Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Сделката на века

Люис Хамилтън е готов да стане пилот №1 на Mercedes и да продължи битката с Фетел и Бътън Снимка: Getty Images
Люис Хамилтън е готов да стане пилот №1 на Mercedes и да продължи битката с Фетел и Бътън

Това, което преди време тръгна като екстравагантен слух, вече е на дни от това да се превърне в голямата новина на сезон 2012, която ще ни обещае още по-интересно близко бъдеще. Люис Хамилтън в Mercedes - вестникарски спекулации, подхранвани от мениджмънт на пилота или сериозна сделка, която достига финалната си фаза. В началото всичко започна като тлъста клюка - шефовете на McLaren предложили по-ниска заплата на Люис за новия му договор, настоящият изтича в края на този сезон. Предполага се, че сега Хамилтън получава 18 милиона евро, а офертата е била по-скромна. Пилотът бил „ужасен" от това, а мениджмънта му - XIX Entertainment разиграваха сценки из падока дни наред. После все по-сериозно се заговори за Mercedes и „офертата" на тима да предложи на Люис същите пари, които получава сега плюс някои бонуси за следващите три години, което може да оформи цялата сума на над 70 милиона евро. Не е зле, нали?

Поведението на Люис Хамилтън и екипа на McLaren след победата му в Гран при на Италия подсказваше, че може би разводът вече е факт. Скромна радост на стената пред боксовете - нещо, крайно нетипично, все пак McLaren спечели в сърцето на Ferrari, под подиума също нямаше много усмихнати лица, на общата снимка усмивката на Люис беше по-скоро крива отколкото искрена, а и Рон Денис отказа да се включи в групата, която позира за „победния кадър".

Въпреки всичко това, шефът на тима Мартин Уитмарш заяви след състезанието, че предположенията, че на практика Люис се е договорил с Mеrcedes са „фантазия" и настоя, че определено възможност Хамилтън да остане, стига да иска. Във Формула 1 е традиция договорите на пилотите да се подписват в дните на някой състезателен уикенд - не се случва с всички, но е честа практика - а и имаше сериозни очаквания, че новият договор на Люис с McLaren може да бъде обявен на „Монца". Други пък чакаха новината, че Люис е подписал с Mercedes.

В интерес на истината, Хамилтън изглежда и се държи като човек, който си тръгва. Може би за него това е единственият начин да излезе от сянката на хората, които са ръководили живота му досега, а за XIX Entertainment това е възможността да осребри потенциала на Люис. Хамилтън да получи възможност да мине на следващото ниво, особено що се отнася до парите, инвестирани в него. Нещо, което е важно за предстоящия трансфер в Mercedes. Германската компания е един от най-големите автомобилни производители в света, а McLaren създава състезателни коли и произвежда в малки количества спортни автомобили. Тази сделка ще направи Люис известен далеч извън пределите на Ф1. Ако Люис не е искал това, защо тогава е подписал с XIX?

В McLaren пилотите трябва да работят в строги рамки, поставени от тима, особено що се отнася до отношенията им със спонсорите - лични и на отбора. Mercedes има нужда от Хамилтън, а тази сделка ще му даде повече свобода. Отделно от това, този трансфер ще има сериозно значение и върху развитието на пазара на пилоти в световния шампионат.

Mercedes е един от двата „заводски" тима във Формула 1, което означава, че задължително трябва да има световен шампион на борда. Михаел Шумахер отново се е запътил към края на кариерата си и едва ли ще остане на пистата за още един сезон.

На „Монца" бяха дошли основните акционери в McLaren - Рон Денис, Шейх Салман от Бахрейн и Мансур Ойех, който на няколко пъти беше засичан да говори с Хамилтън, придружен от Мартин Уитмарш.

Но може би няма връщане назад. В срядата преди състезанието, след като XIX и Бърни Екълстоун „захраниха" Еди Джордан с нужната информация, бившият собственик на отбор във Ф1 не се сдържа и „гръмна бомбата" в ефира на BBC. Оттам нататък нещата вече се развиха сами. Еди обясни, че Люис е на прага да подпише с Mercedes. Ход, измислен от XIX, който беше насочен и към McLaren - последно повикване за подобряване на офертата или Люис си тръгва.

