Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Билетите са скъпи, но само за някои

При цена от 1 лв., по-евтин транспорт има само в Братислава, но ако цената стане 1,5 лв., то изведнъж София се сдобива с по-скъп градски транспорт от градове като Рим, Дъблин, Цюрих, Прага, Атина и Варшава. При цена от 1,6 лв. ще подминем и Мадрид и Рига.
При цена от 1 лв., по-евтин транспорт има само в Братислава, но ако цената стане 1,5 лв., то изведнъж София се сдобива с по-скъп градски транспорт от градове като Рим, Дъблин, Цюрих, Прага, Атина и Варшава. При цена от 1,6 лв. ще подминем и Мадрид и Рига.

Центърът за градска мобилност официално предложи на Столичния общински съвет да повиши цената на билета за еднократно пътуване от 1 лв. на 1,6 лв. Това трябва да стане от 1 юни 2016 г. Ще поскъпне и талонът за 10 пътувания - от 8 на 12 лв. Абонаментните карти обаче остават с непроменена цена.

Ако предложението мине през различните комисии на общината и след това се гласува от Общинския съвет, това ще е първото поскъпване на билетчето за градския транспорт от 1 юни 2008 г., когато цената му скочи от 70 стотинки на 1 лв. Тогава обаче бяха вдигнати и цените на абонаментните карти.

По обясненията на Симеон Арнаудов, изпълнителен директор на ЦГМ ЕАД, в момента около 15% от пътниците в столичния градски транспорт ползват еднократни билети, докато европейската практика била този процент да бъде под 10.

Така по-високата цена на единичните билети ще стимулира пътниците да преминат към абонаментни карти. Като съпътстваща причина се изтъква и повишаване на качеството на предлаганата услуга.

Кой всъщност ще плати това сериозно повишение?

Всички тези, които не могат да се възползват от преференциалните карти и всички онези, за които покупката на месечна абонаментна карта не е икономически обоснована. В момента най-евтината карта за всички линии струва 50 лв.

Щом възможно най-евтиният билет струва 0,8 лв. (при покупка на талон с 10 билета), то за да ни е изгодна картата, трябва да правим повече от 62 пътувания месечно.

Не всички софиянци пътуват толкова пъти в месеца. Да не говорим за хората, които идват за ден, два, три по работа или за удоволствие.

И какъв избор дава ЦГМ на тези хора?

Опция 1 - плащат 60% за билетче, опция 2 - плащат 50% повече за талонче за 10 пътувания или опция 3 (която е предпочитана от ЦГМ) - купуват абонаментни карти, въпреки че няма да използват пълния им капацитет.

Ходът на ЦГМ е странен още от поне две гледни точки.

Дизелът не е бил толкова евтин от години, а дори и когато приближаваше 3 лв. за литър билетите не поскъпваха. Второто странно е, че по признания на дружеството то в момента е на печалба - и е така от поне три години.

Друга промяна е, че драстично скачат глобите за нередовните пътници - от 20 на 40 лв., ако тя се плати на място, или на 200 лв. (100 сега), ако се пише акт.

Това със сигурност е стъпка в правилната посока за борба с гратистчиите, но тази борба отдавна се води по-скоро на думи.

В началото на 2015 г. неофициално от ЦГМ заявиха, че годишните пропуснати приходи от нередовни пътници възлизат на около 70 млн. лв. Контрольорите в градския транспорт са около 200. Публична тайна е, че контрол има най-вече по основните линии, при това в по-централните части на София.

В крайните квартали и в ромските махали контрольорите са истински митични същества - говори се, че ги има, но никой не ги е виждал.

Преди година по Нова телевизия мина репортаж, в който контрольори с полиция правят пълна проверка на автобус 56 в квартал „Факултета". Оказа се, че при пълен автобус пътниците с билети или карти са под 10%.

Съвсем отделен е въпросът, че ЦГМ трудно успява да събира наложените глоби. От миналата година се работи с частни съдебни изпълнители и събираемостта е успяла да достигне 40%.

Десетките милиони, които изтичат покрай гратисчиите, са една част от проблемите на столичния градски транспорт. Кражбите на гориво си вървят, въпреки че мине - не мине година и има уволнени за подобни провинения. Въпросителните около отдаване на концесия на отделни линии също си стоят.

В същото време от години се влачи въпросът с преминаване към изцяло електронно таксуване, което да позволи много по-гъвкави тарифи и много по-точно отчитане на използваните услуги.

Според ЦГМ това може да се случи още през следващата година, но като твърде оптимистична прогноза.

Разбира се, ако гледаме номиналната стойност, билетът за градския транспорт в София е сред най-евтините в Европа.

Платформата Инфограф наскоро публикува сравнение на цената на градския транспорт в европейските столици, като тя се изравнява чрез използването на условна валута с еднаква покупателната способност.

При цена от 1 лв., по-евтин транспорт има само в Братислава, но ако цената стане 1,5 лв., то изведнъж София се сдобива с по-скъп градски транспорт от градове като Рим, Дъблин, Цюрих, Прага, Атина и Варшава. При цена от 1,6 лв. ще подминем и Мадрид и Рига.

А дали въобще столичният градски транспорт може да се мери по качество с тези градове?

Как ще се защитават по-скъпите билети от страна на общинарите предстои да видим. Не е изключено вместо шоковото поскъпване от 60 стотинки да видим нещо по-умерено. Факт е, че в момента увеличението по-скоро прилича на доиздояване на онези честни пътници, които не пътуват често и не са ученици или пенсионери.

A това влиза в разрез с клетвите на общинарите за по-достъпен и масов градски транспорт.

 

Най-четените