Според скорошно национално проучване 78% от пълнолетните българи консумират бира. Сред мъжете този процент е много по-голям - 91% са посочили, че пият пиво.
Най-много бира - цели 82.8% консумират българите във възрастовата група 18-30 години. Те са следвани от хората между 31 и 55 години, сред които 81.5% са фенове на пивото. Най-възрастната част от населението над 55 години отстъпва в преференциите си - само 71% от хората посочват, че консумират напитката.
Данните са от национално-представително проучване на "Маркет Линкс", проведено през месец май, 2015-та.
Обемът на изпълнената извадка е 1000 респондента на възраст 18+.
Пиенето на бира е широко разпространено в цялата страна, като най-висок дял консуматори има в големите градове и София - 83% от анкетираните.
За селските райони и по-малките населени места потреблението е 72%.
Най-много от консумиращите напитката са хората с доход между 620 и 930 лева. С около 10% по-малко са потребителите с доходи над 930 лв. 83% пък са консумиращите бира, чиито доходи варират между 311 и 620 лева месечно.
В проучването са анализирани още начинът и мястото на консумация на бира, предпочитан от българите.
Става ясно, че преобладаващия дял от хората в почти всички демографски групи (пол, възраст, населено място) пият основно вкъщи (82%), а 49% посочват, че пият на заведение.
Изключение прави само най-младата възрастова група (18-25), които предпочитат да консумират бира предимно в заведения.
Честотата на консумация на бира сред българите също е значително висока.
19% от интервюираните заявяват, че пият почти всеки ден. Един-два пъти седмично заявяват, че пият половината от запитаните. Мъжете консумират бира по-често - 25% от тях всеки или почти всеки ден, а сред жените този процент е 11.
Сред всекидневните консуматори преобладяващ дял имат хората между 26 и 35 години и жителите на столицата.
По фактора познатост, трите марки бира, за които анкетираните се сещат първо са "Ариана" (21% от запитаните), "Каменица" (20%) и "Загорка" (17%).
Сред спонтанно посочените марки, сумарно лидери са "Каменица" (75%) и "Загорка" (72%). "Ариана" е спонтанно припозната от 66% от участниците в проучването, а "Шуменско" е посочена от 58%.
По фактор "подпомогната познатост", при която се дава списък от марки, най-познати са "Каменица" (97%), "Загорка" (96%) и "Ариана" (95%), а от марките на групата "Карлсберг България", най-разпознаваеми са "Шуменско" (95%), "Пиринско" (85%) и "Туборг" (76%).
Като обобщени данни - най мащабно присъствие в съзнанието на потребителите на спонтанно ниво присъства бирите на "Загорка АД" - "Загорка" (72%) и "Ариана" (66%).
Доста по-ниско ниво на спонтанност отбелязват останлите марки от портфолиото на "Загорка АД": "Хайнекен" (18%), "Амстел" (13%), "Столично" (4%) и т.н
При подпомогнатата познатост (от списък от марки) на преден план излизат брандовете на "Каменица АД" - "Каменица" (97.4%), "Астика" (89.7%), "Бекс" (66.9%), Старопрамен (63.4%), "Стела Артоа" (53.7%).
Като реална консумираност, продуктите на компанията "Загорка АД" заемат водещо място, като марката й "Ариана" е пазарен лидер.
Бирите в портфолиото на "Каменица АД" остават на по-задни позиции.
Добро пазарно присъствие имат марките на "Карлсберг България" - "Шуменско", "Туборг" и "Пиринско".
Запитани за обичайно купуваните марки бира, 51% от потребителите са посочили "Ариана", а 47% - "Каменица".
На уточняващия въпрос "Коя бира купувате най-често?", хората отново са посочили тези два бранда, но с 22% за "Ариана" и 19% за "Каменица".
Непосредствено след двата фаворита се нареждат "Загорка", "Шуменско" и "Пиринско".