Основният акционер във Формула 1 - холдингът CVC, планира да плати 130 милиона евро на малките тимове в световния шампионат, за да им помогне да излязат от острата финансова криза, в която се намират.
Преди Гран при на САЩ фалираха Caterham и Marussia, а по време на състезателния уикенд в Остин шефовете на Lotus, Force India и Sauber атакуваха остро шефът на спорта Бърни Екълстоун за разпределението на парите от търговските права на Формула 1 и дори два часа преди старта е било възможно колите на тези три тима да не излязат на пистата.
Според вестник The Times бойкотът на състезанието е бил предотвратен едва когато президентът на CVC Capital Partners Доналд Макензи се е обадил на собственика на Lotus Жерар Лопес, за да му предложи компромис. Предполага се, че става въпрос за обща сума в размер на 130 милиона евро, предназначена за трите отбора, която трябва да предотврати разцепването на Формула 1 на две."
CVC и по-малките акционери във Формула 1 от години са обвинявани, че не инвестират почти нищо в спорта, но всяка година прибират огромни печалби - около 1 милиард евро е била печалбата за 2013 година. От тези пари около 600 милиона евро са били раздадени на отборите като награден фонд, но големите тимове взимат много повече пари в сравнение с малките, тъй като имат индивидуални договори с Бърни за участие във Формула 1.
Само за сравнение - Ferrari получава почти 50 милиона евро на година само защото е тимът с най-дълъг стаж в шампионата и това са един вид „стартови пари" за сезона за италианците. В същото време почти толкова е общата сума, която получава Force India за класирането си през миналата година.
Лопес потвърди пред вестник The Guardian, че очаквал подобно решение от страна на CVC и Бърни Екълстоун, като допълни, че това плащане ще се добави към парите, които ще получат отборите за класирането си през настоящия сезон.
В разгара на кризата през уикенда Бърни публично призна, че носи вината за финансовата криза, което успокои Лопес и другите шефове на отбори. Екълстоун обаче веднага тества обстановката с обяснение, че няма как да даде повече пари на отборите, тъй като големите тимове няма да се откажат от приходите си. Но като видя, че това не се прие добре, на бял свят се появи вариантът с допълнителното плащане, идващо от CVC.
Малките отбори са на път да установят контрол върху още една от игрите на Бърни. Наскоро той каза, че очаква през зимата да фалират още два тима, което ще свали бройката на болидите на стартовата решетка на 14. Но в същото време се предполага, че според клаузите на договора с ФИА за търговските права на Формула 1, който е за 100 години, обърнете внимание, Бърни трябва да осигурява поне 16 коли за всеки старт.
Ако това не стане, ФИА има право да разтрогне договора и да търси нов партньор на мястото на CVC, най-вероятно и без Бърни, тъй като позициите на Екълстоун при Жан Тод са доста по-слаби от тези, които имаше при Макс Моузли. Естествено, Бърни няма да допусне това да се случи, въпреки, че в момента извън Ф1 няма отбор, който да е готов да стартира в световния шампионат през 2015.
Така че, възраждането на Marussia за Гран при на Абу Даби в края на месеца ще е повече от реално. Може да сте сигурни в това.