Подаване на оставка, президентска кандидатура, внасяне на знаков законопроект, създаване на нова партия... Всяко действие, всяка дума, всяка крачка в политиката са подчинени на перфектно изработена комуникационна стратегия. А в нея най-важно е правилно да бъдат избрани времето и мястото. Кратък анонс преди обяд, който да бъде съобщен в обедните новини и пресконференция около 14 часа, откъси от която да бъдат завъртени в новинарските канали, преди подробен материал да влезе в централната емисия новини. С малко късмет и коментарните предавания привечер ще включат дискусия по темата. Така правят по света, когато искат да получат гласност.
Не по света, а у нас обаче има друг вид комуникационна стратегия. Кодовото ѝ име е "петък, късен следобед". Нейната цел не е новината да стигне до повече хора, а точно обратното - колкото по-малко се чува за нея, толкова по-добре. С малко късмет всички ще са тръгнали я към Гърция, я към Бургас. Това е идеалното време за съобщения на прокуратурата, БНБ, НАП, Министерство на финансите. Казват, че родоначалник на този вид комуникация е Никола Филчев. Дали това е така е трудно да се каже със сигурност, но и до ден днешен петък привечер е времето за знакови съобщения.
Вчера например излезе втора част от стенограмата за КТБ. Идеално четиво ако сте решили да прекарате уикенда на Несебър или Халкидики. В съботната преса едва ли ще пише нещо, но дори и да сте попаднали на по-късно отпечатващ се вестник, вероятно новината ще е скрита някъде между рецептите за пълнени тиквички на Иван Звездев и туршия от джанки на Катето Евро. Каква я е сготвил Иван Искров в КТБ ще трябва да търсим на друго място. И то не е телевизията.
Не че през седмицата родните телевизии имат кой знае колко публицистика, но пък уикенда е посветен на нелепи опити за магазинни предавания и двайсет и осмата премиера на Титаник, „Умирай трудно" или „Имате поща". Стенограмата ще трябва да чака сутрешния блок в понеделник, ако дотогава не е установено огромно различие между Германия и България на броя парфюмни капсули в оня прах за пране от улица Хармония.
Между Филчев и Цацаров обаче минаха 20 години. През това време влязохме в ЕС, но по-важно - влязохме в мрежата. Интернетът вече не е през телефона, а на телефона. Дори в плод-зеленчука на Филчев има 4G. Тиражът на вестниците днес е десетократно по-нисък и няма никакво значение дали Труд, Стандарт или Телеграф се отпечатват в 17 или в 23 часа. Защото никой не чака нито утрешния вестник, нито дори вечерните новини, за да се информира за събитията от деня. Новините вече се случват онлайн, в реално време и в социалните мрежи. И в нощта на събота срещу неделя да пуснете стенограмата, пак ще се намери кой да я завърти във Facebook.
Освен това наскоро падна роуминга и новините достигат бързо дори на плажовете в Гърция или Хърватия, в центъра на Рим, Париж и Лондон или насред Алпите. Колкото и да ѝ е неприятно на властта, нищо не може да остане в тайна за дълго. Дори от петък до понеделник вече е твърде дълъг срок. Поне докато Facebook не стане платен.