Най-страшните катастрофи стават в автомобилния спорт, това е клишето, наложено в съзнанието на обикновените хора и за съжаление, обикновено това твърдение е напълно вярно.
Тежката катастрофа на Роберт Кубица в рали "Андора" почти сигурно ще го извади от Формула 1 за тази година, а може би и завинаги... Надявам се, скоро ще разберем какво се е случило с колата на Роберт в тази първа отсечка на състезанието и как се е стигнало до удара, но след като стана ясно колко сериозен е бил ударът от тима на поляка - Lotus Renault, обявиха, че се радват, че той е оцелял, а въпросът за бъдещето му на пистата остава за по-нататък.
В историята на автомобилния спорт има доста подобни случки - пилотът често се оказва на прага на смъртта, но успява да се върне на пистата и да продължи. Някои го правят успешно, други - не толкова.
Но всички са доволни, че смъртта ги е отминала...
Накратко, за четири от тези драматични истории.
Ники Лауда (1976)
Катастрофата на Ники Лауда на "Нюрбургринг" през 1976 е една от най-ужасяващите в историята на Формула 1. Австриецът, който е действащ световен шампион по това време губи контрол над болида си във втората обиколка от състезанието, колата му се завърта и се удря в мантинелите от дясната страна на пистата, след това се връща на трасето, където в нея се забива друг болид и автомобила на Лауда избухва в пламъци.
Другите пилоти започват да спират и точно те измъкват Лауда от горящата кола. Той получава тежки изгаряния по лицето, дробовете му са сериозно пострадали, а малко по-късно Ники изпада в кома. Състоянието му е толкова тежко, че от болницата викат свещеник, който да му даде последно причастие. Но австриецът оцелява, възстановява се сравнително бързо и 40 дни по-късно се връща на пистата, за да стартира на "Монца" за Гран при на Италия.
През 1976 Лауда се бори до последното състезание за световната титла, но е победен от Джеймс Хънт, след като се отказва в дъжда на японската писта "Фуджи".
Алекс Занарди (2001)
Италианецът Алекс Занарди е един от най-успешните пилоти в историята на сериите CART, но през 2001 едва оцелява в страховита катастрофа на германския овал "Лаузицринг", като в инцидента Алекс губи двата си крака.
През 90-те години Занарди печели две титли в CART - през 1997 и 1998, това му помага да се върне във Формула 1, където кара за сър Франк Уилямс, но за 2000 година британците го освобождават.
За 2001 Алекс подписва с тима на Мо Нън, а на 15 септември преживява най-тежката катастрофа в живота си - 13 обиколки преди края на състезанието Алекс излиза от бокса, но секунда, след като се е върнал на трасето, колата му се завърта и в нея се забива идващия на пълна газ Алекс Талиани, като метри пред него Патрик Карпонтие успява да заобиколи завъртелия се болид на Занарди.
При удара колата на Талиана нацелва болида на Занарди зад предното колела и на практика го разцепва на две. Алекс губи и двата си крака, а заедно с тях и три четвърти от кръвта си. Спасява го единствено изключително бързата реакция на медицинския екип на пистата.
Две години по-късно, Алекс довършва на това трасе 13-те обиколки, които му оставаха до финала през 2001, при това със средна скорост от 310 км/ч. След това започва нова кариера - в Европейския, а след това и в Световния пистов шампионат за туристически автомобили (WTCC), където през 2005 спечели първата си победа за BMW Италия-Испания.
Ари Ватанен (1985)
Настоящият политик и бивш световен рали шампион преживява невероятно тежка катастрофа в рали "Аржентина" през 1985. След инцидента Ари се възстановява в продължение на 18 дълги и мъчителни месеци, като Ватанен има серизни проблеми и с депресията.
Катастрофата става, след като Ватанен навлиза в кален участък с над 190 км/ч в една от отсечките на ралито. След скок, след който колата му започва да се премята - няколко поредни преобръщания с много висока скорост (инцидент, подобен на този на Марко Мартин през 2004).
По това време рали автомобилите от група Б далеч не са добре балансирани, а 205 Т16 на Peugeot има лошата слава на автомобил, който веднага "забива нос", след като е скочил във въздуха.
През 1987 Ватанен се завръща зад волана и след това печели четири победи в рали "Дакар" - през 1987, 1989 и 1990 за Peugeot, а през 1991 носи победата за Citroen.
Фелипе Маса (2009)
Пилотът на Ferrari Фелипе Маса беше на крачка от смъртта, след като на 25 юли 2009, във втората част на квалификацията, пружина, откачила се от очакването на движещия се пред него Рубенс Барикело го удари по главата, проби каската му и се заби в лявата му вежда. Маса веднага загуби съзнание и се заби в предпазните огради на следващия завой, без почти да намалява скоростта.
Бразилецът беше опериран в болница в Будапеща, състоянието му беше сериозно, но след това възстановяването му протече бързо. Маса пропусна втората половина на сезона, след това беше подложен на серия тестове преди да получи потвърждение, че може отново да се състезава през 2010 година. Но през изминалия сезон Маса не беше на нивото на съотборника си Фернандо Алонсо и специалистите предположиха, че бразилецът има нужда от психическо възстановяване.