Люис Хамилтън с Mercedes спечели квалификацията за Гран при на Китай, трети кръг от световния шампионат във Формула 1 и за втори пореден път пилот на този тим ще потегли от първа позиция в Шанхай. Квалификацията в Китай се превърна в стратегическа игра и надлъгване за използването на гумите, като Хамилтън и пилотите, които влязоха в Топ 3 участваха в последната част на квалификацията с меките сликове, които имат много кратък живот на пистата в Шанхай. Втори остана Кими Райконен с Lotus, а трети - Фернандо Алонсо с Ferrari.
Хамилтън записа отлична обиколка с три десети от секундата аванс и подобри представянето си от миналата година, когато завърши втори в събота, но беше преместен с пет места назад за старта заради смяна на скоростната кутия. Това е 27-а спечелена квалификация за Хамилтън във Ф1, а Райконен записа най-предното си класиране на старта след завръщането си във Формула 1.
Квалификацията се превърна в трудно изпитание за световните шампиони от Red Bull, като двамата пилоти на тима се оплакват, че изостават заради проблеми с гумите в Китай. Марк Уебър спря в средата на втората квалификация заради проблеми с налягането на горивото, като първоначално тимът съобщи, че в колата му не е имало достатъчно гориво. Ако се окаже, че в резервоара няма достатъчно количество гориво за пробите на ФИА, 14-ото място на Уебър ще се превърне в стартова позиция в дъното на колоната.
Световният шампион Себастиан Фетел, който влезе в „елитния" клуб на освирканите шампиони във Формула 1 остана без време в третата част на квалификацията. Германецът излезе за последната си бърза обиколка със средно твърдите гуми на Pirelli, но не успя да спре навреме за един завой, спирачките му блокираха, той излезе от трасето и след това се прибра в бокса. Така Себ беше класиран девети, но получи право да избира с какви гуми да стартира в състезанието, за разлика от пилотите пред него, които записаха времена при разпределението на стартовите позиции в Топ 10.
Без време завърши третата част на квалификацията и Нико Хюлкенберг със Sauber (10-и), а Дженсън Бътън с McLaren врътна бавна обиколка, което го нареди осми.
Другият пилот на Mercedes Нико Розберг, който спечели миналата година в Шанхай, допусна малка грешка в последната си бърза обиколка и остана 4-и, Фелипе Маса (Ferrari) остана пети и пропусна историческия шанс да стане първият пилот, побеждавал Фернандо Алонсо в пет поредни квалификации.
Квалификацията в Шанхай се оказа доста постна, тъй като пилотите прекараха минимално време на пистата, пестейки от ресурса на гумите, с които разполагат. Дори в края на третата част на сесията, 4 минути преди финала, на пистата беше необичайно тихо и болидите бяха в боксовете.
От началото на уикенда пилотите се оплакват от краткия живот на меките сликове на трасето в Китай, като единствените, които не критикуват Pirelli са Lotus и Ferrari. Положението за тези, които имат проблеми с гумите става доста сериозно, тъй като разликата в скоростта на двата типа гуми е доста сериозна - около секунда и половина в полза на меките сликове.
Това изправя тимовете пред трудни стратегически решения за утрешното състезание - най-оптимистичните прогнози дават предимство на провеждането на състезанието с две спирания в бокса - една серия обиколки с меките гуми и две с по-твърдите. Някои от тимовете, чиито коли пазят добре сликовете може да си позволят още по-интересна стратегия, която ще им донесе още по-голямо предимство - два стинта с меки гуми и един по-дълъг с твърдите, което означава по-висока скорост. За повечето тимове обаче Гран при на Китай най-вероятно ще се превърне в състезание с агресивна стратегия по принуда - три спирания в бокса и максимално използване на комплектите гуми, с които разполага всеки един пилот.
Предполага се, че пилотите, които ще стартират утре с карани меки сликове, тези с които завършиха квалификацията днес, ще изкарат само 7-8 обиколки на пистата преди първото си спиране в бокса. Рос Браун и Хамилтън потвърдиха това без да се ангажират с точни цифри, но Люис допълни, че очаква Райконен да успее да измине още няколко тура преди да смени гумите, което може да му даде предимство.
Сметките въз основа на представянето от миналата година показват, че който от пилотите, стартирали с карани меки гуми, успее да стигне с тях до 13 обиколка, то това ще му отвори възможност да изкара състезанието само с две спирания в бокса. Миналата година Розберг спечели с две по-дълги серии със средно твърдите гуми от по 21-22 обиколки.
Коя стратегия ще се окаже по-подходяща и дали пилотите на Red Bull ще успеят да се върнат в челото - ще разберем утре в Гран при на Китай.