Претендентите за титлата

Днес Фернандо Алонсо и компания правят поредната стъпка към световната титла във Формула 1 за сезон 2012. От години насам не е имало толкова равностойна битка за първото място в края на сезона - претендентите са няколко, а най-хубавото е, че силите на техните отбори са изравнени или много близки.

След 10 състезания звездата на Ferrari Фернандо Алонсо има 154 точки и е единственият пилот този сезон с три победи, последните две от които бяха във Валенсия и на „Хокенхайм" и точно те му дадоха шанс да се откъсне от преследвачите си. И всичко това се случва в първата половина на сезона, в който Скудерията отново не разполага с най-добрия автомобил - на италианците не им достига скорост и притискане, а след квалификацията вчера Алонсо призна, че няма шанс за място на подиума, ако на „Хунгароринг" не завали.

В последните години обаче втората половина на сезона е много по-силна за Фернандо и Черните кончета - тепърва предстоят сериозните подобрения по автомобила му и в началото на есента той ще има нов шанс да дръпне напред.

Този сезон обаче има два решаващи фактора - възможностите на автомобила и представянето на пилота. Те винаги са били основни, но сега действат в нова светлина. Изравняването на силите на големите отбори означава, че и най-малкото подобрение в представянето на един автомобил носи предимство. А ФИА пипа здраво и следи изкъсо какво творят техническите гении в боксовете. Пример за това са проблемите с техническите комисари, които имат световните шампиони от Red Bull - първо гръмна скандалът с електронните карти за управление на двигателя Renault, които трябваше да бъдат променени, а в Унгария се възроди разправията от Канада, когато комисарите са открили, че височината на окачването на колите на Себастиан Фетел и Марк Уебър може да се променя за влизането в закрития парк буквално на ръка и веднага се породиха подозрения, че тимът се опитва да заобиколи правилата. Разстоянието от пода на болида до пистата е тема, по която се упражняват инженерите на отборите и комисарите на ФИА още от 70-те години насам и въпреки, че правилата постоянно се затягат, винаги се появява нещо ново - снижаването на целия автомобил към трасето променя аеродинамичните потоци под пода на колата, а оттам идва и по-доброто притискане към пистата.

Развитието на болидите на Red Bull, Ferrari, McLaren и Lotus ще е определящо за хода на битката през втората половина на сезона. Вчера следобед Люис Хамилтън, който на „Хунгароринг" донесе полпозишън №150 за McLaren призна, че му е по-интересно темпото на Ромен Грожан и Кими Райконен в по-дълга серия от обиколки, отколкото това на Себастиан Фетел и Фернандо Алонсо. Грожан се пребори за втора стартова позиция, Райконен тръгва пети, световният шампион остана трети заради лошия баланс на колата си, а водачът в класирането трябваше да се задоволи с шестата позиция. Между тях се озова другият пилот на McLaren Дженсън Бътън, а за първи път този сезон Фелипе Маса се оказа невероятно близо до Алонсо - седми, на половин десета от испанеца. От претендентите за титлата най-назад завърши Марк Уебър - едва 11-и.

Във втората половина на сезона ще трябва да се установи и начинът, по който тимовете ще подкрепят своите претенденти за световната титла. Във Ferrari всичко е ясно - Алонсо е неоспоримият №1 и Маса ще направи каквото е необходимо, за да помогне на атаката на испанеца към третата му световна титла. Преди дни Фернандо искрено обясни пред медиите, че много държи да стане трикратен световен шампион, защото така ще се изравни по титли с детския си идол Айртон Сена.

По-интересно обаче ще е в Red Bull и McLaren. При световните шампиони лагерът на Кристиан Хорнър и Ейдриън Нюи взима превес - Марк Уебър подписа за още една година, а доктор Хелмут Марко се ограничи в изявите си пред медиите по темата колко несправедливо беше наказан Себастиан Фетел в Германия. За 10 състезания в Red Bull няма ясен лидер - Уебър е втори в класирането с 120 точки, а Фетел - трети с 10 по-малко от австралиеца. Марк има две победи, а Себ - една. Но това не е достатъчно, за да бъде определен Марк като №1 за решителните стартове. Той все още има шанс да се откъсне напред и ако успее да го направи ще е много интересно да гледаме как Фетел, Марко и другите немскоговорящи в тима ще подкрепят битката му за световната титла, жертвайки собствените си интереси. Но ако се стигне дотам, може да сте сигурни, че това ще се случи.

При Мартин Уитмарш също е интересно - Хамилтън е във възход и вчера спечели квалификацията, но в Германия нямаше късмет и отпадна, а преди това имаше трудности с Маса. На „Хокенхайм" Бътън се върна в челото и се качи на подиума, а сега също има шанс за добро представяне. След Гран при на Германия Бътън обясни, че McLaren в момента разполага с най-добрия автомобил и двамата с Люис имат шанс да наваксат изоставането си. Хамилтън е на 62 точки от Алонсо, но както обясни Фернандо тази разлика може да се стопи за „едно-две силни състезания". Бътън обаче е по-назад - има едва 68 точки и най-вероятно е въпрос на време кога ще получи указания да започне да подкрепя Хамилтън. Люис още няма нов договор с тима, старият му изтича в края на 2012 и въпреки напрежението около преговорите, то той почти сигурно ще остане в Уокинг. И това ще бъде обявено след някое от следващите състезания.

След 10 състезания, само трима пилоти имат над 100 точки: Алонсо е с 154, Уебър е с 120, а Фетел - с 110. Най-общо можем да прогнозираме следното: Който от другите пилоти успее да си тръгне от Унгария с актив от над 100 точки, то той има сериозен шанс да остане в битката за титлата. Райконен е най-близо до това - сега финландецът има 98 пункта, Хамилтън е с 92, а Нико Розберг - с 76. Но с оглед на срива в представянето на Mercedes младият германецът едва ли влиза в сметките на фаворитите.

До края на сезона остават още десет състезания - Унгария плюс деветте старта, които продължават от края на август. Което означава, че максималният брой точки, които може да спечели един пилот оттук до края на шампионата е 250. А това е много повече от всичко, което са събрали лидерите по отделно. И естествено, това даван шанс за нови обрати в хода на шампионата. Публиката иска оспорвани битки и зрелищни състезания, както и разпределяне на победите между повече пилоти. Дали пък в Унгария няма да имаме ново име в списъка на победителите за 2012? Със сигурност, финландците по трибуните са готови за такъв триумф. И това ще направи шампионатът още по-интересен.

Новините

Най-четените