Лео Меси ще грейне скоро в екипа на ПСЖ и за първи път в нашите животи ще го видим в нечия друга фланелка, освен на Барса и Аржентина.
Спортно-технически - ясно е какъв удар понася клубът от Каталуния с този ход, защото не е никак лесно да замениш човек, който дава по 50-ина гола и още толкова асистенции на сезон. И то - регулярно вече близо две десетилетия. 672 попадения в 778 двубоя, за да сме съвсем прецизни.
Несъмнено да загубиш най-добрия (или един от двамата най-добри) играч в света е удар, който ще се отрази на отбора ти.
Нещата обаче са далеч по-дълбоки и засягат думичката, която така или иначе напоследък най-много се чува около футбола. "Пари", прошепнете я тихичко. Става дума за пари, кой каквото иска да ти говори.
Меси се е съгласил да намали заплатата си двойно в Барса по новия договор, който така и не успя да подпише, не по негова вина и не по такава на клуба. До тази година той печелеше по 140 милиона евро на сезон, които след данъците оставаха наполовина. Сега щеше да взима по 70 милиона, тоест - около 35 чисто след данъци. Именно такава е заплатата му в ПСЖ, както вече съобщиха от Франция.
Барса не можеше да го регистрира на 70 милиона евро заплата, като президентът Лапорта каза, че такава сделка ще зароби клуба за следващите 50 години. Странно изказване, като се вземат предвид анализите на най-сериозните финансови компании за това колко дава и колко взима Меси от Барса.
А именно:
Напускането на Лео ще доведе или вече довежда до моментален срив в цената на бранда Барселона, като първият ефект се оценява на около 11 процента "надолу", твърди експертната компания Brand Finance.
Към момента това е втората най-стойностна марка във футбола, оценена на около 1.266 милиарда евро.
Раздялата ще се отрази съвсем директно на следващите спонсорски сделки, на продажбите на стоки, на маркетинга, на популярността на ниво фенове и техните деца. Ако досега около 50 милиона хлапета по света са носили екипчето с номер 10 на Барселона, сега ще сложат това на ПСЖ. Защото те са от Меси, не от Барса. Растат с неговата магия и ще подкрепят отбора, за който той играе. В ерата на Лео каталунците се превърнаха в планета по отношение на глобално влияние, маркетинг и бранд популярност. Сега нещата ще се променят.
Компанията Brand Finance също така изчислява, че клубът започва да губи пари и от социалните мрежи (Меси има два пъти повече последователи там от Барса), както и от спонсорските договори, обвързани пряко с неговите имиджови права и с неговото участие като лице на рекламите на съответните спонсори. Тази загуба само за първата година ще е около 77 милиона долара. Поне още за около 20-30 милиона ще са загубите в продажбите на артикули, най-вече - на фланелките. Според Brand Finance екипът на Меси носи годишни печалби от близо 200 милиона евро, но лъвския пай там прибира Nike, а не клубът. Но пък контрактът на американския концерн с Барса вече е под въпрос, поне не и при досегашните, суперизгодни за футболния клуб условия. Защото Nike вече не вижда Меси в Барса, а той е златната кокошка.
Особено сериозен удар ще понесе каталунската институция на пазарите извън Европа.
Меси е невероятно популярен в Северна и Южна Америка, както и в Азия. Сега улиците на Джакарта, Монтевидео, Ню Йорк и Маями ще са заляти от фланелки на ПСЖ, не на Барселона.
Когато Роналдо си тръгна от Реал преди 2 години, ефектът бе подобен. Брандът на мадридския гранд загуби 19 процента от стойността си за по-малко от 18 месеца, а продажбите на фланелки намаляха почти двойно. Сега подобен удар ще получи Барселона и Лапорта може да се замисли, преди да се подпише под думите си, че ако бе подписал с Лео, щеше да зароби клуба за половин век напред.
Защото сега той ще усети за първи път от две десетилетия какво е да нямаш в редиците си човека, който те изпрати в друга орбита не само като спортно-технически успехи, а и като икономическа суперсила.