Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Как се определя цената на футболистите: Обясняваме явлението Transfermarkt

Някой ден научният подход със сигурност ще надделее, но днес ако ви интересува стойността на някой играч, Transfermarkt.de е вашето място. Порталът все още е източник номер 1 в света.

Матиас Зайдел обожава футбола от дете. Като 10-годишен коментирал мачовете на любимия Вердер и се записвал на касетофона. После се слушал с часове. Водил си и дневници с резултатите и статистиките на "бременските музиканти", а в тетрадки си лепял изрезки от вестниците. Децата на 70-те и 80-те лесно ще разберат за какво става въпрос.

20 години по-късно, през 2000-ата, той все още продължаваше да прави същото, но под доста по-модерна форма - онлайн. Тогава 30-годишният Зайдел създаде уебсайта Transfermarkt, който с течение на времето се превърне в основния футболен портал за трансфери и един от най-популярните спортни ресурси в Германия с ежедневна аудитория от над един милион уникални потребители. Базата данни обхваща 600 000 играчи, треньори и отбори. Наистина впечатляващо.

Преди години беше невъзможно да се установи действителната цена на даден играч, докато не бъде купен от друг клуб. но това се промени благодарение на Матиас. Футболният ентусиаст първоначално заложи на краудсорсинг модел за оценка на стойността на футболистите и лепна ценови етикет на почти всеки известен играч.

Transfermarkt беше базиран на принципа, на който се създаде Wikipedia (между другото, самата Wikipedia се появи през 2001-ва), а потребителите имаха възможност да променят съдържанието на портала. Те създаваха нови профили на играчи, отбори и турнири, добавяха описание на стадиони и определяха цената на футболистите, обсъждайки всичко по форумите.

Transfermarkt нямаше ясна структура и бе доста хаотичен. Нормално с оглед на гореизложеното.

"Бързо напипахме основната характеристика на сайта. Докато другите спортни издания оценяваха играчите по точки и с оценки, както в училище, ние изчислявахме тяхната пазарна стойност. Според мен се оказа много по-изразително за хората", обяснява Зайдел.

Сам събира цялата информация, но година по-късно осъзнава, че няма как да се справи без помощ. Намира си асистенти из форумите на клубовете от Бундеслигата.

"В началото на века не всички германски спортни вестници имаха онлайн версии. Помолих статистици от различни региони на Германия да ми изпращат съдържание за нашия уебсайт. Те качваха резултати от мачовете, съставите, новините от клубовете и трансферните слухове. Тогава сделките не бяха толкова много, колкото са днес. Не съм сигурен, че сега е възможно да проследим абсолютно всички трансфери."

През юни 2003 г. Transfermarkt първи разпространи новината, че Юп Хейнкес ще застане начело на Шалке. Това бе наистина голяма изненада - една все още неизвестна и незначителна медия да "хване" такава новина. Обяснението бе просто. Хайнкес си бе назначил неопитен агент, който докладва вестта на портала предварително.

"Мисля, че започнахме толкова добре и защото винаги сме имали най-вълнуващите и в същото време достатъчно достоверни трансферни слухове - анализира Зайдел първите години на сайта. - Много агенти искаха да са близки с нас и търсеха контакт, но ние проверяваме всяка информация и никога не сме публикували умишлено лъжливи слухове."

През 2004 г. хобито окончателно се превърна в професия. Зайдел нае офис в Хамбург и вече имаше трима щатни асистенти. Постепенно клубовете признаха авторитета на Transfermarkt и започнаха да го ползват на всекидневна база.

"В началото на миналото десетилетие от един турски клуб ми предложиха двуседмична почивка на море с едва доловим намек да увеличим стойността на звездата им, която искаха да продадат. Разбрах това навреме и учтиво отказах. Имал съм много подобни оферти", признава Зайдел в интервю за "11Freunde".

Управлявайки компанията си, Матиас действа изумително професионално. Но веднъж не овладя фена в него. През 2003 г. Вердер хвърли и последните си пари за удължаване на изтичащите договори на лидерите Кръстаич и Айлтон. Но Шалке тайно влезе в преговори за двамата и им предложи по-високи заплати и по-изгодни условия, ако заиграят в Гелзенкирхен. Зайдел се вбеси и махна Шалке от таблицата с класирането на Бундеслигата за един ден, след което се извини на потребителите.

