Застигна ли Lotus Red Bull?

Броени дни преди Гран при на Унгария в Будапеща, където се очаква страхотна битка в челото на класирането, нека хвърлим поглед на последното състезание - Гран при на Германия. Там, разпределението на силите се оказа неочаквано интересно и станахме свидетели на важни тенденции, които може би ще се проявят и на „Хунгароринг".

Да започнем от очевидното. В Red Bull са стигнали до изпитан и предпочитан от тима и пилотите метод за печелене на състезания, който осигурява висок процент успеваемост на финала - силна атака на старта, откъсване пред колоната, натрупване на аванс и след това лидерът просто контролира хода на състезанието и поддържа аванса си пред основната група.

Но в Гран при на Германия времената от обиколките показват, че колите на Lotus бяха твърде близо, за да си позволи Себастиан Фетел да изпълни тази формула и да върне газта в последната третина на състезанието.

Да видим какво мисли по въпроса моят технически съветник Марк Гилън.

„Обикновено, когато контролира състезанието, Фетел не натиска сериозно във втората половина на надпреварата - обяснява Гилън. - Но в Германия трябваше да поддържа високо темпо във втората половина, защото Райконен го догонваше. Ако анализираме внимателно представянето на двамата в тази част от надпреварата, ще видим, че Кими натовари доста повече меките си гуми след последното си спиране в бокса.

"Така че, във финалните обиколки той вече не можеше да атакува Фетел. Това оборва тезата, че ако имаше още няколко обиколки Райконен е щял да спечели, гумите му просто не бяха в достатъчно добро състояние, за да му позволят да атакува."

Анализът на представянето на колите на Lotus в Германия обаче показва още нещо, което е изключително интересно - в по-голямата част от състезанието болидите на Райконен и Ромен Грожан не са отстъпвали на автомобила на Себастиан Фетел. Дори е имало моменти, в които са били по-бързи, макар и не с много.

С оглед на условията, които ни очакват в Будапеща, това означава, че Райконен отново е претендент №1 за победата, а напълно логично ще е да предположим, че пилотите на Mercedes са големите фаворити за първата редица на старта.

Връщането на добрата форма на Lotus се случва в изключително подходящ момент. След задължителната лятна почивка - през август базите на тимовете се затварят за две седмици, като този период започва да тече след състезанието в Унгария - идва друг важен момент - когато инженерите се съберат отново на работа по какво ще се трудят - да развиват колата за 2013 или да насочат вниманието си към болидите за 2014?

Така че много е вероятно, през втората половина на сезона да няма голяма промяна в съотношението на силите. Red Bull, Lotus и Ferrari продължават битката в челото, а отсега вече се знае, че в McLaren насочват всичките си усилия към автомобила за 2014.

Големият шанс на Lotus е при развитието на настоящия болид на тима - Ерик Булие е наясно, че отборът му има реален шанс да завърши на второ място при конструкторите, а това означава сериозна финансова премия в края на годината. Много е вероятно Ромен Грожан да направи по-силна втора половина на сезона спрямо това, което видяхме досега. Причината за това се крие в промените в гумите Pirelli - компанията се завръща към спецификациите на сликовете от 2012, като тази промяна влиза в сила от Гран при на Унгария.

А Ромен имаше проблеми с адаптацията към сликовете за 2013, за разлика от гумите за 2012, с които се справяше повече от добре.

Във всички тимове дизайнерските отдели вече са разделени на две - по един екип за колата за 2013 и 2014, като те ще се съревновават да повече време в аеродинамичния тунел и CFD департамента. След лятната пауза на преден план излизат екипите, работещи за 2014.

Развитието на колите за догодина е много важно - новите правила за двигателите и промените, свързани с тях дават възможност за пробив и никой не иска да изостане на старта. Всеки се надява, че ще дръпне напред и ще е разчел най-добре новите правила. Важно е да се отбележи, че и при създаването на колите за 2014 ще се използват готови решение от болидите от 2013, но няма да са толкова много, колкото се надяваха в началото на годината част от отборите. А и „пренасянето" на решения от 2013 в 2014 има и негативен характер - така от старата към новата кола се прехвърлят и проблеми.

Типичен пример за това е работата на Mercedes по проблема, свързан с температурата на гумите на болидите - ако това не бъде оправено сега, то ще се появи и в новата кола за 2014, нещо, което Рос Браун определи като „недопустимо".

Унгария ще ни покаже дали в Lotus са успели да свият аванса на Red Bull, а другият голям въпрос е в каква посока ще тръгне развитието на Ferrari, защото Фернандо Алонсо не се е отказал от битката с Фетел. А това, което знаем за него е, че той никога не се отказва и ще се бори докрай. Стига Скудерията да му осигури достатъчно добър автомобил.

#1 pitajax 25.07.2013 в 16:59:52

Лотус си е Лотус, тук марката не играе, играе пилотът, който се завърна от рали странството и може би един от най-добрите за всички времена - Кими. Кои бяха Лотус миналата година, дорио нямаше загатване за това, което виждаме сега. Просто класата на Райконен, знанията му по настройките на болида, безупречният му стил, това направи Лорус отбора, който е в момента...

Новините

Най-четените