Звезди и политици искат легална дрога

Световната война срещу наркотиците се е "провалила", твърдят политици и бивши световни лидери. Доклад на Световната комисия по политиката за наркотичните вещества призовава за легализирането на някои наркотици и за декриминализирането на употребата на наркотици.

Сред поддръжниците на тази идея са хора като бившия генерален секретар на ООН Кофи Анан, бившите лидери на Мексико, Колумбия и Бразилия, както и световноизвестният милиардер и предприемач сър Ричард Брансън.

Комисията прелива от известни политици от близкото минало

Освен бившия президент на Мексико Ернесто Зедильо, бившия бразилски президент Фернандо Енрике Кардосо и бившия колумбийски президент Сесар Гавирия, 19-членната комисия включва бившия председател на щатския федерален резерв Пол Волкър и настоящия премиер на Гърция Георгиос Папандреу.

Наравно с тях в нея участват и изявените латиноамерикански писатели Карлос Фуентес и Марио Варгас Льоса, бившият Върховен представител на ЕС за общата външна политика Хавиер Солана и бившият държавен секретар на САЩ Джордж Шулц.

Докладът твърди, че политиката срещу наркотиците се е провалила, тъй като е станала причина за организирана престъпност, струваща милиони долари на данъкоплатците - и причинила милиони смъртни случаи. Според данни от ООН, употребата на опиати в големите градове по целия свят се е повишила с 35% в периода от 1998 до 2008 г., на кокаин - с 27%, а на канабис - с 8.5%.

Авторите на доклада критикуват правителствата, които твърдят, че войната срещу дрогата в настоящия си вид е ефективна: "Политическите лидери и публичните фигури трябва да имат куража да признаят публично това, в което много от тях изричат зад закрити врати - съществуват неопровержими доказателства, че репресивните стратегии няма да решат проблема с наркотиците и че войната срещу дрогата не е спечелена - и няма как да бъде спечелена по този начин".

Констатацията: криминализирането не спира разпространението на дрога

Вместо да наказват потребителите на такива вещества, които според доклада "не вредят на други хора", Комисията заявява, че правителствата трябва да ограничат криминализацията на употребата на наркотични вещества и да започнат да експериментират със законови модели, които да ограничават действията на организираните криминални групировки - и да предлагат специални здравни услуги за пристрастените към дрогата.

Тя призовава за политика, базирана на емпирично доказани модели, намаляващи престъпността - и насърчаващи икономическото и социално развитие.

Комисията е особено критична към САЩ и твърди, че държавата трябва да изостави подхода си за "борба с престъпността" в политиката си за наркотичните вещества и да възприеме стратегии, които акцентират върху здравните грижи и човешките права. "Надяваме се, че САЩ поне ще започнат да обмислят алтернативите", коментира бившият колумбийски президент Сесар Гавирия. "Не мислим, че САЩ еволюира по начини, които са съвместими с дългосрочните ни интереси".

САЩ: "Подобни препоръки са погрешни и абсурдни"

Препоръката беше бързо отхвърлена като погрешна от администрацията на Обама и правителството на Мексико, които близо пет години си сътрудничат в борбата с престъпните групировки, в резултат на което са загинали над 38 000 души в Мексико.

"Ако направим наркотиците по-достъпни, както предлага този доклад, това ще затрудни поддържането на безопасността и здравето на обществото", коментира Рафаел Льометр, говорител на Националната служба за политика по контрола върху наркотиците към Белия дом.

Въпреки че администрацията на Обама набляга върху подхода към "общественото здраве" в политиката по въпросите на дрогата, властите в САЩ са твърдо против легализацията.

"Легализирането на опасни наркотици би било непростима грешка, която ще доведе до по-масова употреба и по-сериозни последствия от дрогата", твърди директорът на службата Гил Керликовски.

Мексиканският президент Фелипе Калдерон като изявен представител на консервативната партия е превърнал битката срещу наркогрупировките в централен елемент от работата на неговата администрация. Въпреки че все повечето смъртни случаи внасят смут в Мексико, Калдерон няма намерение да се откаже преди изтичането на 6-годишния му мандат догодина.

Проучване по въпросите на сигурността показа, че обществената съпротива срещу легализацията на дрогата в Мексико е голяма. Американските власти подкрепят мексиканската политика чрез снабдяване на органите на властта с апаратура и въоръжение, обучение и официална подкрепа от Обама.

За последните 40 години политиката за борба с дрогата така и не е дала резултат

"САЩ трябва да открият дебата по този въпрос," казва бившият колумбийски президент Сесар Гавирия, член на Комисията. "Когато 40 години реализираш политика, която не води до никакви резултати, идва време за промяна".