В Transfermarkt не се крият клубните пристрастия и се знае за всеки служитeл на кой отбор симпатизира, но това не трябва да влияе на работата.

А ето и в детайли как работи порталът.

Всеки играч има пазарна цена и крайна трансферна цена. Transfermarkt излага пазарната стойност на футболистите и оценява дори такива, които са станали свободни агенти.

Естествено, най-важно е споразумението между самите клубове, но цената на играчите се влияе от много фактори. През лятото на 2015 г. Transfermarkt оценяваше Кевин де Бройне на 45 милиона евро, но Сити го купи за 75, защото Волфсбург наистина не искаше да продава най-добрия играч в Бундеслигата.

За всяко първенство има няколко местни администратори, които по-добре разбират спецификата на футбола в съответната страна. Те провеждат анкети във форуми, където всички регистрирани потребители могат да гласуват, и събират данни от местните лиги. Порталът има свои хора дори в Джибути и на Фарьорските острови.

При регистриране се избира само една държава и се получава достъп до нейните професионални лиги (гласуването за играчи от различни първенства е невъзможно). След това трябва да се изберат играчи, които са били следени много добре през последните шест месеца и да се натиснете бутона "оцени, а с помощта на плъзгача се задава новата му стойност и се пише кратък коментар, което е задължително условие.

Гласуването продължава две седмици, след което администраторите дават средната стойност за всеки играч. Ако е необходимо, те могат да се консултират с експерти, които участват в последния етап за коригиране на резултатите (главно това се прави за топ първенствата - Бундеслигата, Ла Лига, Серия "А", Висшата лига и Лига 1).

Големите актуализации на цените се извършват два пъти на сезон (през лятото и по време на зимната пауза), а през октомври и април се правят индивидуални корекции на играчите, чиито прогрес (или регрес) е очевиден. Както стана с Ерлинг Хааланд, на когото от септември миналата година цената му се коригира почти всеки месец и се увеличи от 12 на 72 милиона евро.

По принцип крайната цена е силно повлияна от възрастта и след преминаването на 30-те играчите рязко поевтиняват.

Нападателите струват повече от защитниците и вратарите най-вече поради маркетинговата им привлекателност (фланелките им се купуват повече). Ван Дайк, Тер Щеген и Облак са редки изключения.

Клубовете не искат да харчат много за контузени играчи. Дори цените на Ройс и Робен се сринаха заради тяхната медицинска история.

Ако в предишните си клубове даден играч не е имал проблеми с адаптацията, това се отразява като плюс на пазарната му стойност.

В секцията "Трансфери" работят няколко редактори, които филтрират информацията от потребителите и я публикуват в таблица след проверка. В портала много разчитат на собствените си източници от раздела "Фабрика за слухове" (Gerüchteküche). Поради факта, че този раздел/форум е един от най-популярните на сайта, нов потребител не може веднага да публикува в него. Той трябва да бъде активен в други форуми, да се запознае с правилата на общността, да спазва стриктно правилата и чак тогава системата автоматично го активира за този раздел.

Проучванията сред потребителите са подходящи за играчи, които са известни на широката аудитория. Transfermarkt не оценява тези на възраст под 18 години, защото малцина са виждали играта им. Изключение правят само онези, които са дебютирали в професионалния футбол и успешно са провели няколко мача на най-високо ниво. Последните примери: Фати (17 години, 36 милиона евро) - Барселона, Камавинга (17 години, 37,5 милиона евро) - Рен, Шерки (16 години, 18 милиона евро) - Лион.

Системата на портала е толкова универсална, че с нейна помощ могат са се оценяват дори звезди от миналото.

Наскоро стана ясно колко биха стрували сега някои от легендите на Байерн. Бекенбауер би бил 190 милиона евро, а Герд Мюлер - 205. "За тях взехме същите параметри, с които сега определяме стойността на играча: възраст, позиция, резултати и постижения. И всичко това се пренесе в реалностите на съвременния пазар", обяснява Зайдел.

Transfermarkt е внедрил селективна система за агрегиране на данни. Преди да се покаже средноаритметичната цена на даден футболист, модераторите изключват оценките, които са явно завишени или занижени. Те са лесни за идентифициране. Когато цената за непознат футболист се удвои без причина, най-вероятно нещо не е наред.

