Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Защо наказаха Михаел Шумахер?

Михаел Шумахер се опита да атакува шестото място в края на Гран при на Монако, но това му донесе наказание Снимка: Getty Images
Михаел Шумахер се опита да атакува шестото място в края на Гран при на Монако, но това му донесе наказание

Атаката на Михаел Шумахер в последния завой в последната обиколка на Гран при на Монако срещу Фернандо Алонсо не му донесе шестото място, както смяташе германецът, а наказание от 20 секунди, което го смъкна на 12-ото място в крайното класиране. Т.е последен, тъй като 13-ят - Виталий Петров отпадна малко по-рано заради повреда.

Изпреварването, което Михаел направи в завоя "Раскас" (явно няма измъкване от скандални случки на този завой за 7-кратния световен шампион) беше обявено от съдиите на състезанието за противоречащо на правилата, което му донесе наказание.

За това състезание в състава на съдиите беше включен и бившия съперник на Михаел - световният шампион за 1996 Деймън Хил, но британецът не е имал решаващ глас за наказанието на Шумахер.

А бившият шеф на германеца - Стефано Доменикали от Ferrari определи атаката му като "много опасна".

Какво се случи? Две обиколки преди края на състезанието, в което доминира от старта до финала Марк Уебър, Ярно Трули пробва безумно оптимистична атака срещу Карун Чандок за 14-ото място и секунда по-късно двамата се удариха, което беше неизбежно. При удара колата на Трули отскочи във въздуха и мина на сантиметри от главата на Чандок, след което болидите им се заклещиха и почти запречиха пистата.

За четвърти път на трасето излезе кола на сигурността, която води колоната в последните два тура, като в началото на последния пилотите получаха указание, че автомобилът на организатора ще се прибере в бокса. Това прибиране на колата на сигурността има за цел да позволи "нормален финал", т.е само болиди на стартфиналната линия, решение, взето заради феновете, които не обичат състезанията да свършват на жълти флагове.

До този сезон изпреварванията след прибирането на колата преди излизането на колоната на стартфиналната права бяха забранени. Но за 2010 това правило беше променено - изпреварванията са разрешени, след като болидите минат през т.нар. "линия на колата на сигурността" - там където тя се прибира в бокса, но в това време колоната още не е стигнала до стартфиналната права.

Но новото правило има изключение, което покрива ситуациите в последните обиколки на състезанието.

Става въпрос за член 40.13 от Спортния правилник на Формула 1. В него се казва следното: "Ако състезанието завърши при кола на сигурността на пистата, то колата на сигурността се прибира в бокса в края на последната обиколка и болидите пресичат финала като при нормален край на състезанието, но без изпреварвания".

Точно това правило доведе до наказанието на Шумахер, тъй като неговата атака в последния завой преди финала се оказа нарушение на 40.13 като по учебник.

Хил, който има в кариерата си няколко много оспорвани битки с Шумахер между 1993 и 1996, е бил на мнението на другите трима съдии, че действието на Михаел е нарушение на 40.13 и той трябва да бъде наказан. За такива нарушения, наказанието е минаване през алеята пред боксовете.

Но ако наказанието се налага в последните пет обиколки на всяко състезание тази санкция се заменя с добавяне на 20 секунди към времето на пилота на финала. С тези допълнителни 20 секунди Михаел загуби не само шестото място, но и се оказа извън зоната на точките.

От Mercedes заявиха, че ще обжалват наказанието на Шумахер.

Стефано Доменикали отбелязва обаче, че изпреварването, дело на Шумахер е станало точно на завоя, където се е случил инцидентът, заради който излезе кола на сигурността - точно завоя "Раскас".

"Според нашето тълкуване на правилата, присъствието на кола на сигурността на пистата замразява класирането и хода на състезанието", обясни Доменикали. "Освен това на този завой имаше доста отломки от двете коли, които се удариха там. Всяко изпреварване там беше доста опасно."

Естествено, на този завой през 2006 Михаел спря умишлено в края на квалификацията, за да провали бързата обиколка на Фернандо Алонсо и първата позиция му беше отнета, като съдиите пратиха Шумахер да стартира последен.

Преди началото на състезанието Шуми на няколко пъти се измъкна от въпроси за случката от 2006 на този завой, като твърдеше, че вече сме 2010 и той гледа само напред и наистина успя да даде на медиите нова тема, за която да го тормозят. Пак от завоя "Раскас".

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.
 

Най-четените