Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Саботаж на всеки километър

Защо не й върви на автомагистрала "Струма"? Снимка: АПИ
Защо не й върви на автомагистрала "Струма"?

39 убити, 433 ранени, 364 инцидента. Това не е криминалната хроника от Близкия Изток, а равносметката от пътните произшествия в Благоевградско за последните 12 месеца.

Пето място по брой на загинали при ПТП в цяла България, 20% увеличение на катастрофите за една година: ето това е положението по двулентовия път, по който хиляди семейства ще се спуснат към празничните си резервации в Гърция след няколко дни.

Точно там се случват 1/5 от фаталните инциденти в областта - върху една 24-километрова отсечка между Симитли и Кресна, заради която вече десет години се строи автомагистрала "Струма". Така се строи, обаче, че двата й края все си остават несвързани, а изглед за промяна в следващите пет години няма.

Не й върви на "Струма" и това си е. Първо, асфалтът заплашвал спокойствието на смоците, пъстрите порове и струмските костенурки, после ГДБОП реши да респектира основния строител на обекта и случайно намери 1 милион евро кеш в касата му. Накрая се оказа, че най-скъпият строеж от трасето (2-километровия тунел "Железница) бил провален нарочно от безименни чиновници от АПИ и МРРБ - не за друго, а защото искали да направят стачка на служебния си министър.

Така поне твърди самият министър Спас Попниколов, който директно обвини служителите си в "целенасочен саботаж" за 250 милиона лева.

Проблемът на Попниколов е, че твърде рано изстреля патроните си - още през февруари побърза да смени ръководството на АПИ с първата вълна метли на служебния кабинет. Сега когато твърди, че "наивно се предоверил" в лоялността на подчинените си, някак трудно може да разчита на искрено съчувствие.

Още повече - цяла седмица след разкритата "магистрална диверсия" в АПИ няма нито един уволнен "виновник". За доброволни оставки дума да не става. Откакто ДАНС се включи в разплитането на мистерията около търга за АМ "Струма", всеки е потенциален обвиняем по дело за милиони - от метачките в секретното деловодство до директора, назначен само преди два месеца.

По-интригуващо е пълното мълчание от страна на засегнатите 17 строителни консорциуми, кандидатствали за градежа на тунела "Железница". Засега нито един от тях не е подал жалба срещу АПИ - въпреки че скандалът слага черта на 1,5 г. подготовка за кандидатстване и въпреки че, както стана ясно, конфиденциалните им документи са се "разхождали" свободно из София по вина на държавната агенция.

Ако досега само "витаеха съмнения" за начина, по който се разпределят най-блажните обществени поръчки в строителството, сега май вече се разсеяха и последните мъгли. Проблемът е, ако безобразията на АМ "Струма" продължават по същия начин, сметката няма да я плаща Брюксел, а ще я плати държавният бюджет.

Над 600 милиона лева за 36 километра недостроен път - достатъчно интересна тема за размисъл, докато шофирате по Кресненското дефиле по празниците.

 

Най-четените