0.56 книги годишно

Кога за последно сте били в обществена библиотека - освен ако не сте студент, и просто сте искали да потърсите последната издадена у нас книга на Тери Пратчет "Опаричване"? И да я търсите, няма да я намерите - издадена е тази година, а библиотеките у нас не са купували нови книги от 2008-а насам.

"Не искаме библиотеките да са места, където никой не иска да стъпи, а места, които излъчват светлина", каза днес писателят, поет и сценарист Калин Терзийски, организатор на мирния протест пред Министерския съвет. Акцията е част от "Националната кампания за възраждане на библиотеките", но събра не повече от стотина човека.

Усещане за странна тръпка, свързана с търсенето на заглавие в каталога - това се сещам при думата "библиотека". Невинаги намирам всичко, но продължавам да търся с надеждата, че може би в другия каталог ще го открия.

Реалността е обезкуражаваща. Помещение като склад за книги, студени полупразни зали, тук-там по някой дядо, придремващ върху стар брой на вестник "Дума".

Обезкнижаваме се. Не защото не искаме да четем и да купуваме нови книги. На преден план в семейния бюджет на хиляди българи е храненето - не заради самата храна, а заради физическото оцеляване. Затова е нужно да има обществени библиотеки. Но също и хора, които да искат да четат. Преди да посегнем към книгата, трябва да има потребност за нея, защото "след четенето идва мисленето" (по Калин Терзийски).

В епохата на дигитализацията има и друг въпрос - идва ли краят на хартиената книга. Това запита Андрей Захариев, известен с предаването "Библиотеката" по БНТ, на протеста. Защото "появата на електронните четци се превърна в част от лайфстайла на модерния човек". Книгата сама по себе си се явява социален маркер, в чието възраждане Захариев е убеден.

Едни факти, които бихме искали да държим в задния двор:

*Над 50% от младите хора на България са номинално или функционално неграмотни, с което се нареждаме на предпоследно място в Европейския съюз (на базата на авторитетното изследване PISA).

*Българинът купува 0.56 книги годишно, европеецът - 11.

*От 2008 г. в 90% от българските библиотеки не е постъпила нито една книга. Според стандартите на ЮНЕСКО и ИФЛА в българските библиотеки трябва да влизат 1.7 млн. библиотечни единици годишно.

*През последните 20 години училищните библиотеки са намалели наполовина, а в останалите почти не влизат нови книги. Според манифеста на ЮНЕСКО и ИФЛА училищната библиотека е част от учебния процес и 5% от годишната издръжка на всеки ученик трябва да постъпва в нея).

*Европейските библиотеки се посещават от 60-70% от населението, българските от 10%. Проценти от населението, регистрирано в библиотеките: Великобритания - 60%, скандинавските страни - 70-80%, от които Финландия - 90%, България - 10%. Информацията за посещаемост на библиотеките в България е според националното представително проучване от 2010 г., поръчано от МОМН и Асоциация "Българска книга".

*Тази година за регионалните и общински библиотеки са отпуснати 500 000 лева. Според експертите са необходими поне 20 млн. лева на година само за обновяване на книжния фонд.

*По програма "Помощ за книгата" за издаване на нови книги и за подкрепа и популяризиране на българската книга са разпределени и изразходвани 191 250 лв.

Ще забравим тези факти. Книгите са символ на непознат на 2011 г. лукс, казва Калин Терзийски. Макар и правото за достъп до информация и знание да е наше право по Конституция.

В XXI век у нас има хора, за които словото започва и свърша с езика на жълтите издания. А книгата не е и лукс, защото не е потребност.

Според проф. Димитър Димчев от Софийския университет в малките населени места е бедствие, липсват и книги за университетите в чужбина, където се преподава българистика и славистика, за социалните домове, за читалищата... За директора на Културния център на СУ доц. Александър Кьосев политика на министъра на културата пред провал - и вместо да се радваме на модерни информационни институти, ние си имаме складове за книги. Мухлясали при това, както каза Калин Терзийски, където човек не изпитва никакво удоволствие да прекарва няколко часа от времето си.

Няма по-добър дом за един писател от библиотеката, каза председателят на Управителния съвет на Сдружението на българските писатели Михаил Неделчев. От този дом книгите на българските писатели са изгонени отдавна. И не само те. Ще ходим там за поклонение. Това ли е "оварвареният свят"?

