Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Lotus, Sauber или Шумахер?

Фернандо Алонсо стартира пред родна публика във Валенсия Снимка: Getty images
Фернандо Алонсо стартира пред родна публика във Валенсия

И тази година състезанието от Формула 1 във Валенсия ще е битка на стратегиите, най-малкото защото на това трасе изпреварванията се получават доста трудно.

Миналата година първите трима на финала караха с по три спирания в бокса - с меки гуми за първите три серии обиколки и със сликове медиум за финалния стинт. Тази година разликата в представянето на двата типа гуми е по-малка, така че ще има възможности за повече и различни стратегии.

През този сезон пилотите правят средно по едно спиране в бокса по-малко спрямо 2011, така че този уикенд изборът ще е между един и два пита, като ключова ще е позицията на пистата за последната серия обиколки - изпреварванията тук са трудни, въпреки наличието на DRS системи и гуми в края на жизнения си цикъл.

Отборите, чиито шасита износват равномерно не много бързо гумите си - като колите на Sauber и Lotus, може да се опитат да изкарат състезанието с едно спиране в бокса. И с оглед на това, че шансът за излизане кола на сигурността на пистата е много голям, резултатите на финала може да се окажат повече от интересни.

Във Валенсия пилотите карат по трасе, конфигурирано по улиците около пристанището на Валенсия и пристана на яхтите, участващи в America Cup. За стандартите на уличните трасета, скоростта във Валенсия е доста висока - на дългата права пилотите достигат 315 км/ч. Завоите са 25, обиколката е дълга - над минута и 40 секунди, а трасето е със сложна конфигурация.

Както стана дума, шансът да видим кола на сигурността на пистата не е малък - ударите в предпазните стени се случват често, а има и места, където крановете за вдигане на болидите стигат трудно.

Гран при на Европа е осмият кръг от световния шампионат във Ф1, досега седем пилоти взеха по една победа - нещо, което се случва за първи път в историята на спорта.

Квалификацията, подобно на Монако, е много важна за шансовете на всеки пилот в състезанието. А в Монреал видяхме, че разликите между Red Bull, Ferrari и McLaren са вече доста малки.

И естествено, работата с гумите ще е много важна. Изборът на Pirelli е медиум (основен избор) и меки сликове.

Такава комбинация тимовете използваха в Бахрейн, където температурата на асфалта и на въздуха също беше висока. Това се оказаха подходящи условия за Red Bull и Lotus.

В сравнение с миналата година разликите в представянето на тези два типа гуми са много по-малки. Очаква се в квалификацията разликата да е от порядъка на 0,7 секунди на обиколка.

Предполага се, че при меките сликове сериозната деградация на сликовете ще започне след около 18 обиколки, а при медиум гумите - след около 25 обиколки.

Тази година гумите издържат с 4-5 обиколки повече от миналия сезон и това е достатъчно за повечето отбори да правят с по един стоп по-малко.

Тъй като изпреварванията във Валенсия са трудни, позицията на всеки пилот след последното му спиране в бокса ще е изключително важна, дори и шасито вече да има проблеми с износването на гумите.

Предполага се, че за лидерите най-бърза ще е стратегията с две спирания - около 19 и 42 обиколка. Ако обаче пилотите на Sauber и Lotus успеят да изкарат състезанието само с по едно спиране в бокса и с прилично темпо, това ще им спести около 21 секунди на финала. А ако стартират в Топ 10, то шансовете им за място на подиума стават много сериозни, но това са само предположения. Ще видим какво ще стане в неделя.

А може би най-после Михаел Шумахер ще се размине с техническите проблеми и с агресивната си защита ще се бори за място на подиума?

 

Най-четените