Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Here we go! Кой е Фабрицио Романо - кралят на инсайдърите, който натрупа милиони

Here we go! Кой е Фабрицио Романо - кралят на инсайдърите, който натрупа милиони

Лицето почти винаги е небръснато, защото утрините започват по тъмно, а времето е изключително ценен актив и в тези часове. Често претоварени по едно и също време, и двата iPhonе-а са вързани към зарядно или външна батерия почти постоянно. В няколкото часа, в които спи - а те се на повече от 5-6 на денонощие, Фабрицио удря бутона за спиране на звука. Обратното би го довело до лудост.

Днес Фабрицио Романо е вероятно най-популярният журналист на планетата, когато става дума за футбол. Или поне - най-популярният онлайн, в социалните мрежи и платформите за видеосподеляне. Италианецът е чудовище в тези формати, като числата са показателни:

23.4 милиона последователи в X, което преди бе Twitter.

22.2 милиона във Facebook.

33.8 милиона в Instagram.

2.4 милиона в YouTube.

Базирано на това, можем да кажем, че Романо е по-популярен от повечето клубове и играчи, за които съобщава новини на аудиторията с любимото му и марково вече Here we go! Сигнал, че поредният трансфер е близо или вече е факт.

Говорим за един странен тип на 31 години, който вече е сериозен фактор в милиардната индустрия на футбола. И в нейната също милиардна медийна балонна среда, която прави изумителните усилия да крачи, без да изостава от задъханото ежедневие на глобалните суперзвезди и суперклубове.

Фабрицио Романо е неаполитанец, което още може да се прочете в очите му. Пламъчето на лудостта не може лесно да се скрие, когато говори за футбол. Разбира се, след години в бизнеса, за него всичко това е просто... бизнес. Но страстта не е угаснала.

Роден година след второто скудето на Наполи с Марадона (1991 г.), Романо просто не може да не е откърмен с футбола. Няма как - не и в Неапол, не и в онези години. Твърде бързо обаче Югът става тесен за едно изключително амбициозно, жадно за популярност и изява, "цапнато в устата" момче. Фабрицио отива на Север и е в Милано от 17-годишен.

Именно там започва всичко.

Изяви като външен сътрудник на Sky Italia и Gazzetta dello Sport му дават първия привкус на професията и нейния несравним адреналин.

През 2010-а на едно събитие в Милано пристига екип на английския медиен гигант BBC и Гарт Крукс, който тогава прави отбора на кръга във Висшата лига всеки понеделник - изключително популярна рубрика, се запознава с тийнейджъра. Той е смел, с мнение, не спиращ да говори и да обяснява страстно за футбол. И има познания.

Получава роля на сътрудник и в тази медия, а английският му се подобрява драстично заради ежедневните двучасови курсове, които започва. Някъде по това време - в началото на 2011-а, идва големият му пробив.

Години по-рано се е запознал с италиански агент, който се подвизава из испанския футбол. Опитвал е да направи контакти с Ла Масия, с други водещи академии. Търси журналисти в Италия и попада на младия Романо, като вероятно някой от водещите репортери на Gazzetta е дал номера на младока, за да не се занимава той.

"Този човек се надяваше да убеди двама млади играчи от академията на Барселона да подпишат с него и да му станат клиенти. Те бяха хлапета - Жерар Делофеу и Мауро Икарди - разказва Романо за случая. - Започнахме да контактуваме, помогнах му да направи презентацията си и той подписа с тях. Не очаквах, че в дългосрочен план от това ще излезе нещо значимо."

През лятото на 2011 г. именно Романо разкри новината, че Икарди напуска Барселона и отива в Сампдория.

Това е неговата първа сериозна и ексклузивна новина. Икарди е неговият пробив. Да, но тогава не изглежда така - това е просто един 18-годишен играч от младежкия отбор на Барса, който ще опита да пробие в Серия "А".

Но през ноември 2013 г. агентът се обажда отново. "Каза ми, че след като аз съм му помогнал в началото на кариерата му, сега е негов ред да ми помогне", спомня си Фабрицио. А новината е, че Икарди ще премине в Интер през следващото лято. Шест месеца преди официалното обявяване на сделката, Романо публикува новината в сайт, който е близък до феновете на "нерадзурите". Тя "избухва" и е цитирана във водещите италиански медии.

Тогава всичко се променя. Вече е търсен за по-сериозни репортерски неща от Sky Sport Italia, а първият му "обект" са медицинските прегледи на Икарди в Интер. Историята, която променя живота и кариерата му.

Футболът винаги е акумулирал практически ненаситен апетит за клюки и слухове, както и големи и не толкова големи новини от трансферния пазар. А Италия е направо клокочещ вулкан за такива новинки, които се бълват ежедневно. Романо попада в своята мечта.