Адекватната преценка се поощрява - трупат се харесвания за мотивирани публикации и следва повишение на статуса до "експерт".

Един от настоящите мениджъри на портала допреди 15 години беше редови потребител, който даваше информация за австрийската лига.

Transfermarkt се доверява на аудиторията си при определянето на цените на играчите, но това си има и своите недостатъци. Значителен минус от такива изчисления е, че в най-добрия случай те се извършват веднъж месечно. В допълнение ръководството на сайта засега е предпазливо по отношение на напредналите статистически данни.

През 2017 г. учени от Университета за информационни технологии в Копенхаген разработиха алгоритъм, който позволява да се изчислява стойността на играчите след всеки кръг. За да се направи това се ползва специална програма, в която се въвеждат 25 параметри.

"Струва ми се, че е погрешно да се използва интуицията на хората и да се чака по шест месеца, за да могат феновете да гласуват - казва Оливър Мюлер, професор в датския университет и един от авторите на методологията. - Тук получавате незабавен отговор и можете да проследите как стойността на играча се е променила от мач на мач. Така клубовете могат да се презастраховат и да избегнат лошите покупки."

Програмата има доста интересна функция - тя идентифицира подценяваните играчи на пазара и ги "прикача" към клубове с ограничен бюджет. Вярно е, че и при нея има достатъчно недостатъци. Например, когато създава стойност, системата взема предвид популярността на играча, проверявайки колко често хората пишат за него в интернет (колкото повече са препратките, толкова по-висока е цената), но не прави разлика в контекста на съдържанието.

През последните 10 години Международният център за спортни изследвания CIES разработва и научен метод за изчисляване на стойността на играчите. В тяхната система пазарната стойност се формира въз основа на сумите, платени по-рано за играч със сходни характеристики, и дузина различни променливи (инфлация, развитие на кариерата, възраст, ниво на шампионата, покупателна способност на клуба и т.н.).

Статистическият модел е изграден върху извадка от 1790 трансфера, извършени от юли 2012 г. до януари 2020 г. Съвпаденията между реалната цена на трансферите и прогнозната е 80%. Но CIES се занимава само с играчи от топ 5 европейските първенства.

Някой ден научният подход със сигурност ще надделее, но днес ако ви интересува стойността на някой играч, Transfermarkt.de е вашето място. Порталът все още е източник номер 1 в света.

През 2008 г. Зайдел продаде контролния пакет акции на медийния холдинг Axel Springer-Verlag. Цената не бе съобщена официално, но според слуховете възлиза на 10 милиона евро. От 2009 г. сайтът започна активно да се разширява и днес се предлага на 10 езикови платформи (Англия, Италия, Франция, Испания, Португалия, Полша, Русия, Холандия, Турция и Германия). По отношение на трафика обаче всички чужди версии, взети заедно, генерират по-малко уникални посетители от немската версия.

Зайдел продаде още 10% от акциите на австрийската комуникационна компания E2, която разширява съдържанието на спортни публикации, като интегрира информация от букмейкърите в тях.

Матиас все още е човекът-оркестър, който определя политиката на сайта и управлява персонал от 35 души в германския офис. Планира след пандемията да назначи още хора.

Transfermarkt има платежоспособна аудитория и сайтът изкарва добри пари от рекламни банери. Предлагат се и находчиви оферти като брандиране на ключови играчи и рекламодателите могат да си платят техният банер да изскача в профилите на Меси, Роналдо и всяка друга суперзвезда, която си пожелаят.

Днес Transfermarkt.de е един от петте най-популярни спортни сайта в Германия. Мястото му в класацията е силно зависимо от месеца. Традиционно порталът полита в небесата през месеците януари и август с над 100 милиона посещения месечно, което му отрежда място в челната тройка. Слабите месеци пък са ноември и март, когато трафикът пада наполовина.

Любопитно е, че германците съставляват само 54% ​​от аудиторията, а всички останали са чуждестранни потребители.

"Transfermarkt е проектът на моя живот. Не мисля, че ще дойде денят, в който ще искам да напусна компанията - признава Зайдел. - Просто работя това, което обичам."

Разбираме го напълно...

 

Най-четените