Урок за шампиони

Катастрофата, при която отпаднаха и двата автомобила на Mercedes, водещи колоната в Гран при на Испания в неделя, остава в историята като „състезателен инцидент". Двамата пилоти запазват мненията си, че другият е трябвало да отстъпи, феновете също са разделени, а шефът на тима Тото Волф призна, че в отбора има различни мнения за това кой е виновен за удара.

Дали обаче в първата обиколка на Гран при на Испания в неделя Нико Розберг не демонстрира, че е научил най-важния урок за всеки един световен шампион. А той е съвсем прост: не давай нищо на съперника. В миналото Нико отстъпваше пред Люис, сега обаче вече е наясно колко е важно да не дадеш шанс на съперника си да те надвие.

В четвъртък следобед Нико отказа да говори по тази тема, на няколко заяви пред репортерите, че не разбира въпроса, свързан с това дали лидерът в шампионата не трябва да отстъпва нищо на преследвачите си. Но в неделя показа, че си е научил урока.

В събота Нико не успя да се противопостави на Люис Хамилтън в квалификацията, последната бърза обиколка на британеца беше шедьовър. И Нико беше наясно, че е по-добре да приеме това поражение, вместо да съжалява и да се тормози за това, че е изостанал от съотборника си. Но в неделя Розберг намери начин да атакува успешно Люис - залепи се за него в спринта към първия завой, там атакува от външната страна и след това излезе начело. Точно както Нико го прави всеки път, когато двамата стартират един до друг от началото на сезона.

След това се появи проблемът с режима на мотора и в зоната за спиране за завой №4 Нико трябваше да намери начин да действа с бутона на волана и в същото време да следи за атаката на Хамилтън, която в този момент беше неизбежна. И като видя, че Люис се насочва към вътрешната страна на завоя, Нико му затвори вратата. След това, напълно очаквано Розберг обясни, че е искал да изпрати послание към Люис, с което да му каже, че повече няма да му отстъпва.

Стюардите обявиха, че това е било състезателен инцидент, в Mercedes приеха това и решиха повече да не се занимават с този инцидент. Сега Волф беше доста по-дипломатичен в сравнение с инцидента на „Спа" през 2014, когато каза, че ако се случи нещо подобно, ще има смяна на пилоти. Но тази дипломатичност е обяснима - след Белгия 2014, Mercedes спечели всичко във Формула 1 - две титли при пилотите и две при конструкторите. Така че гледната точка на Mercedes е следната: да, Гран при на Испания беше лош ден за нас, но това не е краят на света.

От инцидента в неделя Хамилтън може да си направи един важен извод - Розберг вече е различен съперник и Люис ще трябва да води много оспорвана битка с него, ако иска да спечели титлата и този сезон.

И това обещава много интересен сезон - понякога Хамилтън ще е по-бърз от Розберг, друг път Нико ще има предимство. След като Хамилтън унизи Розберг в Остин миналата година, където спечели третата си световна титла, британецът реши да остави на Нико глътка въздух. И това се оказа ужасна грешка. Германецът пое инициативата и няма загубено състезание от САЩ 2014 насам.

Розберг участва в две битки за титлата срещу Хамилтън и двата пъти загуби. Но да не забравяме, че в началото на сезон 2014 Люис имаше много по-сериозен опит в борбата за титлата, все пак той беше участвал в такива битки през 2007, 2008, 2010 и 2012 и едва след това дойде дуелът с Нико. А през 2014 Розберг за първи път беше претендент за титлата, като през 2015 това се повтори. Сега обаче Нико показва, че е научил страшно много от тези два сезона.

И ключът е един - не трябва да се отстъпва нищо на съперника.

Нико си е научил добре уроците, като някои от тях бяха доста болезнени - Белгия 2014 и САЩ 2015 се открояват в тази селекция. И тук идва нещо, което виждахме у Михаел Шумахер. За това разказа Рос Браун, който беше технически директор на Ferrari в най-успешните сезони на тима във Формула 1.

„В съвременната Формула 1 е много трудно да се появи напълно нова и радикална концепция, която да ти даде сериозно предимство - обясни Браун. - Затова всеки детайл е важен. Пилотът и тимът трябва да са много силни, да не отстъпват и крачка назад - без значение дали става въпрос за битка на пистата или търсенето на лимита на възможностите да се вместиш в техническите правила.

„Всеки път, когато излизаш на пистата, трябва да си поставяш възможно най-високата цел и да се опитваш да постигнеш нещо, което е с 10% по-добро от това."

Браун не е формулирал това сам, тази философия - за това, че не трябва да се отстъпва и крачка назад, е въведена в Скудерията от тогавашния му шеф и днешен президент на ФИА Жан Тод.

Днес нещо подобно може да се види и в Mercedes. И този пилот, който се справя най-добре в момента с прилагането на тази философия е Нико Розберг. Да, Люис имаше технически проблеми този сезон, но е факт, че Нико го победи в първия завой в Австралия, а после направи същото и в Бахрейн.

Хамилтън има технически проблеми този сезон, но продължава да печели точки и все още не е отпадал заради повреда. Само да си припомним, че за последно автомобил на Mercedes отпадна заради техническа причина в Гран при на Русия миналата година - това беше Розберг.

Сега обаче положението е по-различно. Нико е новият силен лидер, който обаче вече има и повече от сериозен съперник - Хамилтън, който се върна в битката и ще се бори да защити титлата си.

В Mercedes обявиха, че ще оставят пилотите си да се състезават свободно, единственото, което ще се иска от тях ще е да не повтарят издънката от Испания. А това означава още много страхотни състезания този сезон.

Новините

Най-четените