В онзи момент №1 сред уважаваните, ползващи се с доверие за източниците им и популярни журналисти в трансферния футболен свят на Калчото, е Джанлука ди Марцио. Той "живее" в трансферните прозорци, това е неговият свят и неговото кралство.

Романо започва да работи с Ди Марцио - двамата изграждат и запълват с информация сайта на доказания вече репортер.

В замяна той помага на младия си колега с контакти с агенти, клубове и играчи. И му показва някои фини детайли на занаята. Най-важният урок е: "Срещай се с хората на терен".

Фабрицио с години всеки ден обикаля из миланските ресторанти, хотели, кафенета - навсякъде, където футболни хора се събират. Всички го познават. Това е момчето, което все няма време да се избръсне, винаги е с раница с лаптоп на гърба, а телефонът му е включен в някое зарядно по всяко време.

Романо бързо осъзнава, че революцията в професията вече е в ход. И не вестниците са платформата. Социалните медии могат да служат както като източник, така и като канал за публикуване и разпространение. Те са бързи, ефективни и с необятен обхват.

"Първоначално използвах Instagram за лични цели - разкрива днес Фабрицио. - Публикувах снимка на хубав залез или вкусна вечеря. Но през цялото време в отговорите ми хората ме питаха за трансфери. Никой не се интересуваше от живота ми. Аз не съм звезда. Аз съм журналист, а журналистът е посредник."

Постепенно контактите му напускат границите на Италия, започва да контактува с ключови хора във футбола в Англия, Франция, Испания и Германия. И с колеги, които са удивени от неговата работоспособност и усет за новините.

През 2020-а идва вторият ключов момент и "бумът".

Вторият пробив, ако може така да се каже. Бруно Фернандеш, талантлив полузащитник на Спортинг, е спряган за трансфер в Манчестър Юнайтед от месеци.

Първият, който обявява новината, е Романо - с неговото "Here we go". Огромната армия последователи на Юнайтед не пропуска това и популярността, както и доверието във всеки пост в социалните мрежи на Фабрицио, вече са на друго ниво.

Всъщност, днес самият журналист признава, че вероятно дори не е бил първи с новината. Просто в минутите, когато тя се е появявала из профилите на колегите му, неговата публикация е излязла като водеща в Twitter тогава (днес X) и е станала вайръл. Супер вайръл.

"Последователите искат най-вече да знаят, че това, което четат, е истина. Че е факт, а не някаква скалъпена история с "може би, има интерес и т.н.". Това е, което се опитвам да им осигуря", разкрива в едно от малкото си интервюта.

Разбира се, нещата не са безоблачни. Някои клубове отказват да работят с него, като блокират всякакви канали на информация.

Подозират, че влиянието му е деструктивно, най-вече заради пряката работа с агенти. Когато си пишеше свободно съобщения, които публично се виждаха в Instagram с и без това странния тип, който е агент на Мохамед Салах, относно подновяването на договора на египтянина в Ливърпул преди четири години, клубът бе бесен от тази комуникация.

Други клубове пък се радват на неговата популярност, защото той реално има повече последователи в социалните мрежи от тях. Тоест - всяка споделена обща публикация им носи дивиденти.

А как върви неговият бизнес ли? Ето как - приблизително.

Предполага се, че тези 23.4 милиона последователи в платформата X (бивш Twitter), му носят не по-малко от 1 милион евро годишно, благодарение на "шеринг" политиката на медията. А той е супер активен в нея.

От Facebook (22.2 милиона последователи), би следвало да има годишни приходи от около 200 000 евро. Това са рекламните печалби.

По същата схема работи и Instagram - там има 33.8 милиона последователи, като вероятно това му носи малко над 500 000 евро на година.

А от YouTube нещата май са най-лесно калкулиреуми - 2.4 милиона и милионите гледания на видеата му носят към 500 000 евро годишно.

В добавка той работи като журналист с няколко големи медии - Sky Sports в Англия и Италия, Guardian и CBS Sports. Според английски източници, годишните пари, които изкарва от това, са около 250 000 евро годишно, защото хонорарите за неговото участие в трансферните периоди, са сериозни.

Има собствен подкаст, който, естествено, се казва "Here we go", както и е съсобственик на култовата фентъзи лига SOS Fanta в Италия, която прави в съдействие с Gazzetta dello Sport. Вероятните рекламни приходи от двете може би са около 150 000 евро годишно.

Ако приемем тези интернет калкулации от различни източници за сравнително точни, то може да се каже, че на 31 години Фабрицио Романо не само е сбъднал мечтата си, а я е превърнал в един чудесно работещ бизнес проект.

Защото с годишни приходи от около 2.6 милиона евро, човек вероятно може да се справя доста добре. Дори в град с висок стандарт като Милано.

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.
 

Най-четените