Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Какво се случва с тялото, когато откажем цигарите

Още с първото изкачване на стълбите, без да се чувствате като парен локомотив, ще си благодарите. Снимка: Pixabay
Още с първото изкачване на стълбите, без да се чувствате като парен локомотив, ще си благодарите.

Почти сме сигурни, че повечето от вас знаят колко вредни са цигарите. Залагаме обаче, че не знаехте, че в сайта на здравното министерство има специална страница за това.

Причината здравното ведомство да отделя внимание на вредата от тютюнопушенето е, че тя касае общото здраве на населението. Т.е. колкото повече хора спрат цигарите, толкова по-добре не само за здравната стратегия на страната, но и за личното здраве. 

Проблемът е, че много хора вярват, че ако спрат пушенето, това ще ги направи нервни, дебели, истерични и ще искат да си отрежат ръцете, тъй като няма да знаят какво да ги правят, ако не държат цигара.

Това, което се случва в главата на потенциално отказващия се от цигарите пушач, леко се разминава с реалността. За ползите за организма от отказа им - след малко. Първо трябва да кажем, че спирането на този вреден навик е по-лесно, отколкото си мислите.

Има нещо като златно правило - просто направете по два-три пъти нещата, които сте свикнали да вършите с цигара, и сте готови - надмогнали сте навика. Например два пъти изпийте кафето си без цигара, три пъти излезте с приятели и не палете, и ако и след хапване няколко пъти успеете да не запалите, сте си напълно готови бивши пушачи.

По въпроса има и една много лека и ненатоварваща книга (всъщност има много, но тази препоръчваме с две ръце), която още в началото ви подканя да седнете удобно и... да запалите цигара. Книгата с името "Не пуша вече" е отказала някои от най-заклетите и дългогодишни пушачи, които са реални, живи, съществуващи хора от плът и кръв, и лично екипът ни ги познава. Тоест, това не е мит или градска легенда. Та един от тези хора, срещайки колегите си постоянно да пушат на групички, до ден днешен се усмихва доволно, че вече не робува на тази зависимост и описва това като свобода.

Влез във форма с нас!

Този текст е част от Get in Shape Vol.2 - второто издание на инициативата на Webcafe.bg, с която искаме да ви мотивираме да спортувате повече и да водите по-здравословен живот.  Партньори на инициативата са:

Next Level Fitness Club, Asics, DEVIN Минерална, ABOPHARMA, Кройтерхоф Спорт, Спорт Тото

В книгата се говори и за това, че просто веднъж завинаги трябва да убием гладното никотиново чудовище в себе си. Всяко запалване на нова цигара само го държи живо, подхранва го и то иска още и още. Ако обаче го оставим известно време без "храна", то просто ще умре и повече няма да ни тормози. Именно никотинът е това, към което се пристрастяват пушачите, затова и достъпно описаният в книгата начин, по който се случва това, е особено ценен.

Полезен е и съветът да пиете вода, вместо да палите цигара, всеки път, когато ви се допуши. Изпробвайте го само за един ден и сами ще се убедите колко благодатно въздействие върху тялото и настроението ви ще окаже.

В това се съдържа и решението на проблема с напълняването. Хората смятат, че ако не запалят, това ще ги накара да хапват повече. Истината е, че ако вместо цигара или храна, пиете вода, няма да изпитвате чувство на глад. Сигналите на тялото за глад и жажда често се разчитат погрешно и се случва жаждата да се възприемаме като глад. Добре хидратираният организъм не би искал и повече храна, отколкото му е нужна.

А след като изяснихме колко прости са първите стъпки към отказването на цигарите, нека видим и какво би било реалното въздействие от това върху тялото и здравето ни.

Повишава се издръжливостта при физическа активност, намаляват уврежданията на репродуктивното здраве, спадат рисковете от заболявания на дихателните пътища, от развитие на макулна дегенерация и катаракта на очите и на няколко вида рак (на белите дробове, на устата и гърлото, панкреаса, пикочния мехур и бъбреците, на кръвта, на шийката на матката и на стомаха). Намалява също рискът от мозъчен инсулт и от исхемична болест на сърцето.

Още на 20-ата минута след последната цигара функционирането на сърцето се връща към нормалния ритъм, а капилярите и съдовата мрежа започват да се възстановяват. Подобрява се едновременно с това и движението на кръвта, чувствителността на пръстите на краката и ръцете.

През първия ден без цигарен дим нивото на въглероден окис в кръвта ще падне и ще се увеличи нивото на кислород. До няколко месеца ще отшуми и неприятната "тютюнджийска кашлица". На белите дробове е нужно повече време, за да се изчистят напълно, но това ще стане именно чрез кашлицата - тя е физиологичен защитен рефлекс срещу дразнителите в дихателните пътища като секрети, чужди частици и микроби.

"Отказването на цигарите не е лесно, но когато откриете драстични подобрения във Вашето здраве и Вашия живот, ще успеете да намерите още една причина, заради която си заслужава да направите стъпка към отказ по възможно най-бързия начин", пише в сайта на здравното министерство.

Съгласни сме с тях, но с едно уточнение - отказването в действителност е по-лесно, отколкото си мислите. А още с първото изкачване на стълбите, без да се чувствате като парен локомотив, ще си благодарите.

---

Поемете с нас на пътешествие към по-добра форма, по-здравословен и активен живот с Get in Shape Vol. 2, като откриете още полезни материали, запознаете се с нашите участници и треньори, и откриете вдъхновение тук.

Най-четените