В същото време от лагера на McLaren се появиха съвсем други индикации - на първо място, явно нежелание да се правят промени във финансовата част на офертата и на второ, част от тима демонстрира облекчение, че пиесата „Животът ни с Люис" може да свърши. Това, че Хамилтън публикува в Twitter информация за настройките на колата, с които е карал в квалификацията, беше знакът, че съюзът, създаден през 2007 вече е твърде променен.

Най-големият проблем на McLaren е как да намери заместник на Люис, който да не е по-бавен от него, поне в началото. После трябва да стане по-бърз. Хамилтън е скъп пилот точно защото е един от най-бързите в света и който и да го смени за догодина, няма да е по-бърз от него. На „Монца" Уитмарш призна, че няма резервен вариант ако Хамилтън си тръгне.

Пол ди Реста от Force India е вариант, но дали ще може да се представя на нивото на Люис? А и дали в McLaren ще искат и двамата им пилоти да бъдат представлявани от един и същ човек? Наскоро Ди Реста потвърди, че ще работи с мениджъра на Дженсън Бътън Ричард Годард, който идва на мястото на бащата на Хамилтън - Антъни, който беше уволнен.

За Годард със сигурност може да се каже едно - той се ползва с уважението на Уитмарш и двамата се разбират добре, така че това е добър знак.

Друг потенциален кандидат е Кими Райконен - в момента той е единственият пилот, който може да се доближи до представянето на Хамилтън. Кими е само на 1 точка зад Люис в класирането. Но финландецът изглажда, че е щастлив в Lotus, а май не пази само добри спомени от времето, когато беше пилот на Рон Денис. Кими все още не е сред най-бързите в квалификациите, но в състезанията демонстрира невероятна скорост. Той би работил добре с Бътън и двамата биха оформили страхотен екип, но истината е, че Кими се върна във Ф1, защото му се кара, не заради парите - другият такъв е Шумахер, и ще е много трудно пак да бъде накаран да участва в стотици спонсорски изяви. А и Бътън едва ли би поел и тези ангажименти. А рекламодателите на McLaren са сериозни и изискват време и внимание - Vodafone, Mobil и т.н.

Точно по линия на Vodafone обаче се появи друг слух, според който Серхио Перес може да се окаже от Sauber в McLaren за следващия сезон. Факт е, че Vodafone се опитва от години да разшири бизнеса си в Латинска Америка и особено в Бразилия чрез компаниите, които подкрепят Перес - Telmex и America Movil. Но Перес е пилот от Академията на Ferrari, това ще е проблем, а и той все още е неопитен за Скудерията, като това важи и за McLaren.

Друг слух пък обясни, че Хамилтън и Нико Розберг просто ще разменят местата си, а Шумахер ще остане, за да партнира на Люис. Но, може би нещата са по-различни - най-вероятно в Mercedes чакат, за да разберат дали могат да привлекат Хамилтън, след което тимът да направи следващия си ход - а той ще е внимателно и с почести да изпратят в пенсия Михаел.

Хамилтън в Mercedes е добра новина за Бърни Екълстоун, за когото това е начин Mercedes да бъде ангажиран в световния шампионат, а и компанията и Бърни имаха доста проблеми в общуването си напоследък - основно заради приходите, които трябва да получава компанията. Бърни плаща повече на Ferrari, McLaren и Red Bull и в Mercedes недоволстват. Екълстоун е на път да получи това, което иска, но за никого не е тайна, че той е най-малкото скептичен към работата на Саймън Фулър и неговата XIX Entertainment. Най-малкото защото Бърни не обича външна компания да има толкова сериозен контрол върху една от големите звезди в шоуто му.

Привличането на Люис изглежда като един от заключителните ходове на Mercedes - Рос Браун вече ще разполага с всичко необходимо, за да атакува върха. Той успя да събере отличен технически екип, тимът има собствени двигатели, Браун разполага с ясен план за развитие и точен анализ какво се объркало досега. Прибавяме един от най-добрите пилоти в света и уравнението ще бъде решено.

Така че в следващите три години Mercedes трябва да се бори за титлата и дори да я спечели. Ако това не стане, акционерите в тима - основно от Damler ще приложат сериозен натиск за закриване на програмата на Mercedes във Ф1 и може и да успеят.

 

Най-четените