Трима от латиноамериканските автори на доклада - Гавирия и бившите президенти на Мексико - Ернесто Зедильо и на Бразилия - Фернандо Енрике Кардосо, отправиха подобни препоръки още преди две години. Техните възгледи обаче така и не успяха да променят репресивния подход, който доминира в световната политика за борба с наркотиците.

Гавирия коментира, че вижда знаци за промяна в публичните настроения от миналата година, когато калифорнийците гласуваха в референдум по закон, който щеше да узакони притежанието на малки количества марихуана. Въпреки че законът се провали, "хората постепенно променят мнението си", казва той.

Според новия доклад световният подход към ограничаване на дрогата, възприет преди 50 години с гласуването на "Единна конвенция по упойващите вещества" от ООН, не е успял да ограничи употребата на наркотици.

Големият въпрос: дали "десетки милиони хора" наистина са престъпници

Групата цитира изследане на ООН, според което 250 милиона души по света използват незаконни наркотици, като заключението е, че "не можем просто да се отнасяме с всички като с престъпници".

Пристрастените към наркотици се нуждаят от повече възможности за лечение, заявява докладът. Арестите и хвърлянето в затвора на "десетки милиони" производители на дрога, доставчици и улични дилъри просто не отговаря на икономическите условия, които въвличат много хора в търговията с дрога.

Оценката от проекта цитира проучвания на много нации, като сред тях например са Португалия и Австралия, които са установили, че декриминализацията на употребата и притежанието на наркотици не води до значително нарастване на тяхната употреба.

#5 Карла 03.06.2011 в 10:52:59

Това е голямо безочие!Вярно,че всеки има право на избор по какви начини да си скапва живота,но ако легализират дрогата процентът от 20 ще нарастне на 100 и явно това е целта на изброените поддръжници.За да си стабилизират икономиката с дистрибуция на дрога и най-вече за собствена употреба.По-този начин възрастта на дрогиращите се много ще увеличи диапазона си,а за лечението кой ще плаща?=Пак данъкоплатците.

#6 My Majesty 03.06.2011 в 11:51:13

Ок, легализирайте каквото искате, но без ние да плащаме лечението на наркозависимите и алкохолиците.Не съм съгласна да работя като роб, за да може някой да се лекува щото търсил себе си чрез коката. Ако са единица - добре, но ако ще е масово - НЕ! Не съм съгласна някой обладан от видения да изнасили и убие щото си е въобрлазил, че го преследват. Не съм съласна някой на 5 ракии да убие още 6 човека с лека кола и законно да му се размине. Създайте екперимент - на дадена територия заселете само наркомани, оставете ги да работят, да създават продукт, потребен на останалите, да го продават, да печелят, да се издържат, да си купуват дрога, да си се друсат, да раждат увредени деца, да се грижат за тях и да им обяснят как мама и тате са ги обрекли СЪЗНАТЕЛНО на това щото са избрали да бъдат наркомани - законно. И алкохол до безпаметност да пият, да видим кой ще работи на следващия ден. Гарантирайте сигурността на хората, които не искат да са наркомани, но я гарантирайте 100% и легализирайте каквото искате.

#7 vanko 03.06.2011 в 13:33:03

Масоните се развихриха...

#8 mitkopi4a 03.06.2011 в 15:17:57

виждам тъпи хора има доста.... 100 % щели да станат нарко-зависими наркотици има от хиляди години, забрана - от 100. или пък да вземем холандия например, най-голям процент наркозависими има сред туристите в страната. забраната ражда организираната престъпност. войната срещу е много по-скъпа от лечението и профилактиката , за бабата отдолу дето си трепери за паричките. и като цяло повечето наркотици не са особено по-вредни от алкохола и цигарите , особено ако се продават по аптеките. наркоманите имат проблем заради примесите в уличната стока основно и заради мръсни спринцовки мизерен и жалък начин на живот, който водят заради забраната норман милър цял живот е дупчил вени с хероин - 87 години доживява, за Дж. Едгар Хувър и морфина също всеки знае. липсва ви образование, не само акъл

#9 My Majesty 03.06.2011 в 17:37:12

До mitkopi4a: Даде два лоши примера, имам предвид хората, които даде за пример. Освен ако не си почитател на психопат и комплексар като Хувър. За Милър - ок, иматук таме нещо интересно и какво от това??? Те какво са сътворили? Хувър е сътворил омраза, много омраза и е един от хората, които слагат началото на сегашното самошпиониращо се и играещо си на "тероризъм" американско "световно правителство". Можел е да си боцка каквото иска -контролирал е всичко и е бил човек с множиество фиксации и изкривявания на личността. Би ли ми казал колко ще е полезен дрогиран лекар, шофьор или учител? И моля те да ми изчислиш, защото явно знаеш, колко точно ще струва лечението на всички зависими. Между другото хероинът и морфинът са синтетични дроги, създадени през 19 век като опит за лекарства, но бързо отречени от лекарите след като виждат бързото пристрастяване към тях и еуфоричният им ефект.

