Къщата на Франк Лойд Райт, вдъхновила декорите на "Блейд рънър"

Спомнете си апартамента на Харисън Форд в "Блейд Рънър". Къщата от едноименната "Къща на прокълнатия хълм". Пентхаус-интериорът от измислената сапунена опера "Покана за любов" в Twin Peaks. Великата пирамида на Мийрийн от 6 сезон на Game of Thrones.

Всички изброени дотук филми и сериали се различават както по своя жанр, така и по епохата, която пресъздават. Те обаче имат една важна връзка - всички са снимани или са пряко вдъхновени от частно имение в Лос Анджелис, построено през 1924 г. от Франк Лойд Райт.

Къщата на семейство Eнис, облицована със сложно оформени плочи се извисява от над хълмовете на Лос Фелиз. В колекцията на историческите американски сгради от 1969 г. сградата е описана по следния начин: "Отдалеч изглежда по-скоро като огромен монумент, отколкото като жилище с две спални".

150 години след рождението на големия архитект Франк Лойд Райт, Къщата на Енис изглежда изненадваща на фона на останалите сгради от наследството му. Тя обаче все още впечатлява наблюдателите с великолепието си. Освен това е забележителен пример за това защо почти шест десетилетия след смъртта на Райт, той все още е смятан за един от превъзходните американски архитекти.

Къщата на Енис може би е сред най-подценяваните елементи от наследството му, но присъствието й в произведенията на поп-културата я превръщат в живо свидетелство за уникалния принос на Франк Лойд Райт към визуалното пространство - както в реалния живот, така и на екран.

По време на проектирането и строителството на тази сграда, Райт се намира на необичаен етап от професионалния си живот. Кариерата му изглежда стабилна, вече си е създал репутация в Чикаго, печели важни поръчки и създава смели архитектурни произведения. Това, което му липсва, обаче е успешен проект в голям мащаб.

В началото на 20-те годин Райт се връща от дълъг престой в Япония и решава да създаде архитектурно бюро в Лос Анджелис. Вече използва практиката, с която остава най-известен - т.нар. "органична архитектура", при която интериорът и околната среда се сливат, преходите между отделните стаи ги превръщат от ограничени помещения в мащабни пространства.

Използва модулни елементи и уникални модели за всеки проект. Вгражда орнаментални декорации в конструкцията, използва местни материали и цветове, които сливат сградата с външната среда.

За голямо разочарование на Франк Лойд Райт, най-сложните и интересни проекти по онова време така и не достигат до него. За да поправи този проблем, започва да строи къщи в Южна Калифорния заедно със сина си Лойд Райт и австрийския архитект Рудолф Шиндлер.

Райт се опитва да подобрява идеите си с всеки следващ проект, да създаде оригинален стил, който да съответства най-добре на региона, като взема предвид различни фактори - от атмосферните условия в Лос Анджелис, до последните тенденции и техники в архитектурата.

Лос Анджелис привлича Райт по много причини. През 20-те години градът расте с бърза скорост, която дава възможност на архитекта да упражнява интереса си към урбанистичното планиране. Той и синът му имат контакти с представители на филмовата индустрия, от които се надяват да получат поръчки за ново строителство.

Райт намира вдъхновение и в огромните пирамидални, стръмни, каменни структури от епохата на маите и други южноамерикански племена. Това е и епохата, в която започва да се развива стилът Арт Деко, а заимстването на орнаменти и форми от маите става все по-популярно сред американските архитекти. Райт иска да внедри тези елементи по начин, който да подчертава топографията и климата на Лос Анджелис, но да бъдат достатъчно лесни и достъпни за направа, така че да могат да се копират на други места в региона.

Ключът за успеха, според Райт, е експериментална техника с бетон - материалът вече е сравнително масов и може да се използва и в домашни условия.

Самият Райт не обича особено много бетона, за който пише, че е "най-евтиното и грозно нещо в света на строителството". В същото време, той разбира потенциалното приложение на материала и приема предизвикателството да създаде нещо красиво от него.

"Какво може да се направи от този боклук?"

За целите на лосанджелиските си проекти, Райт разработва система за формоване на бетон с метал, и вплитането му в стоманена решетка на строителния обект. Блоковете са с дължина от 40 см и дебелина от 10 см. Предната им част е украсена с геометрични форми, вдъхновени от рисунктие на маите, а цветът е бежов, наподобяващ пясъчник.

Първият проект, в който Райт използва блоковата технология в пълния й ефект, е къщата на семейство Енис.

Идеята му е заимствана при създаването на декорите за "Блейд Рънър". В апартамента на главния герой Рик Декард, пресъздаден от Харисън Форд, интериорът е създаден от мозайка от блокове, изработени в стила на къщата. Плочките в "Блейд Рънър" са направени по отливки от пяна на оригиналните блокове от къщата на Енис. С тях са покрити стените и тавана на мрачното жилище на Декард, което създава обезличен, отчужден ефект - перфектната футуристична интерпретация на детективско бюро, вдъхновено от ноар-романите на Чандлър.

Смелата визия на Франк Лойд Райт изглежда идеална за декор на "Блейд Рънър", но всъщност не успява да отговори на основната си функция в реалността - да бъде жилищна сграда.

Оказва се, че необичайните прозорци на сградата, монтирани между редици бетонени блокове, разпръскват слънчевата светлина така, че подчертават мрачния интериор. Таваните в някои от помещенията се разполагат на 4 метра височина, което създава усещането, че се намираш в пещера. Сградата е студена и влажна през зимата, трудно се отоплява, а през лятото става гореща. Самите плочи създават проблеми, защото започват да се рушат с времето.

Дори самият Райт признава, че не е успял да намери баланса: "Мисля, че малко прекалих, но това се случва, когато се захванеш с нещо и стигнеш толкова напред, че преминеш някои граници. Мисля, че къщата на Енис беше отвъд границите за една жилищна сграда от бетон", казва той през 1954.

Въпреки всичко, сградата му заживява свой собствен живот в киното и телевизията, а близостта й до Холивуд само помага.

По време на снимките за първите сезони на Twin Peaks, например, Дейвид Линч решава да използва Къщата на Енис за сцените от сапунената опера "Покана за любов", която някои от героите му гледат. Ако действието в оригиналния сериал се развива в мъгливо и дъждовно градче в северозапада, то бетонените декори по проект на Райт създават видим контраст.

Влиянието на дизайна на къщата може да се усети и в създаването на Великата пирамида на Мийрийн от Game of Thrones. Интериорните сцени са заснети основно в Белфаст, Северна Ирландия, но цялостният й вид, генериран с компютърна анимация, е заимстван от стила на Енис.

Въпреки надеждите на Райт, Къщата на Енис не успява да се превърне проекта, който би могъл да му отвори вратите към голямото строителство. Една година по-късно архитектът изпада във финансови затруднения, напуска Калифорния и се връща на изток.

Случайно или не, това може би е най-мрачният проект, създаван от него. През 90-те години сградата е започва да се руши сериозно след силно земетресение и последвали сезони с проливни дъждове. От 2011 г. сградата е собственост на милиардера Роналд Бъркъл, който поема ангажимент да започне реставрация и да позволи най-малко 12 дни в годината тя да бъде отворена за публични посещения.

Новините

Най-четените