#1 Nukem 09.11.2011 в 17:20:40

Ми как няма да са 0.56% с тези цени, "Танц с дракони" на Мартин е на промоция 24.95лв, не че няма да я купя, но вече същата от Амазона е по-евтина! Избрана Световна Фантастика Бард я спряха, явно вече не мога да продадат нищо от нея! Малко трябва да се намали ДДС-то за книгите и някакви облекчения за издателствата, все пак сме малък пазар, правата са скъпи! Общо взето мисля като излезе и последната от колелото да приключвам с Бард и книгите по 30лв, Киндъла и купуване на заглавия онлайн! ИнфоДар са им по-поносими цените мисля да пробвам сагата за Вещера, ще видим, мисля там книжката е по 11лв мисля!

#3 Копче 09.11.2011 в 18:24:24

Но пък погледнато от екологична гледна точка българинът е по-загрижен за природата

#4 stg 09.11.2011 в 18:30:54

цените са ни абсурдни, пазара малък и ако ще и 10 години да стои една книга в издателството могат да я намалят с 20 процента не повече, това им е разбирането за бизнес

#7 Nukem 09.11.2011 в 23:46:02

Thea е права, наистина има много и то добри заглавия който въобще не излизат в Бг., доста фентъзи и то от автори като Фийст, фантастика и т.н, да не говорим за превода, който е доста зле специално за някой заглавия, чета някой от книгите на Английски, но все още предпочитам на бг.! И както каза колегата по-долу, бъдещето е в електронния вариант и по-екологично и няма да се чудиш къде да ги подреждаш, аз вече се виждам в чудо, трябва ми още една секция, само Колелото на Времето са над 12 "книжлета" по 1000стр.!

#8 collapse 09.11.2011 в 23:49:13

Напълно подкрепям предния коментар. Разбирам, че трябва да се чете, но не е задължително да е в библиотеката или да си закупиш хартиения носител. Лично аз използвам читанката и ми е много по-приятно. Ако искам - копирам си текстовете и си ги чета и на хартия, но все повече избягвам подобни неща. Удобството ще измести книгата като хартиен носител. Възможността да си прочета книжка в пдф формат на телефона (По-новите могат да побират не само по 1 книга) ми спестява много. За мен библиотеката като такава е отживелица и единствено ако не успея да намеря въпросното издание из интернет (много малко вероятно) ще се отбия, за да чета там. Нямаме достатъчно време, за да стоим по цял ден и да четем книга в библиотеката.

#10 123 10.11.2011 в 01:00:44

По принцип библиотеките трябва да ги има като източник на информация и прочие,но в днешно време функцията им доста се изземва от технологиите.Аз лично не съм си мислил дори да заменя книга с четене на компа,обаче след като си купих ел.четец за книги и го напълних с автори от А-Я на БГ и на английски да ви кажа честно не виждам смисъл повече да купувам книги,просто защото единствената инвестиция е в самото устройство,а книги винаги можеш да изтеглиш безплатно.Паметта му адски много и ще мине доста време докато изчетеш всичко,което си качил.В крайна сметка това е бъдещето-за какво да се трупа ненужна хартия по рафтовете,която се обезценява?

#11 Оня Дето Го Трият 10.11.2011 в 08:28:40

Къв е проблема - че българина купува 0,56 книги или че чете 0,56 книги годишно? Щото аз за последните 2-3 години прочетох в оригинал повече книги (свалени отнякъде и разпечатени на служебния принтер ), отколкото бях прочел през целия си живот. Обаче пари за книги - с кофти превод, шарени картинки и корица просто не ми се дават Съдържанието ми трябва. Та не разбрах сега, аз от българите са окайване ли съм? Или писателите им е кофти, че не продават много

#14 straight 10.11.2011 в 11:23:02

Наистина, не мога да го разбера този постоянен плач, че не се четат книги в България! Че децата и младежите не четат книги, че се "обезкнижаваме". Човек не ползва и търси нещо, което не му трябва. Вместо да пада рев, някой трябва да предизвика интерес към четенето, да го представи в такава динамична светлина, в която "виждат" съвременните младежи. Иначе казано, да преведе четенето на техния език. Това е езика на геймърите, потребителите на съвременни медии и "чатещите". Не бива да се забравя, че младите хора по природа са бунтари и дори негативисти - убеждавай ги в нещо полезно и те дори напук ще го отхвърлят. Представям си какво би си помислил някой на 16-17 години, когато слуша как Калин Терзийски или Кристина Пайташева реват с пълно гърло, че никой днес не чете и не ходи в библиотека. Ами какво да прави в библиотеката, освен да хване бронхиална астма...Има интернет. Какво бих предложил аз на тези иначе талантливи хора. 1. Направете четенето интересно и динамично. Заинтригувайте хората. 2. Намерете начин да печелите и от електронните варианти на книгите. Хартията е отживелица, при това унищожава ценен природен ресурс и замръсява околната среда. Защо книжните книги струват ок. 10 пъти по-скъпо от електронните? Елиминирайте пиявиците по веригата и продукта ще стане по-достъпен и масов. И тогава няма да се пиратства. 3. Преведете посланията се на езика на аудиторията, за която са предназначени. Иначе ще си останете самотни оратори на празни трибуни. И ще се чува само как плачете като вдовици...

