Защо Фетел реши да остане в Red Bull

Новината, че Себастиан Фетел удължи договора си с Red Bull до края на 2015 прозвуча като изненада за някои. А не трябваше. Фетел няма къде да отиде. Много по-интересен ще е въпросът за бъдещето на Марк Уебър в Red Bull и дали изобщо той има бъдеще в тима.

Въпреки всички приказки за Ferrari, Фетел нямаше да замине за Маранело. Както нямаше да се реши да подпише с Mercedes, Lotus или McLaren.

Като начало, любовната афера на Ferrari с Фернандо Алонсо е във вихъра си. И е видно с просто око защо е така.

Испанецът беше в силна позиция към момента, когато подписа дългосрочния си договор със Скудерията и се предполага, че в контракта му има клауза, която му позволява да налага вето върху избора на другия пилот на тима. А ако не бъде спазена, Алонсо може да напусне.

И Фернандо определено не е въодушевен от идеята Фетел да седне в другата кола на Ferrari. Все едно да се съгласи Черните кончета да наемат Люис Хамилтън.

Но Алонсо не се страхува от Фетел.

Той просто не иска политически усложнения в тима, както и възможност някой да оспори статута му на №1. Дори и на думи. И тъй като испанецът има договор с Ferrari до края на 2016, това означава, че Фетел ще трябва да почака, ако иска да кацне в Маранело.

Какво да кажем за евентуален трансфер на Себ в Mercedes? Тимът със сигурност би искал да има германски пилот с три световни титли. Това ще е сбъднатата мечта на Mercedes.

И от Mercedes наистина се опитаха да привлекат Себ миналата година като наследник на Михаел Шумахер, но моментът не беше ходходящ и тимът трябваше да се насочи към Люис Хамилтън.

А сега Нико Розберг запълва позицията на германски пилот, който се харесва на публиката и печели победи. Така че трансферът на Себ в Mercedes не изглежда много вероятен. А и Нико получава почти два пъти по-малко пари от Фетел.

А нещо за Lotus?

Ако Себ нямаше възможност да остане в Red Bull, то тимът на Ерик Булие щеше да е реалната му алтернатива. Но напускането на дизайнера Джеймс Алисън определено не се отрази добре на репутацията на тима, не само в очите на Фетел.

Но, това, което е по-интересно е, че Фетел удължи договора си само за още една година. Това едва ли звучи като сериозна увереност във възможностите за развитие на Red Bull. Той вече обвързан с тима до края на 2014 и просто добави минималните 12 месеца към действащия договор.

От Red Bull обясняват, че става въпрос за „договор за много години". Не е така, не е и удължаване за много сезони. От тима заявиха, че има „опции" за удължаването на договора за след 2015, но всъщност става въпрос за срокове, в които трябва да бъде взето решение за удължаването на контракта, нищо повече.

И ако Алонсо наистина подписа „договор за много години", то Фетел получи нещо подобно на това, но не съвсем същото. Освен това, трябва да добавим и ускоряването на преговорите за договора на Себ от страна на тима, една година по-рано от обичайното за такива разговори.

Защо обаче Фетел подписа само за още една година?

Това е много по-интересният въпрос. Единият вариант е, че чрез тази политика той държи в напрежение шефовете на тима и да си извоюва по-силна позиция в отношенията с тях. И като добавка - подобни краткосрочни сделки дават възможност на Фетел да си тръгне в момента, в който тимът реши да наеме за негов съотборник пилот, когото той не одобрява.

И тук стигаме до момента, в който се случи удължаването на договора на Фетел. Защо точно сега? Може би догодина Уебър вече няма да е пилот на Red Bull? А най-вероятно и Кими Райконен няма да напусне Lotus? Уебър обикновено подписва договорите си с тима около Гран при на Великобритания, т.е в края на юни, а сега новината за новия контракт на Фетел едва ли го е изненадала приятно, въпреки че австралиецът е знаел, че това ще се случи.

Но има и нещо друго - вече изтече информация, че Райконен води преговори за бъдещето си - много по-вероятно да преговаря с Lotus, отколкото с Red Bull, но в тима на Кристиан Хорнър определено са искали Фетел да вземе решение докато на пазара има поне още един пилот от неговия калибър.

Естествено, победата на Розберг в Монако означава, че в Mercedes все по-малко съжаляват за това, че през миналата година не са успели да привлекат Фетел на своя страна. Защото сега ситуацията във Формула 1 работи в полза на Red Bull при преговорите със Себ. При Mercedes нещата се изясняват, а McLaren не е реална възможност за Фетел.

Британският тим ще задържи Серхио Перес,

защото с него идват много пари или ще идват още повече от Карлос Слим, а Дженсън Бътън е лидерът на отбора: той е бърз, ефективен и дипломатичен. И всички го харесват. Защо британският тим да инвестира в германски пилот малко преди да се раздели с германския си доставчик на двигатели? А и какво може да предложи в момента McLaren на Фетел? Много малко, ако трябва да сме честни.

След като Honda поеме доставката на мотори за тима и може би реши да върши нещо повече от това, нещата ще се променят, но това ще се случи най-рано през 2015.

Изненадващ е фактът, че досега шефовете на Red Bull не се опитаха да притиснат по-сериозно Фетел и той да подпише по-дългосрочен договор с тима. Дали това е слабост на Дитрих Матешиц или на Кристиан Хорнър?

А подобно действие би било логично, тъй като въпреки огромните си инвестиции в спорта, все пак говорим за два тима (въпреки орязването на бюджета на Toro Rosso), програмата на развитие на пилоти на Red Bull не може да предложи реален заместник на Фетел, ако той реши да напусне.

В същото време е напълно възможно да се окаже, че Red Bull ще премине към 3-годишни цикли на активност във Формула 1 - може би компанията иска да си остави вратичка, през която да напусне бързо световния шампионат, когато реши, че е изпълнила маркетинговото си упражнение.

Ако Фетел напусне, Уебър би могъл да поеме ролята на лидер на тима,

уверен съм в това, но шефовете му в тима най-вероятно не са на това мнение. При австралиецът цикълът на договорите му с тима е още по-кратък - Марк подписва за по един сезон. И за извинение обикновено се използва фактът, че той вече е на възраст, при която всеки сезон може да му е последен.

В крайна сметка, сигурното е едно, Фетел няма да напусне Red Bull. Но Марк Уебър може да го направи. Особено след това, което се случи в Малайзия и в дните след състезанието на „Сепанг", където Фетел открадна победата на Уебър. Марк вече има зад гърба си доста успехи във Формула 1 и ако добави към тях и един-два сезона във Ferrari, нещата ще изглеждат още по-внушителни.

Дали Марк ще остане или ще си тръгне? Дали наистина в Маранело ще го предпочетат пред Фелипе Маса или друг кандидат? Хорнър каза, че скоро ще започнат преговори с Марк за новия му договор с Red Bull. Явно за втората кола на Red Bull ще има интересна дискусия.

Новините

Най-четените