможност да стигне до темата за личните финанси, водейки се от утвърдените учебни програми. Надява се, че с учебника може да бъде максимално полезна на учениците.

Учебната тетрадка е пълна с примери и упражнения, които да помогнат на всеки да обогати знанията си. Оказва се, че в различни общини към програмата „Нашите пари"има интерес и от хора в по-зряла възраст.

#60 7 27.01.2017 в 13:59:33

Докато подготвите своето експозе, позволете ми да споделя следното: Думата "младост" е ключова в моето мнение- намирам сега преобладаващият възглед, че трябва да работиш , за да се пенсионираш щастливо и да влагаш тук и там, за да си "гледаш живота на старини " за изключително осакатяващ психически и физически. Смятам, че човек трябва да се стреми да живее хармонично и да работи това, което му харесва и в което е достатъчно добър, така щото да не чувства работатата си като бреме, а като удоволствие, бидейки по този начин възможно максимално независим, търсен и полезен "до последно" в своя живот. По този начин няма да се обгражда с ненужни предмети и притежания, които след време да се окажат обезценени или прекалено трудни за поддръжка, нито ще бъде обект на завист/страхове, нито субект на каквато и да е изтощителна трескава надпревара в преосигуряване. Ако все пак се налага да се ползват услугите на посредник, би трябвало той да е най-добрият възможен, по възможност приятел и- да е само един единствен, а не посредник на посредника на посредника на посредника... И, тъй като "Гробищата са пълни с осигурени хора", подкрепям и препоръчвам следната /неподкрепена от експерти/ максима:"Вярвай принципно в бъдещето, но мисли конкретно само за днешния ден. -Само днешният ден е гарантирано твой. А ако днес се справиш добре, имаш всички шансове да го направиш и утре." ПП На всички, които предпочитат да не лъскат ябълки, продавайки ги една след друга до натрупване на първия милион, а търсят друг ефективен начин за постигане на просперитет:"Xin Nian Kuai Le (Happy New Year)"

#61 деграданта 27.01.2017 в 15:11:22

Dox Прав си, досетих се за "през", но избрах да се хвана за думата, което не беше особено честно в случая, но и не очаквах нормален отговор. Сгреших. Съгласен съм и с втората част на коментара ти - да, ако повечето хора в България притежаваха добри възпитание и обща култура, темата нямаше да е предмет на разговор. За съжаление, обаче, те липсват при доста младежи, а и аз намирам програмата за една добра предпоставка при евентуален интерес в тази насока от учениците. Не знам доколко спонсорите(банките, за съжаление) ще окажат влияние върху нея, но имайки предвид кои ще бъдат хората зад уроците и материалите, имам добри очаквания и не виждам нищо лошо в подобна идея. Да отговоря на първите ти въпроси: Случилото се определено не го проспах и го усетих доста болезнено във финансово отношение, така че, може би и аз трябва да мина програмата. Но това в никой случай няма да ме накара да си изтегля влоговете от банката и да напълня матрака с хартия... 7 - извинявай, но още първото ти изречение(от "Думата "младост" е ключова..." натам) е абсолютно неструктурирано и мислите ти са твърде разхвърляни. Може би съм тъп, но трябваше да го прочета 2 пъти, за да разбера какво имаш предвид. Няма да дочета останалото, съжалявам.

#62 7 27.01.2017 в 15:33:28

Може би съм тъп, но трябваше да го прочета 2 пъти, за да разбера А, няма проблем. ПП Но, щом толкова Ви харесва и държите на това, влагайте в банка за златни старини...

#63 деграданта 27.01.2017 в 16:03:41

7 - Ако мислите, че пенсионното осигуряване и влоговете в банка са едно и също, значи трябва да се включите в програмата наравно с деветокласниците. А за старините, ако следвам Вашата логика, с моето погрешно управление на финансите си, вероятно няма доживея такива. Очевидно е, че хората с влогове в банките водят нездравословен начин на живот и определено коефициента на смъртност при тях е поне четири пъти по-висок.

#65 7 27.01.2017 в 16:25:55

Деграданта Разбирам, че сте заклет пропонент на въпросната училищна програма. И не, пенсионен фонд и банка не се припокриват в представите ми за финансова институция, но все пак и двете оперират с вложени пари- с обещание за печалба/осигуряване в бъдещето. В този контекст, смятам,че вложението в т.нар. сейф хевън /напр. злато/ и други осезаеми активи е в пъти по-смислено и, евентуално, гарантиращо възвръщаемост. Но, естествено, най-добре е да се влага в здраве и младост. Дори и лихвата да е 0%. ПП "Твое е само това, което никой не може да ти отнеме."

#68 7 27.01.2017 в 16:38:45

Суперположително. ПП Но след златото, нали- по -"ликвидно " е.

#69 deowin 27.01.2017 в 18:43:30

>смятам,че вложението в т.нар. сейф хевън /напр. злато/ и други осезаеми активи е в пъти по-смислено и, евентуално, гарантиращо възвръщаемост Точно хора като теб имат остра нужда от финансова грамотност, която очевидно си мислиш, че успешно заместваш с "очевидни" правила и заключения. Дето се вика, common sense is not all that common. Най-често това, което хората представят като common sense са глуповати предубеждения и ултра-повърхностни заключения, които са в пряко противоречие на реалността заради остра липса на информираност, а и често липса на капацитет да се обработват рационално дори малкото реални познания. В твоя случай изглежда си си въобразил, че познаването на шепа термини като "сейф хейвън" и "ликвиднос" магически те дарява със способност да разсъждаваш рационално за финансови въпроси. А всъщност е брутално повърхностно знание на лаик, което е характерно и общо за поне 95% от хората. Резултатът e self-serving bias и, като следствие, демонстрация на ефекта Д&К в акция. Да, мога съвсем конкретно да ти докажа как да залагаш основно на злато, твоят "сейф хейвън", е брутално лош избор за произволен инвеститор. Лошото е, че ти липсва езикът, с който дори да подходиш рационално към такива проблеми, да го моделираш и изследваш, и следователно няма да можеш дори да проследиш доказателството защо тази инвестиционна идея съвсем не е практична. Точно това се нарича фундаментална финансова грамотност, и точно тя ти липсва.