#15 Sandiu 10.11.2011 в 12:04:42

Живеем в нова епоха - епохата на ИТ технологиите. Съвсем скоро всяка плоскост ще стане тъч скриин и носител на информация. Книжните носители ще отстъпват място на новите носители. Така ,че този плач за книгите и библиотеките не е актуален. Факта ,че 50% от нашите младежи са неграмотни не се дължи на това,че не ходят в библиотеки.Тази неграмотност се дължи на калпавата ни образователна система и на това ,че тя се ръководи от некадърници. Трябва да се проведе масово обсъждане за новия закон за образованието ,а не да се реве за библиотеките.

#16 imra 10.11.2011 в 12:23:58

четенето не е отживелица, нито книгите, нито библиотеките - темата е много обширна и с много "ако" и "но"-та. Аз ще се спра само на библиотеките и то за малко. Библиотеките не са отживелица, както много не го осъзнават - поради онлайн комуникациите и начина на живот днес тяхната необходимост и функция са доста променени, несъмнено - но излишни не са. Просто библиотеките в БГ не са мръднали от ниво 60-те/ 70-те. За редки ценни издания, за учене и съсредоточаване извън домашна среда (която си е разсейваща в повечето случаи), за много хора, които четат много, а не могат да си позволят често закупуване на книги или особено скъпи издания (камо ли електронен четец), за тях са библиотеките. Те подпомагат и читатели и издатели (като канал на разпространение). Един от най-големите купувачи на книжна продукция са именно библиотеките (не и в БГ пак ) Но - ако се поровите - може да видите модерни (дори авангардистични) библиотеки в Европа, Япония - сигурна съм и навсякъде другаде по света. Те са с много стъкло, светли пространства, нови мебели, приветлив персонал (доста млад често!), много простор, с различно работно време (не до 17 или 19 като в БГ - а до 24 ч. примерно), с удобни бюра с лампи и интернет връзка, с кафетерии с дивани. Едва ли някой ще има против да поседи няколко часа в такава библиотека - в нашите влизаш и искаш да избягаш в същата секунда - обстановката не предразполага с нищо. А всички търсим комфорт и удобство - при потреблението/ четенето на книги също. Ето защо все повече ще западат библиотеките у нас - те не отговарят на съвременния начин на живот, не че съществуването им е станало излишно. А отправната точка за интернет, електронни книги и четци е твърде индивидуална и не е "манна небесна" като разрешение за всички проблеми в бранша. Библиотеките се базират на идеята за общото благо на колектива - не какво му е по-удобно на всеки един от нас индивидуално...

#17 SilvioGesell 10.11.2011 в 12:50:16

Имам около 10 гб книги на компютъра. Не виждам смисъл да давам пари за книжен носител, който заема и толкова място и е доста по неудобен. Една книга от 1000 страници е доста по-неудобна от е-четец.

#18 Ближи си сладоледа 10.11.2011 в 14:28:28

13 Rose Mary Напълно те подкрепям! П.П.Търсих една книга от 91г. и я нямерих за 30 кинта при "букинистите" ! Цифрата ми беше казана с особено чувство на задоволство от продавача. Може ли баисна книга да не се преиздаде поне веднъж за 20 години?

#19 Ближи си сладоледа 10.11.2011 в 14:29:20

базисна книга , исках да напиша

#20 MiaWallace 10.11.2011 в 16:25:17

Съгласна съм, че част от книгите са с безумни корици, а други с кофти превод, но това в последните години започна да се променя. За мен в България книгите са безумно евтини и който твърди обратното въобще не е наясно с разходите по издаване на едно заглавие.

#21 lele male 10.11.2011 в 16:27:44

Къде ми са детските книжки? Кажи ми мой прашен сандък... http://vbox7.com/play:cafcff09

Новините

Най-четените