#10 Bird With Teeth 03.06.2011 в 18:22:47

Majesty, че той алкохола си е законен. Как мислиш дали има повече алкохолици или наркомани? Смяташ ли, че трябва да се забрани алкохола? Бозата ще я забраниш ли също? А, ако нещо от плод ферментира ще пращаме ли качулките да въдворят ред? Колкото повече забрани се налагат толкова повече хората автоматично искат да не се съобразяват с тях. Всичките тия "пичове" дето "плюят" в окото на смъртта, като правят глупости са интересни защото правят нещо забранено. След казармата като се виждах с хората от ротата всички бяха с по-къси коси отколкото докато бяха вътре... Но вътре по този начин протестираха. Не се сещам много случаи в които хората да не реагират така Просто сме първосигнални.

#11 SILANCE 03.06.2011 в 19:01:31

Интересен е коментарът,в който се споменава за психотропните вещества като средство за преминаване към друго състояние.Когато преминаването е контролирано,наистина има ефекти,които не са популярни по ред причини.Но най-вече /според автора,ако правилно съм го/я разбрала/ поради навлизането в епохата на Водолея и стремежа на сегашните властимащи да ограничат или забавят промените,които предстоят през тази епоха. Но контролирането на употребата на такива вещества се изучава специално от хилядолетия,от подбрани хора и на точно определени места...

#12 igra4a 03.06.2011 в 20:33:36

Добре де в арабските страни няма наркотици да вземат пример от тях толкова ли е сложно само че трябва като при тях който го хванат на бесилото Борбата с този вид рак трябва да е радикална В момента с нашите закони пускания под гаранция и т н това е се едно да бориш рака с хомеопатия -ами май не става и сега почват теорията кат не можеш да се пребориш с изкушението -отдай му се-тъпо и неубедително

#13 My Majesty 03.06.2011 в 20:38:52

До Bird With Teeth: Къде съм написала да забранят алкохола и цигарите? Приемам ги като вид по-мека дрога. Но именно опитът с алкохола и цигарите доказва, че хората злоупотребяват, не са способни да се самоконтролират и създават куп проблеми както на себе си, така и на околните. Сега си направи извода какво ще се случи ако към алкохола и цигарите, прибавят хероина, коката, екстазито и т.н. Не зная колко пари си изкарал в живота си, колко данъци си платил, но аз отказвам да плащам за това. Плащам данъци, който издържат полицията, чиято работа е да възпрепятства масовото разпространение на дрога. Ако дрогата беше безопасна, всички дружно щяхме да се друсаме, да си работим, да се забавляваме и т.н. Но реалността е друга. Алкохолът не е забранен, но е забранена употребата му по време на шофиране и извършване на дейности, изискващи висока концентрация. Това доказва, че той влияе на способностите на човек. При това в определени количества- силно отрицателно.

#15 krasim 03.06.2011 в 22:27:15

ДО Thea Atanasova .....ДАЛИ НЕ СТЕ ИЗПЕРКАЛА Г-ЖА АТАНАСОВА ИЛИ СА ВИ ДОШЛИ МНОГО НА ВАС НАРКОТИЦИТЕ............

#16 stg 03.06.2011 в 22:43:34

а може би всичко си става по естествен пък, скоростта с която се измислят дизайнерски дроги е по висока от скоростта с която обективно може да се забранят така че май всичко вече свърши

#17 SNAKE___ 03.06.2011 в 23:12:49

My Majesty ти май не разбираш, а и други хора също. Целта на тази легализация е ние да плащаме по-малко за вредите от наркотиците и да се сложи край на незаконния бизнес с тях, от който печелят определени хора. Друго на ръка е, че хората не знаят какво си купуват от дилъра, вместо кокайн той може да им продаде тебешир на прах например и да ги убие. Ако е законно под някаква форма, потребителя отива в аптеката например, показва лична карта, купува си вещество Х, получава листовка за професионална помощ, плаща си като автоматично тези пари отиват в данъците за здравеопазване, което да плати сметката за лечението. Имаме възрастов контрол, контрол над потреблението, качество на продукта, цените са на такова ниво, че да унищожат дилърите на улиците и така решаваме много проблеми. Също така това рязко съкращава и разходите на полицията, съдилищата и затворите, където се създават истинските престъпници. Защото дилърът ще продаде и на 6 годишно дете, но аптеката няма. Войната срещу дрогата продължи 40 години и извода е, че тя е загубена в своя зародиш. Факт е, че света никога няма да спре да употребява наркотици, независимо дали са забранени или не. Дори и сега когато е незаконно пак може да станеш жертва на наркоман или пиян шофьор. Ако се легализират си мислиш, че всички ще тръгнат да си купуват Глупости. Даже потреблението ще намалее. Хората които не употребяват няма да употребяват независимо, дали са легални или не както и обратното. Всъщност най-големите дилъри на наркотици не желаят това да стане факт. Виждаш ли онзи човек горе на снимката. Милиардерът шеф на Virgin, който подкрепи кампанията за легализиране на марихуаната в калифорния, мислиш ли че е глупак???

