Не е новина, че през зимата вали сняг. Новини създават всички онези шофьори, които не се съобразяват с този простичък и видим факт, и причиняват катастрофи. Като шофьорът на камион, който блокира автомагистрала "Тракия" в понеделник сутринта и образува 3-километрова колона.
Защо? Защото тръгнал да изпреварва два други камиона с над 100 км/ч при заснежена настилка, обилен снеговалеж и силен вятър. И заради неговата "смелост" основната пътна артерия на България беше запушена за 2 часа в едната посока.
Така стигаме до проблема за личната отговорност, която отдавна е ампутирана при мнозина шофьори. Обичайно е в усложнена ситуация по пътищата веднага да се плюе по държавата, по почистващите фирми и по снегорините. Но каквото и да сме чували от някои управници, истината е, че снежинките не могат "да ги ловят във въздуха".
В понеделник вечерта, например, АМ "Тракия" беше затворена между Карнобат и Бургас не заради непочистен сняг, а заради силните снегонавявания и влошената видимост. Много шофьори надценяват шестото си чувство и опитват да карат без да виждат пътя пред себе си, но това не означава, че могат или че е редно. Същата тази тъпа самоувереност ги кара и да пренебрегват всякакви други призиви и предупреждения. После се ядосват, че са се озовали в тапа или че са се нанизали в този пред тях.
Неслучайно над 95 процента от катастрофите са по грешки на водачите - от превишена скорост, през отнето предимство до неправилно изпреварване. Дори и тази статистика да е манипулативна, тя не променя факта, че си патим от главата. Не е само снегът - липсата на съобразяване с него също е фактор, дори по-голям.
В тези шофьори битува представата, че са по-силни от природата. За тях понятия като "заледен участък", "ограничена видимост" и "мокър път" не носят някакъв смисъл, нито предупреждение за опасност.
Те са тези, които в снежен ден те подминават с 80 км/ч из града, докато ти едва се движиш, защото знаеш, че има риск да се завъртиш или спирачките да не хванат навреме. Те са тези, за които магистралата е някакво магическо място, на което не съществуват ограничения и което не се влияе от метеорологичните условия. Най-страшно е, когато тези шофьори са зад волана на камион. Да, бизнесът не може да спира, но сигурността трябва да е преди всичко.
Когато обаче пътуването не е свързано с работа, то рядко е толкова спешно, че да не може да бъде отложено. Минералната вода със СПА-то няма да се изпари.
Не искаме да сме лоши пророци, но истинският кошмар по магистралите ще започне в петък, а на всеки изход на София ще има инсталиран телевизионен екип.
Лошото време, с което февруари ни изпраща, ще се съчетае по един потенциално катастрофален начин с колоните от автомобили, които ще се изнижат към всички краища на страната за трите почивни дни.
От Агенция "Пътна инфраструктура" втори ден призовават всички пътувания да се отложат заради пътната обстановка, която очакват да се усложни още повече до края на работната седмица.
Но почивките са по-важни от личната отговорност. Един път се живее.
Ако се случи обаче нещо - от задръстване до инцидент, шофьорите все ще си намерят кого друг да обвинят.
Вчера, на едно снежно кръстовище, една женица ми отне предимство, тя беше на ляв завой. Караше малко, старо опелче, с едни гуми, като на детско колело. В самото кръстовище поднесе яко. Дотук нищо кой знае какво. Карайки след нея, обаче, забелязах, че задната й дясна не се върти, а се пързаля. Започнах да й сигнализирам, но тя явно реши, че се разправям за предимството. Тази история, като потвърждение на написаното от Кафето. Луда самонадеяност и усещане за безсмъртие, кратката характеристика на бг-шофьора.
за бай Ганьо - че "много може да кара" е единственото с което може да се гордее и когато е с предимство - това е единственият случай когато има право. Не му го отнемайте!
Тези, които цъкат + на Вълков са по-лоши и от бруталните самоубийци, защото си мислят, че някой им е длъжен. Напр. "бащицата" да насочи вятъра в обратна посока или да заведе правителството да духа Ако САМ не можеш да преценяваш, да опазиш живота си, никой не може да ти попречи да умреш, защото си мислиш, че друг е виновен!!
Напълни се с шизофреници, които реват, че природата им е съсипала плановете за почивка сред природата. Естествено на тях винаги някой (друг) им е длъжен/виновен и очакват светът да се върти около тях и тяхното удобство. Защото виждаш ли те били данъкоплатци или каквито си харесате. За щастие помня времето когато по улицата можеше да се возиш със шейна и коли минаваха от дъжд-на-вятър, сега въпросните снегорини ръсят с пясък и сол и превръщат снега в киша. Добре че има и деца, които се радват на снега и хора, които преди да тръгнат на път си проверяват и прогнозата за времето.
Две са основните причини за проблемите по пътищата: Първо - увеличаващият се брой на шофьори-идиоти, А броят им се увеличава поради това, че обучението на шофьори е предоставено в ръцете на частници. От тук нататък забравете за каквото и да било обучение. Това, което може да се очаква в такива случаи е единствено влошаване на качеството на услугата и повишение на цената. Второ - липсата на снегопочистване и всякаква друга качествена поддръжка на пътищата. Причината за това е същата - снегопочистването е дадено в ръцете на частни фирми. Т.е., можем да очакваме всичко друго, само не и снегопочистване. Снегът им пречи и за това не могат да го почистят. А и почистването изисква разходи, нали така!? За това само реват, че парите им са малко и искат увеличение на таксите, разбирайте - цената. Същото се отнася и за сметоизвозването. По селата, например, там, където все още има живущи, хората вече сами се организират за извозване на боклука, защото въпросните частници отказват да изхвърлят какво ли не с оправданието, че им се задръствали и разваляли машините /камионите/. Но нагло продължават и те да искат увеличение на цената. Така е, другарки и другари, когато обществени дейности и услуги бъдат предоставени на частници.