Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

"Патриарх Евтимий" - хора, пътища и (по-малко) автомобили

Центърът на София най-накрая става уютен и удобен за хората Снимка: БГНЕС
Центърът на София най-накрая става уютен и удобен за хората

2019 г. не беше чак толкова далеч - някакви си пет години.

Колко обаче помнят, че именно тогава в София бяха обособени едни от първите бус ленти и то не къде да е, а по основна артерия като бул. "Цариградско шосе"? Тогава воят на възмущение у шофьорите се извиси силно, прерасна в кресчендо и... после утихна.

Собствениците на коли помрънкаха, изписаха един вагон гневни коментари из интернет, пък после взеха, че свикнаха.

Същата ще е съдбата и на широко коментираното преустройство на бул. "Патриарх Евтимий".

Случващото се в момента е напълно нормално и логично. В човешката природа е да се противопоставяме на промените и да не ги харесваме.

Правилото важи дваж повече, когато става въпрос за собствениците на леки коли, които преди не много време бяха привилегирована клика и всяка промяна в столицата се правеше първо с мисъл за тях, удобството им, благоразположението (и вота) им.

Период, в който "пешеходна зона" и "велоалея" бяха почти мръсни думи. Времената обаче се менят и слава Богу, че е така!

Ремонтът на "Патриарха" и околните пресечки е чудесно доказателство, че вървим в точната посока - към център за хората и велосипедистите, а не за колите. Към акцент върху придвижването пеш и с градски транспорт, а не с личен автомобил на всяка цена.

Колкото до недоволните от измененията в градския център - те ще повторят сценария с бус лентите по "Цариградско шосе".

Ще сипят виртуални огън и жупел още известно време, след което ще свикнат и ще забравят даже какво е било някога си там, преди. До следващия подобен ремонт, който неминуемо ще дойде.

И това е прекрасна новина, защото здравият разум започва вече сериозно да надделява и да налага една простичка истина - ако искаме София да прилича все повече на европейските градове, то центърът ѝ не бива да прилича на паркинг и околовръстно шосе, събрани в едно.

Оттам нататък начинът централната градска част да се освободи от автомобилите е за тях да е максимално скъпо и неудобно да навлизат в нея.

Това няма да се получи със смутено кършене на китки в общината. Нито с вечни реверанси към ордата сърдити шофьори, които стискат зъби от яд, само че все повече усещат, че времето на безметежното обикаляне на четири гуми из центъра си заминава.

Центърът на София става уютен и удобен за хората с точно дръзки и категорични мерки като тези на "Патриарха".

Една част от жителите на града вече са го проумели и се радват на промените - я на колело, я пеш. На други ще се наложи или да се давят в гняв, докато забравят, или възможно най-бързо да сменят чипа си (по Сакскобургготски) - своя, не на колата.

И да поднови картата си за градския транспорт, който отдавна стига бързо и редовно до центъра на столицата.





 

Най-четените