7 загинали, 28 ранени, 26 разрушени къщи - това е официалната равносметка до момента след трагедията в Хитрино. Но отвъд почернените къщи и хората, които още не могат да се върнат по домовете си, за пореден път останаха много въпроси без отовор.
Коя е причината за трагедията?
Повече от две денонощия след фаталния час 5.40, когато влаковата композиция с цистерни, пълни с газ, дерайлира и за Хитрино настъпи апокалипсис, няма официална версия за причината за тази трагедия.
Съгласни сме, всички работят, нужно е време. Но липсата на информация, която така или иначе излиза наяве, поражда повече страхове и спекулации.
От неделя сутрин е ясно, че влакът е влязъл с превишена скорост в гарата. Но прокуратурата и следствието са пестеливи в изказванията си. На някои места даже се споменава конкретна скорост от 70 км/час при максимално допустима - 40 км. Вярно ли е това? Данните от единия локомотив също свидетелстват за превишена скорост.
Собственикът на цистерните от Булмаркет Станко Станков твърди, че версиите са катастрофата са три- превишена скорост, повреда в някои от вагоните или повреда на железния път.
Какво е състоянието на релсите?
Другият важен фактор след скоростта е състоянието на релсите. Дали са стари и износени и затова е дерайлирала композицията или причината се крие на друго място. Един прост въпрос, който обаче не намери отговор. Едни твърдяха, че жп пътят е стар, а други, че по линията на Хитрино редовно се правят ремонти и има перфектна поддръжка. Или са стари, или са ремонтирани, средно положение няма, така че няма как такъв прост факт да е обект на спор.
Кой отговаря за сигурността на композиция от 12 цистерни?
Композиция, съставена от 12 цистерни с пропан-бутан и полипропилен, представляваща самоходна бомба, пътува из страната по правила, които явно не се спазват. Иначе трагедията в Хитрино няма как да се случи. Определено контролът над опасните товари трябва да бъде завишен и някой да носи отговорност в цялата верига.
Нормално ли е в община от 7 хиляди души да няма пожарна?
Първите пожарни са пристигнали 15 минути след подадения сигнал. Но за някои от хората, вече е било късно. Не са виновни пожарникарите. Но може ли в община от над 7 хиляди души, с площ от 289 квадратни километра, каквато е Хитрино, да няма една пожарна. Утре ще се запали къщата на някой и .... ще изгори.
Защо жп линията минава по средата на селото?
Ако жп линията не минаваше по средата на Хитрино, всичко това най-вероятно нямаше да се случи. Това не е единственият случай. В България има десетки места, включително големи градове, през които минава влак. Понякога с опасни товари. А на първо място трябва да е животът на хората, а не целесъобразността. Трябва да се направи адекватен анализ и при възможност да има извеждане на железопътния път от тези места.
На кого да вярваме?
В стремежа си да съберат повече информация, медиите потърсиха много говорители. Собственикът на фирмата, следователите от НКЖИ, прокуратурата, депутати - членове на транспортната комисия, жп експерти. Оказа се, че версиите са твърде разнородни.
Най-накрая вътрешният министър Румяна Бъчварова предупреди, че "Всяка информация, която не излиза от щаба, не трябва да се възприема като достоверна. Обективната и основна информация се предоставя само от членовете на щаба".
Нищо, че вчера премиерът съобщи за осма жертва, като отказа на журналистите да брои починалите. И това ако е информация?
Иначе браво на щаба. Така се прави и в цивилизованите държави. Един говори и информацията се подава от едно място. За да няма спекулации. Въпреки, че при атентата в Брюксел стана ясно по-бързо кой е виновен. А при Хитрино спорим за скоростта и състоянието на релсите. И не винаги комуникацията им се получаваше.
Днес беше ден на национален траур. Бог да прости жертвите и респект пред труда на всички, които спасяваха хора, работиха и продължават да работят на място, за да няма повече катаклизми след трагедията. И дано следващия път да няма толкова въпроси без отговор.