Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Как ПАОК започна медийна революция с 3000 евро и отказа да продаде правата си

Вярвате или не - гръцкият ПАОК стана флагманът на OTT (Over-the-top media service) във футбола в годината на пандемията. Докато целият свят обсъжда дали си струва лигите и отборите да изграждат независими платформи единствено за собствено съдържание, гърците просто се хванаха и го направиха. И сега техните домакински мачове могат да се гледат само с клубен абонамент.

До тази ситуация се стигна след разкол между трите замесени страни: гръцките притежатели на авторските права, лигата и клубовете.

Първите големи трудности при преговорите възникнаха още преди две години, когато платената телевизия Nova подписа колективен договор с цялата лига с изключение на ПАОК. От клуба проявиха далновидност и започнаха индивидуални преговори, след които си извоюваха контракт за 2,5 милиона евро годишно.

Междувременно клубът изучи работата на Nova и разработи собствена платформа: опитен телевизионен оператор беше ангажиран да обслужва мачовете за зрителите в страната, а в чужбина срещите на солунския гранд можеха да се гледат само на сайта - безплатно, но след регистрация и споделяне на лични данни. Така ПАОК успя да направи нужните проучвания и изводи за поведението на аудиторията, и да се адаптира към нейните изисквания.

През пролетта на 2019 г. старият договор за телевизионните права изтече и държавният играч ERT излезе на пазара с обещание към клубовете за значителен ръст на приходите им.

Но първо през юли, а след това отново през август, от ERT се отметнаха и започнаха да намаляват офертата си. ПАОК сметна подобно нещо за унизително (можеше да си го позволи след дубъла - шампионската титла и Купата на Гърция) и се оттегли от сделката. А всички домакински мачове започнаха да се излъчват само по PAOK TV.

Абонаментът за целия сезон струва 69,99 евро, като той включва и мачове на дубъла. Индивидуалните предавания на срещите по модела pay-per-view в повечето случаи са по 4,99 евро за сблъсъците с по-периферните съперници и 7,99 за дербитата с Арис, Олимпиакос, Панатинайкос и АЕК.

Клубът ползва услугата на местна компания, която осигурява живо предаване с 22 камери за ключовите мачове.

Както може и да се очаква, ПАОК печели и от противниковите фенове. Тъй като PAOK TV е единствената платформа, на която се излъчват двубоите на "Тумба", привържениците на Олимпиакос, да речем, трябва да платят директно на клуба или изобщо да не гледат мача, когато любимците им гостуват в Солун.

В ПАОК действат професионално и коментарът е абсолютно безпристрастен, а след мачовете се дава думата и на гостите - на техния треньор и на няколко от футболистите. Всичко това се прави с цел разширяване на потенциалната аудитория и се получава доста добре.

Първата версия на услугата OTT струваше на ПАОК само три хиляди евро и се изплати на момента въпреки острата критика от страна на феновете. Решението да се пренесат всички домакински двубои само в интернет на мнозина им се струваше налудничаво, тъй като никой не беше правил подобно нещо преди това.

Въпреки че сезонът беше прекъснат поради пандемита, ПАОК впечатли с резултатите си и привлече над 200 хиляди абонати. И дори вдъхнови конкурентите си. Така например Панатинаикос, виждайки успеха на солунския клуб, също се окуражи и отхвърли предложението на традиционния телевизионен оператор. Така през сезон 2020/21 домакинските срещи на ПАО също са само на собствена платформа.

Усещайки надвисналата заплаха, ръководството на Nova подобри офертите към Олимпиакос и АЕК, които останаха в традиционния формат, но всъщност благодарение на колегите си от ПАОК си осигуриха по-доходоносни договори.

"Направихме много успешен сезон, в който спечелихме два трофея, но в крайна сметка офертата за правата, която получихме, изобщо не беше такава, каквато очаквахме. Предлагаха ни приблизително същите условия както преди две години, но през това време клубът постигна много и израсна значително. В допълнение, един от каналите, които теоретично можеха да купят правата, бе на път да бъде продаден на собственика на Олимпиакос, което нямаше да е най-добрият вариант за нас.

Първоначално PAOK TV беше нашият резервен план в случай на проблеми при преговорите през 2017-а. Тогава се разбрахме, но следващото лято не можахме. И решихме, че имаме алтернатива. Че не е нужно задължително да се съгласяваме с това, което ни предлагат. Тук има много фактори, които влияят, включително ролята на държавата. Сега държавните канали не могат да харчат пари за спортно съдържание - например Европейското първенство няма да се показва на държавен канал за първи път в историята.

Имахме две възможности - да продадем правата си на канала OPEN, който е собственост на ръководителя на нашия клуб Иван Савидис, или да развием PAOK TV. Както можете да се досетите, избрахме трудния вариант и пълната независимост... Това е много важно за нас, защото Олимпиакос и държавата са едно цяло, а клубът контролира около 70% от всички медии в страната. Ние обаче имаме собствена независима платформа", обяснява Панайотис Арониадис, медиен директор на ПАОК и идеолог на амбициозния проект.

Най-четените