Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Холивудско пребоядисване: Героите от филми, чиято раса беше сменена

От бял в тъмнокож: Роланд в "Тъмната кула"

Идрис Елба е чудесен актьор, но е странно да го избереш за ролята на персонаж, вдъхновен от уестърните с Клинт Истууд. Точно това се случи с филма "Тъмната кула", също само вдъхновен (но не достатъчно) от едноименната поредица романи на Стивън Кинг. Роланд Дисчейн е последният стрелец, преследващ своя вечен враг - "мъжът в черно", и въоръжен с двата си револвера е способен да се справи с повечето предизвикателства в един сякаш постапокалиптичен свят. Този съвременен каубой по нищо не напомня на Елба, а това, че филмът се оказа зловещ провал, не помогна като аргумент в защита на кастинг решението.

Хей, дори Матю Макконъхи, който изигра Мъжът в черно във филма, с тексаския си акцент щеше да е по-приемлив Роланд. Снимка: Sony Pictures
От бял в тъмнокож: Роланд в "Тъмната кула"

Идрис Елба е чудесен актьор, но е странно да го избереш за ролята на персонаж, вдъхновен от уестърните с Клинт Истууд. Точно това се случи с филма "Тъмната кула", също само вдъхновен (но не достатъчно) от едноименната поредица романи на Стивън Кинг. Роланд Дисчейн е последният стрелец, преследващ своя вечен враг - "мъжът в черно", и въоръжен с двата си револвера е способен да се справи с повечето предизвикателства в един сякаш постапокалиптичен свят. Този съвременен каубой по нищо не напомня на Елба, а това, че филмът се оказа зловещ провал, не помогна като аргумент в защита на кастинг решението.

Хей, дори Матю Макконъхи, който изигра Мъжът в черно във филма, с тексаския си акцент щеше да е по-приемлив Роланд.
От египтяни в бели: "Изход: Богове и крале"

Крисчън Бейл (англичанин) и Джоуел Еджъртън (австралиец) са особено убедителни като египтяни - в случая като Моисей и Рамзес II. Или поне така смята екипът на филма, вдъхновен от Библията. Режисьорът Ридли Скот тогава излезе с интересен аргумент: че ако не беше заложил на известни бели актьори, филмът никога е нямало да получи одобрение от студиото и да бъде направен.

"Не мога да направя филм с такъв бюджет, където трябва да разчитам на данъчни облекчения в Испания, и да кажа, че главният ми актьор ще е Мохамед еди-кой-си от еди-къде-си. Просто няма да ме финансират", искрено коментира тогава Скот. В крайна сметка филмът беше забранен в Египет и Обединените арабски емирства.
От бели в тъмнокожи: Мънипени и Феликс във филмите за Джеймс Бонд

Години наред Мънипени, секретарка на шефа на агент 007, е играна от бели актриси. Същото важи и за агента от ЦРУ Феликс Лейтър, който често помага на британския си колега. За пръв път Феликс става тъмнокож в неофициалния "Никога не казвай никога" с Шон Конъри. А когато филмите за Бонд преминават през своеобразен рестарт през 2006 г. с "Казино Роял" с Даниъл Крейг в главната роля, промяната става постоянна и за ролята е избран Джефри Райт ("Западен свят"). Наоми Харис (на снимката) пък получи ролята на Мънипени в "Скайфол". Снимка: MGM
От бели в тъмнокожи: Мънипени и Феликс във филмите за Джеймс Бонд

Години наред Мънипени, секретарка на шефа на агент 007, е играна от бели актриси. Същото важи и за агента от ЦРУ Феликс Лейтър, който често помага на британския си колега. За пръв път Феликс става тъмнокож в неофициалния "Никога не казвай никога" с Шон Конъри. А когато филмите за Бонд преминават през своеобразен рестарт през 2006 г. с "Казино Роял" с Даниъл Крейг в главната роля, промяната става постоянна и за ролята е избран Джефри Райт ("Западен свят"). Наоми Харис (на снимката) пък получи ролята на Мънипени в "Скайфол".
От азиатка в бяла: Скарлет Йохансон в "Дух в броня" (Ghost in the Shell)

