В края на сезон 2013 единственият недоволен от това, че състезанията свършиха беше Себастиан Фетел. 26-годишният германец спечели четвъртата си поредна титла, изравни рекорда на Михаел Шумахер от 13 победи в рамките на един сезон и постигна девет поредни първи места (още един изравнен рекорд, този път на Алберто Аскари, чиято серия обаче е започнала в един и е завършила в следващия сезон). На практика, след лятната пауза Фетел и Red Bull наложиха пълната си доминация във Формула 1, което доведе до предсрочното спечелване на двете титли и даде началото на сериозен отлив на зрители от световния шампионат - както от пистите, така и пред телевизорите.
С четири поредни световни титли Фетел се доближава до доминацията на Михаел Шумахер от началото на века - между 2000 и 2004 Шуми и Ferrari не допуснаха никой друг до първото място и това също отблъсна публиката. Колкото и да ни обясняват тв коментаторите, бившите пилоти и шефовете на отбори, че трябва да сме щастливи, че имаме възможност да гледаме изявите на гении от ранга на Михаел и Себастиан, феновете реагират по един и същи начин - отдръпват се и се завръщат, когато състезанията отново станат интересни.
Какво се случваше през 2013, особено през втората половина? Силен старт на Фетел, обикновено от първа позиция, много по-рядко от първа редица, след това Себ налагаше непосилно за другите темпо в първите няколко обиколки, а когато авансът стигнеше над 10 секунди, той се задоволяваше с това да контролира хода на състезанието. Ако има опасност някой да го догони или пък да се опита да го „прехване" при спиранията в бокса, състезателният му инженер дава сигнал, Себ отново вдига темпото и си връща секундите, които му липсваха, за да е спокоен на върха на подреждането.
В случаите, когато неговият съотборник Марк Уебър можеше да застраши лидерството на Фетел, в бокса решаваха да променят стратегията му, да игнорират това, че той води колоната и общо взето да направят така, че австралиецът да бъде дръпнат назад и да му остане възможност да се бори за второто място. Справка - странната смяна на стратегията на Уебър в хода на Гран при на Япония, която го прати зад Фетел.
Другите пилоти, с малки изключения, можеха да се надяват на почетно разпределение на точките, а натискът от страна на Lotus върху лидерите отслабна осезаемо при загубата на мотивация у страна на Кими Райконен да се бори срещу Red Bull.
Краят на сезон 2013 обаче маркира началото на големи промени във Формула 1. Болидите за догодина ще са доста по-различни, първо като философия и второ, като представяне. А това ни донесе едно интересно признание, допълнено от облекчение: „Слава богу, за първи път от много години, аеродинамиката няма да е решаваща за представянето на колите на пистата." Негов автор е президентът на Ferrari Лука ди Монтедземоло, който записа пореден неуспешен сезон, в който освен това се появиха и остри противоречия със звездата на тима Фернандо Алонсо. Испанецът беше публично смъмрен от Лука, след като на рождения си ден каза, че иска да подарък друг болид, а не този, с който се състезава сега.
След толкова дълъг период на „замразяване" на представянето на атмосферните двигатели V8, сега Формула 1 влиза във втората си „турбо ера" - работен обем 1,6 литра, формула V6, още хибридни системи, които да подпомагат изпреварванията и общо взето липса на сериозна информация за това кой докъде е стигнал в развитието на своя двигател. Големите играчи: Mercedes, Ferrari и Renault упорито крият постиженията си, но тази зима ще се изтърколи бързо и на първите тестове през 2014 ще станем свидетели на интересни неща.
Работата на гумите през 2014 също ще е важна, макар все още да не се знае в каква посока ще поеме Pirelli. Тимовете продължават глупавото си упорство и не казват какви точно сликове искат, а италианците вече заплашиха, че може да заложат на свръхиздръжливи гуми (Bridgestone също минаха през този етап), което ще отнеме сериозна част от чара на състезанията и спиранията в бокса ще се свият до едно, при това в лесно предвидим прозорец от няколко обиколки. С подобно решение Формула 1 също ще загуби част от зрителите си.
И накрая, едно признание от Ейдриън Нюи, който каза, че работата на тима му по новия болид на Red Bull за 2014 е била компрометирана и е закъсняла заради последните усилия, вложени в RB9, насочени към пълното смачкване на конкуренцията през втората половина на сезона. Естествено, част от тези усилия нямаше как да бъдат спестени, тъй като промяната на гумите, която дойде след „Силвърстоун" беше неочаквана за Red Bull, но пък проработи изцяло в полза на тима, ощетявайки съперниците на шампионите - основно Ferrari, Lotus и Mercedes. Ако не беше тази промяна, то битката щеше да е много интересна и в никакъв случай, с толкова много успехи на сметката на Фетел. Което обяснява и кражбата му от Малайзия, където той не спази заповедите от бокса, за да отмъкне победата на Уебър.
Промените през 2014 дават шанс на Формула 1 да поеме в нова посока. С нови двигатели, нови електронни системи, може би изравнени сили, нови спонсори (колкото и малко да са те) и дано бройката на отборите, които завършиха сезон 2014 да е същата и през март.
Тази зима ще е изключително натоварени за тимовете и техническите им екипи, най-малкото защото, който изостане в началото на 2014 ще има да наваксва страшно много и изобщо не е сигурно, че това ще стане в рамките на един сезон. Помните ли как Brawn GP дръпна рязко напред в началото на 2009 и въпреки липсата на пари за развитието на колата на Дженсън Бътън от началото на лятото нататък, той и тимът взеха двете световни титли. Основната причина за превъзходството на тима на Рос Браун беше двойният дифузьор - интересна концепция, която после всички изкопираха, а тези, които изостанаха поискаха забраната й. Сега сме на прага на ера, в която може да се появят наведнъж няколко решения с такъв ефект и който е уцелил какво трябва да направи, ще вземе сериозен аванс.
Затова и съперниците на Red Bull казват, че новите правила са шанс за промяна в статуквото, но не я гарантират. А мислено стискат палци техните инженери да са измислили нещо по-добро, което да ги върне на върха на класирането.