4 октомври 1974 г., петък. Другарят Тодор Живков копа първа копка на автомагистрала "Хемус".
От времето, когато "Варна беше пристанище на Шумен", а за покупка на съветските имитации на Фиат, Форд и Опел се чакаше по две петилетки.
"Работническо дело" снима Вожда, докато той държи слово на фона на пано с лика на Брежнев, а зад гърба му се чете "Строителството - всенародно дело". Възхитената социалистическа тълпа му отговаря с тържествен лозунг "Пусковите обекти - Ударен фронт".
Пусков обект се казва на строителна площадка, обвързана с точни срокове на изпълнение. 42 години след онази първа копка - няма нито точни срокове, нито завършен обект.
Ударният фронт на Тато прокарва магистрален път по 19 виадукта от София до родния му Правец - и дотам.
Докато се построят следващите 5 км от "Хемус", за да се заобиколи "Царското село" на Живков, минават малко повече от 25 години.
До ден-днешен магистралата не просто не е построена - тя не е преполовена. От 430 км са готови само 168.
Строежът е разпарчетосан на безкрайни отсечки, отбивки, пътни възли, мостове, тунели, детелини, диаманти и всевъзможни други "бижута", проектирани преди повече от 30 години, възлагани на знайни и незнайни фирми, неизпълнени до днес.
Времето си минава, правителствата се сменят, строителите си издействат анекси и надценки, около по-сочните поръчки "витаят съмнения" за стотици милиони, а някои хора още се чудят защо пари за "Хемус" от Европа няма, няма и да има.
Междувременно в Северна България не могат да си позволят средна брутна заплата, по-висока от 780 лв., а годишната винетка се смята за лукс. Стотици хиляди семейства, търговци и превозвачи от Русе, Плевен, Велико Търново, Шумен, Разград и др., пътуват с часове наред по разбити двулентови пътища.
От времето, когато "си почивахме, за да си почине колата", а до морето се стигаше с междинно преспиване, минаха повече от 40 години.
И докато Илон Мъск (роден в Прогнилия Империалистически Запад три години преди първата копка на "Хемус") чертае сравнително смислени планове за преселване на хора на Марс, ние пътуваме от София до Варна с отбивка при Карнобат.
Да ни е честита 'иляда осемстотин... ъ... две хиляди и шестнайстата година.
Хората, които имат непразни глави не се чудят защо Европа не дава пари за Хемус. Хемус не е част от трансевропейски пътища, т.н. "коридори и затова няма европейски пари. Поради ниския измерен трафик няма и кандидат инвеститори, т.е. няма възвръщаемост на инвестицията. Друг е въпросът, че държавата можеше да задели някой друг лев от излишъците 2005-2008г, но нали трябваше да се пълни партийна каса и да се облажват червени олигарси. Сега пък ни удари КТБ и помощта за Росатом чрез Белене. Ще има и още, трябва да храним "братушките", както сме го правили винаги. Та затова Хемус ще стои на 168 км. Мисля, че са повече, но не претендирам за точност.
Къде пък го намесихте Мъск? Щял да засели марс.. той още не може да спечели от електроавтомобилите си.. пък на марс щял да праща. Харчи яко чужди пари, човека.. по-добре от Пеевски даже ;)