Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Eвропейски сезон

Фетел поведе в класирането, но едва в Бахрейн спечели първото си състезание за сезона Снимка: Getty Images
Фетел поведе в класирането, но едва в Бахрейн спечели първото си състезание за сезона

Години наред във Формула 1 битува едно клише, че в Барселона сезонът започва отначало. Някои колеги пък обичат да казват, че „европейският сезон" е по-важен от състезанията в началото на годината и т.н.

Важното е следното: с Гран при на Испания на пистата „Каталуня" стартира серията състезания на територията на Европа, които до лятото даваха шанс на преследвачите да догонят откъсналия се в началото на сезона лидер в класирането.

Но този сезон нещата стоят по-различно - световният шампион Себастиан Фетел спечели първата си победа за годината едва в Бахрейн и това го изведе на първа позиция в класирането. Другите претенденти за лидерската позиция са много близо до него и на практика няма ясно оформен лидер, който да контролира шампионата, което всъщност е добрата новина.

Отминаха безвъзвратно годините, в които състезанието край Барселона беше процесия от автомобили, а пистата даваше възможност за изпреварване само на едно място - в края на стартфиналната права. Миналата година надпреварата в Испания беше сред най-интересните - основно заради стратегиите и работата на гумите. И сега ще е така, особено заради избора на гуми на Pirelli - твърди и меки сликове.

Асфалтът на „Каталуня" износва сериозно гумите и стратегиите ще са интересни - очаква се един комплект меки сликове да има живот до 20 обиколки, а твърдите да издържат до 24 или 27 тура. А инженерите и пилотите вече посочиха най-трудния елемент в рамките на една обиколка - дългият завой №3, който се минава с 240 км/ч, а пилотите имат нужда от 4 секунди, за да минат пред него, а този десен завой оказва много голямо натоварване върху предна лява гума.

На теория разликата в представянето на двата типа гуми трябва да е между 0,5 и 0,8 секунди на обиколка, но в състезателни условия тази разлика може да се стопи до далеч по-скромните 0,2 секунди. Това ще означава, че отборите ще имат повече свобода да използват по-твърдите гуми и ще гледаме по-малко спирания в бокса. Но това е само предположение.

С въвеждането на DRS и промените в гумите „Каталуня" изглежда като съвсем различна писта - миналата година пилотите направиха 90 изпреварвания между старта и финала, а е имало състезания, които са завършвали с две-три такива маневри. По-точно - в три от последните четири състезания пред 2011 пилотите успяха да направят по-малко от пет изпреварвания за 66 състезателни обиколки.

Но, както винаги, квалификацията ще е супер важна за доброто представяне в Испания. В последните 11 години състезанието е печелено 10 пъти от пилот, който е тръгнал първи на старта. Така че очаквайте невероятно оспорвана квалификация в събота.

Стартът също ще е вълнуващ - от първа стартова редица до влизането в първия завой са 700 - вторият най-дълъг спринт в календара, така че отлично работещата система KERS ще е плюс.

„Каталуня" е класическо трасе, тук отборите правят тестове през зимата и разполагат с огромна база данни за трасето. И в същото време, този уикенд, точно в Испания ще станем свидетели на първите сериозни подобрения и модернизации по колите за сезон 2012.

Защото битката в Барселона дава началото на европейския сезон, който най-често определя новия световен шампион. А добрата новина за феновете е, че все още няма ясно изразен лидер и силите на отборите са изравнени.

2012 наистина ще се окаже класически сезон. Дано Гран при на Испания се измъкне от клишето за „класическо състезание" на „Каталуня". Имаме всички предпоставки да вярваме, че ни очаква оспорвана надпревара.

 

Най-четените