Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Политически маневри

Лука ди Монтедземоло стартира интересна политическа игра с Бърни Екълстоун в навечерието на важен период от развитието на Формула 1 Снимка: getty images
Лука ди Монтедземоло стартира интересна политическа игра с Бърни Екълстоун в навечерието на важен период от развитието на Формула 1

Въвеждането на новите двигатели във Формула 1 за сезон 2013 напълно очаквано среща съпротива, но малцина са очаквали противопоставянето да се окаже толкова сериозно. Защото около края на 2010 и началото на 2011 се оформи един странен и интересен съюз, в който се оказа че президентът на Ferrari Лука ди Монтедземоло и босът на FOM Бърни Екълстоун са в един и същи отбор.

Какво предстои да се случи?

ФИА планира да смени настоящите V8 2,4-литрови атмосферни мотори за Формула 1 с 4-цилиндрови редови агрегати с обем 1,6 литра с турбо през 2013. Световният съвет по моторни спортове на ФИА одобри тази промяна, като новите мотори прибави и задължителното използване на системи KERS.

И когато нещата станаха сериозни, опозицията започна да се обединява. Първи се противопостави Бърни Екълстоун, който между другото е на тази си позиция от доста време насам.

„В момента разполагаме с много добра формула за двигателите - обясни 81-годишният бос на Формула 1. - Защо трябва да променяме нещо, което работи добре и което ще ни струва милиони? Освен това, тук става въпрос за промяна, която никой не иска и която в крайна сметка ще доведе до това, че автомобилните производители, които участват в шампионата ще получат огромно предимство?"

И веднага след това мнението на Бърни беше подкрепено от Ди Монтедземоло, който естествено защитава интересите на Ferrari.

„Ние (Ferrari) не планираме да използваме 4-цилиндрови двигатели в нашите автомобили - заяви спряганият за бъдещ министър-председател на Италия Ди Монтедземоло. - За топ версията на автомобилния спорт, каквато е Формула 1, това звучи смешно и жалко. Защо да не използваме мотори V6 с турбо? Нека да не бъркаме достъпното с евтиното."

След това Ди Монтедземоло допълни, че ще направи всичко, което е по силите му, за да спре промените в правилата за двигателите, но призна, че за това ще му е необходима подкрепа от другите отбори във Формула 1.

„Ако има дори и най-малка възможност да отложи въвеждането на 4-цилиндровите мотори, то аз ще я използвам. Виждам шанс за това, просто трябва да сме единни", допълни Лука.

Пак в края на 2010 Ди Монтедземоло върна жеста на Бърни като дръпна пламенна реч по темата защо Екълстоун трябва да остане едва ли не доживот начело на Формула 1 и прокара още една свързваща нишка между FOM и Ferrari.

Всъщност, специалното отношение на FOM и ФИА към Ferrari никога не са били кой знае каква тайна във Формула 1, а толерирането на тима от Маранело достигна върха си по време на най-силните години на Михаел Шумахер при Черните кончета. Сега начело на ФИА и бившият бос на Скудерията Жан Тод и въпреки че отрича, няма кой знае каква промяна в курса.

Ди Монтедземоло обясни, че запазването на контрола от страна на Бърни върху Формула 1 е жизнено важно за развитието на спорта и осигуряването на по-доброто му бъдеще в дългосрочен план. Така Лука даде заявка за още по-добри отношения с Екълстоун, най-малкото защото предстоят изключително тежките преговори за подписването на новото Споразумение „Конкорд", което влиза в сила от началото на 2013 година. А битката там ще е жестока, защото отборите искат да получават повече пари от FOM, но Екълстоун не е склонен да намали приходите си заради тях. Дори отново се чуха призиви за разцепване на Формула 1 и сформиране на нов шампионат, който обаче този път заглъхнаха бързо. Ди Монтедземоло също се изказа пределно дипломатично.

„Ние носим Формула 1 в сърцата и умовете си, но не искаме да живеем в затвора, наречен Формула 1 - обясни италианецът. - В края на 2012, нашите договори, на всички отбори изтичат и ще преговаряме отново със CVC (основният акционер във Ф1), трябва да мислим какво ще направим.

„За мен има едно нещо, което е много важно и това е присъствието на Бърни Екълстоун, който трябва да продължи да управлява Формула 1. Формула 1 не може да се ръководи от хора от фондовата борса или от представители на финансови сектор. Имаме нужда от хора с опит, които са доказали, че могат да постигнат нещо и те да работят с Бърни. Той е кралят на света, не на света, на галактиката. Той винаги е защитавал своя бизнес, както и Формула 1."

Според Ди Монтедземоло пред отборите има три алтернативи: да се договорят със CVC, да си намерят нов търговски партньор или сами да поемат управлението на търговската страна на спорта.

„Можем да продължим със CVC - заяви Ди Монтедземоло. -На теория, можем да си намерим и друг промоутър. Разбира се, името Формула 1 е мнго важно, но не мисля, че е крайно необходимо това име да съществува. И има още една теоретична възможност - повтарям, теоретична възможност - да си направим собствена компания, такъв успешен бизнес модел вече съществува - НБА в Щатите.

„В крайна сметка, този бизнес не е толкова сложен. Трябва да сключиш договори с телевизиите, с пистите, трябва да си готов да внедряваш новите технологии в спорта, защото ако погледнем следващите 10 години от развитието на Формула 1, интернет и всички други такива неща ще са много важни за нас."

При едни от предишните преговори за подновяването на Споразумението „Конкорд" Ferrari дезертира от лагера на автомобилните производители и подписа с Бърни и бившия президент на ФИА Макс Мозли, което след това доведе до приобщаването и на останалите отбори, като първи дойдоха малките тимове.

Сега преговорите за новите двигатели и новия „Конкорд" ще са трудни, но политическото взаимодействие между Бърни и Ди Монтедземоло вече е явно. Остава да видим какви резултати ще даде то.

 

Най-четените