#18 mitkopi4a 04.06.2011 в 03:59:13

маджести няма да се спирам в подробности на глупостите които си написал/а примерите ми не са за творци. а за дълголетие - ако търсиш творци наркофили провери ВСИЧКИ съвременни музиканти и доста от худовниците и писателите. няма да се спирам на лекари и учени - инфо има достатъчно. само исках да те коригирам, защото от експерти като тебе е такова положението. провери значението на думата "синтетичен" хероина не е синтетичен (не че няма синтетични опиати),а камо ли морфина (от който чрез елементарна реакция се прави хероин) тва е бисайдс дъ пойнт ениуей ама искам да те питам - а от пиян доктор по-голяма полза ли има? и все пак аз не предлагам да пуснат хероин в хоремага какъвто в Бг е случая с алкохола и цигарите примерно. друг е случая с конопа разбира се - него без опасение можем да го пуснем в хлебарницата без вреда за обществото. в Буларско обаче конопа е някъф страшен наркотик аман от експерти

#19 mitkopi4a 04.06.2011 в 04:11:38

а сега ти прочетох истинския въпрос - за цената. да лечението на всички потенциални потребители струва по оценки на СЗО около 30 пъти по-евтино от "войната с дрогата". При достъпни регулирани дроги, разбира се "лечение" на ВСИЧКИ потребители няма да се налага, както не се е налагало до началото на 20 век (защото опиума, който съдържа "синтетичния морфин" е познат от хилядолетия)и както не се налага на ВСИЧКИ потребители на никотин и алкохол, по-простата причина , че дрогите ще са евтини, достъпни, по-чисти и на никой няма да му се налага да проституира, краде или убива и т.н. за да употребява да не говорим , че психологически няма да са така привлекателни като "забранен плод". това по въпроса за тежките дроги. ясно е мисля за всички че практически легализацията на конопа е действителност в най-добрите страни за живеене и не представлява проблем за обществото, напротив. след светлия пример на холандия въпроси смятам няма всеки може да се увери лично как моделът работи ДОБРЕ

#20 My Majesty 04.06.2011 в 09:31:55

До mitkopi4a: Неправилно се изразих, имах предвид, че и морфина и хероина се правят чрез допълнителна обработка на опиев мак. Хероинът си е полусентитичен. Дотук мисля, че се изяснихме. Относно цената: какво ще спре хората да си го купуват ако ще стане много евтин? Цигарите са достъпни и се купуват масово, но те определено нямат въздействието на хероина, коката и морфина. Искам да знам и кой ще определя индивидуалната доза хероин, след като си толкова добре запознат с наркотиците, знаеш, че балансирането при нея е мнооого тънко - хем да му стигне, хем да не го убие И какво ще работят наркоманите да попитам, та да могат да заработват, че да си купуват дрога? По-голямата част от тях не желяат да имат нищо общо с "лошия", "гаден" живот, който не иска да ги разбере. С "шибаното" общество, което е "гнусно" и ги кара "да поемат отговорност". Друг въпрос - кой ще контролира бизнеса с дрога? Държавата колко процента ще държи? Кои фармацевтични гиганти ще са богоизбрани да произвеждат ЛЕГАЛНО дрога?ф Я не ставайте смешни, искате да ми кажете, че в 21 век, когато всичко и навсякъде се знае, не можели да се преборят с трафика на наркотици? Глупости. НЕ ИСКАТ! Искат да забогатяват "законно" от човешките слабости, неинформираност, от лесната човешка манипулеруемост и т.н. Понеже сме на тема, която касае здравето все пак, да ви питам, вие във фармацевтичната индустрия ли работите /имам педвид тия дето защитавате дрогата/? Защото само от там пеят подобни песни. Те си създават пилешки, свински грипове, те си ги лекуват. сега искат официално и контрола на наркотиците.

Новините

Най-четените