Игралната адаптация на легендарните японски анимета си навлече критики, след като за главната роля беше избрана Скарлет Йохансон. Не помогнаха и новините, че е имало тестове на визуални ефекти, които да дадат на бели актьори азиатски черти. По-интересното тук е друго - скандалът е по-голям в САЩ, докато в Япония решението е прието с разбиране. Режисьорът на оригинала също защити решението, но споровете около избора на Йохансон останаха. Снимка: Paramount
От азиатка в бяла: Скарлет Йохансон в "Дух в броня" (Ghost in the Shell)

Игралната адаптация на легендарните японски анимета си навлече критики, след като за главната роля беше избрана Скарлет Йохансон. Не помогнаха и новините, че е имало тестове на визуални ефекти, които да дадат на бели актьори азиатски черти. По-интересното тук е друго - скандалът е по-голям в САЩ, докато в Япония решението е прието с разбиране. Режисьорът на оригинала също защити решението, но споровете около избора на Йохансон останаха.
От бял в тъмнокож: Кингпин в Daredevil

Преди Marvel и Netflix да създадат страхотния сериал Daredevil, имаше и филмов опит за адаптация на комиксите за слепия адвокат Мат Мърдок, който нощем се бие с престъпници в квартала си. В главната роля беше Бен Афлек, а големият злодей - гангстерът Уилсън "Кингпин" Фиск, беше изпълнена от покойния вече Майкъл Кларк Дънкан ("Зеляният път"). Промяната идва от това, че в комиксовия оригинал Кингпин е с бяла кожа. Дънкан обаче има и подходящата физика, и глас за ролята. Все пак в сериала Daredevil за ролята беше избран бял актьор - Винсънт Д'Онофрио. Снимка: Marvel
От бял в тъмнокож: Кингпин в Daredevil

Преди Marvel и Netflix да създадат страхотния сериал Daredevil, имаше и филмов опит за адаптация на комиксите за слепия адвокат Мат Мърдок, който нощем се бие с престъпници в квартала си. В главната роля беше Бен Афлек, а големият злодей - гангстерът Уилсън "Кингпин" Фиск, беше изпълнена от покойния вече Майкъл Кларк Дънкан ("Зеляният път"). Промяната идва от това, че в комиксовия оригинал Кингпин е с бяла кожа. Дънкан обаче има и подходящата физика, и глас за ролята. Все пак в сериала Daredevil за ролята беше избран бял актьор - Винсънт Д'Онофрио.
От бял в тъмнокож: Хаймдал в "Тор"

Комиксите за Тор са вдъхновени - както ясно личи - от скандинавската митология и смело черпят идеи от нея. И тук идва филмовата адаптация, режисирана от Кенет Брана, в която зоркия бог Хаймдал е изигран от тъмнокож актьор - отново Идрис Елба. И макар това първоначално да предизвика вдигнати вежди, впоследствие зрителите спряха да обръщат внимание на необичайното решение в останалите филми на Marvel. Снимка: Marvel / Disney
От бял в тъмнокож: Хаймдал в "Тор"

Комиксите за Тор са вдъхновени - както ясно личи - от скандинавската митология и смело черпят идеи от нея. И тук идва филмовата адаптация, режисирана от Кенет Брана, в която зоркия бог Хаймдал е изигран от тъмнокож актьор - отново Идрис Елба. И макар това първоначално да предизвика вдигнати вежди, впоследствие зрителите спряха да обръщат внимание на необичайното решение в останалите филми на Marvel.
От филипинец в бял: Джони Рико в "Звездни рейнджъри"

Във фантастичния роман "Звездни рейнджъри" на Робърт Хайнлайн от 1959 г. главният герой носи името Хуан Рико и - забележете - е от филипински произход. Когато идва време за адаптацията на романа във филма на Пол Верховен Starship Troopers, за ролята е избран доста белият Каспър Ван Дийн. Но това нито е най-голямата промяна в сравнение с романа, нито най-лошата. Снимка: Sony Pictures
От филипинец в бял: Джони Рико в "Звездни рейнджъри"