#70 deowin 27.01.2017 в 18:48:08

>гарантиращо възвръщаемост Апропо, този "термин" е смехотворно безсмислен. Не, не предполагам, че можеш да разбереш защо, но е точно еквивалентно на това да казваш, че определена схема на залагане на рулетка е "по-гарантираща печалба" от произволна друга. Както казваше един мой професор, не е грешно, просто е глупаво. Не може да се говори за истинност на словосъчетания, които нямат смисъл. Лошото е, че щом си го написал, значи не знаеш защо няма смисъл, а когато не знаеш, няма как да ти бъде обяснено.

#71 Dox 27.01.2017 в 18:59:23

ОК, Деграданте, Винаги се отнасям с уважение към човек, който казва, че е сбъркал. Най-малкото заради това, че не го е страх или срам да го каже. Естествено, че подобни програми не са излишни и принципно е по-добре с тях, отколкото без. Но това далеч не е всичко. Нужни са още познания, четене на допълнитерлна литература, анализи от икономисти и пр. Но пък ако се погледне от друг ъгъл, колкото повече финансово неграмотни, толкова повече преуспяващи кредитори и заложни къщи. Както казва руският икономист - проф.Валентин Катасонов - най-ценният ресурс за относително доброто функциониране на една пазарна икономика, това е глупакът. Колкото до банките, личното ми мнение е, че в днешно време рисковете да държиш парите си там са много по-големи, отколкото преди 30-40 години. И не защото банките по принцип са нещо лошо, ами защото в цял свят вече нещата са обърнати с главата надолу. До преди няколко десетилетия банките имаха преди всичко обслужваща роля, а акцентът в икономиката беше там където трябва - в реалния сектор, в производството и на второ място търговията. Днес обаче, управляващият капитал не е индустриалния, а финансовия. От него вече зависи практически всичко. Но навлизаме в сложна тема, за която няма да ни стигне нито време, нито място. Бъди здрав!

#72 7 27.01.2017 в 19:28:45

Деоуин Винаги ми е забавно да чета изявленията Ви. Потърсете си друга дъвка, обаче- "Не нам!" И- внимавайте за силата на вятъра- кулите от слонова кост не са най-издръжливото нещо на света. Нито пък замъците от пясък. А за книжните къщички- да не говорим. С уважение към иначе блестящия Ви интелект...

#74 7 27.01.2017 в 19:44:41

И накрая ще стигнем до това, до което винаги се стига накрая: за какво ти е повече от необходимото да живееш добре? Ама ДА, , разбира се! Напълно подкрепям. Въпросът е- каква е естествената мярка за добър живот и дали и доколко личната мярка на един индивид се припокрива с естествената. Аз съм за пълно припокриване. И се оказва, че ти трябват съвсем малко и прости неща. А за пълен кеф- и малко лукс от време на време. Малко, но от класа...

#75 Winora 27.01.2017 в 19:50:25

Най обичам хора, които работят на автомобилна мивка (нощна смяна), да ме ограмотяват финансово. П.П. Целомъдрена е тази, която никой не е пожелал.

#76 7 27.01.2017 в 19:59:25

Др И Малко глезотия: https://www.youtube.com/watch?v=9IwkuGXJfLY

#80 7 27.01.2017 в 21:52:02

Много пипната работа. Ейми сигурно вече се учи да точи и баница... Тръмп е разбит отвсякъде, смятам. ПП В детството виждах такъв бял джобен омега, с арабски цифри, останал от един от дядовците назад по веригата- пак имаше проблем с пружината, доколкото си спомням и не ми даваха да го пипам без надзор- после замина в по-старши братовчед, но не си спомням дали е сребърен, трябва да питам... ППП Същият този /пра/дядо бил събрал около 1 млн за апартамент, но тогава дошли другарите, сменили парите и...той си останала само с една къща, като за малко да се обзаведе и с един инфаркт...по повод статията, де. Оттогава- 4х4 или пък колкото-толкова. Без излишен напън или сметки без кръчмаря.

#81 deowin 27.01.2017 в 22:16:50

>Очевидно за дълъг период покачването на цената му надхвърля инфлацията с много. Първо, не - не е с много. През последните 20 години средната годишна възвръщаемост на златото е с около 0.6% повече от средната годишна инфлация. Ако целта ти е просто да компенсираш инфлацията, има съществено по-малко рискови финансови инструменти от злато, волатилността на чиято цена далеч не е малка. Не, не очаквам да знаеш защо говоря за волатилност, не очаквам да знаеш какви са тези финансови инструменти, не очаквам и да знаеш кой е единственият безплатен обяд във финансите. Очевидно ти и останалите тук не разбирате тези неща, и точно това е проблемът, за който говори статията. Продължавам да не виждам дори едно разумно и рационално твърдение относно сферата на финансите и инвестициите. Продължавам да виждам единствено глупави предразсъдъци и остра липса на елементарна финансова грамотност. Тоест, продължавате да потвърждавате прекрасно основната идея на статията - че в България има твърде много финансово неграмотни хора, което би било добре да се промени.

Новините

Най-четените