Във фантастичния роман "Звездни рейнджъри" на Робърт Хайнлайн от 1959 г. главният герой носи името Хуан Рико и - забележете - е от филипински произход. Когато идва време за адаптацията на романа във филма на Пол Верховен Starship Troopers, за ролята е избран доста белият Каспър Ван Дийн. Но това нито е най-голямата промяна в сравнение с романа, нито най-лошата.
От бял в тъмнокож: Пери Уайт в "Мъж от стомана"

Пери Уайт е главният редактор на измисления вестник "Дейли Бюгъл", базиран в Метрополис - градът, в който оперира Супермен. Уайт е традиционно бял, но около кастинга за филма на Зак Снайдър "Мъж от стомана" (2013 г.) за ролята е избран тъмнокожият Лорънс Фишбърн (Морфей от "Матрицата"). В крайна сметка той е убедителен като суров, но и разбран, когато се налага, главен редактор. Снимка: Warner Bros. / DC
От бял в тъмнокож: Пери Уайт в "Мъж от стомана"

Пери Уайт е главният редактор на измисления вестник "Дейли Бюгъл", базиран в Метрополис - градът, в който оперира Супермен. Уайт е традиционно бял, но около кастинга за филма на Зак Снайдър "Мъж от стомана" (2013 г.) за ролята е избран тъмнокожият Лорънс Фишбърн (Морфей от "Матрицата"). В крайна сметка той е убедителен като суров, но и разбран, когато се налага, главен редактор.
От азиатци в бели: Главните актьори в "21"

Филмът за картоиграчи всъщност е базиран на книгата Bringing Down the House, разказваща истинската история на студенти от Масачузетския технологичен институт (MIT), които използват различни стратегии, за да печелят на блекджек по света. Къде е проблемът? Повечето главни лица в книгата са азиатци (е, математика...). Вместо да се съобразят с това, създателите на филма залагат на бели актьори. Снимка: Columbia Pictures
От азиатци в бели: Главните актьори в "21"

Филмът за картоиграчи всъщност е базиран на книгата Bringing Down the House, разказваща истинската история на студенти от Масачузетския технологичен институт (MIT), които използват различни стратегии, за да печелят на блекджек по света. Къде е проблемът? Повечето главни лица в книгата са азиатци (е, математика...). Вместо да се съобразят с това, създателите на филма залагат на бели актьори.

Холивуд не се интересува от раса, а от пари.

Така накратко може да се обобщи основното недоволство върху някои спорни избори на бели актьори за не-бели персонажи в големи продукции. Проблемът със смяната на расата на персонажи, когато дадена история от книги, комикси и други се прехвърли на големия екран, не е от сега, макар да търпи трансформации.

Докато десетилетия наред проблемът е бил само в това как бели актьори биват избирани за ролите на исторически и литературни персонажи от разнообразен произход, днес налице е и обратната тенденция - отпор срещу това тъмнокожи актьори да играят персонажи, чиито първоначални версии са с бяла кожа.

Особено звучен е този отпор, когато става дума за адаптация на литературно произведение или популярните за филмиране през последното десетилетие комикси. Причината се крие в това, че почитателите на оригиналните творби са емоционално ангажирани с тях и трудно приемат промените.

Естествено, разминаването между расата на актьор и персонаж е най-голям проблем в САЩ, където расовият въпрос намира място във всички сфери на живота, включително и в киното.

Расизмът и дискриминацията се трансформират в призиви за компенсации за пропуснатите възможности и дори расизъм и дискриминация с обратен знак (т.е. на белите актьори и актриси). Стига се до идеи за квоти при раздаването на награди, че дори до това какви хора участват в екипа на даден филм - какъвто пример се наблюдава с новите правила на наградите "Оскар".

Останалият свят малко по-дистанцирано гледа на подобни прояви. Но ако си фен на Стивън Кинг в България например, няма как да не ти направи впечатление, че стрелецът Роланд изведнъж се оказва тъмнокож.

Някои от най-спорните промени на расата на даден герой при избора на актьори сме събрали в галерията горе.

Филми, около които понякога се е шумяло повече заради цвета на кожата на хората на екрана, отколкото заради художествените им качества.

 

Най-четените