Най-трудната мисия пред Джеймс Бонд - да оцелее през #MeToo ерата

Заглавието на следващия филм за Джеймс Бонд стана ясно в средата на миналата седмица. В "Няма време да умра" Даниъл Крейг се завръща за пети (и последен за него) път като Агент 007, но всичко показва, че нещата няма да са както преди.

Спасяването на света в 25-я официален филм от поредицата няма да е единственото, върху което Бонд ще се фокусира.

Той също така поема на мисия да навакса и да настигне духа на XXI век. На събитие по повод филма през април Крейг обеща, че филмът ще отразява променящите се нагласи и ще покаже Бонд като герой "с недостатъци и проблеми, които заслужават изследване и справяне с тях".

Актьорът допълни, че Агент 007 винаги се адаптира към момента с думите "не бихме били в кино бизнеса, нито бихме били творци, ако нямахме поглед и усет какво се случва в света наоколо".

Как трябва да се промени обаче умелият таен агент и как да го направи, без да изгуби същността на Джеймс Бонд?

"Динозавър-женомразец и пълен сексист"

Една от най-големите промени от последния филм за Бонд ("Спекътр", 2015 г.) насам е начинът, по койот се променя динамиката на половете след възхода на движението #MeToo. Това създава проблем на Бонд, който традиционно се дефинира с влиянието си жените точно толкова, колкото и със способностите си да спасява света.

За подобно схващане допринася какво внасянето на "момиче на Бонд" във всеки един от филмите, така и изпълнените с флирт и закачки отношения с мис Мънипени.

Тази динамика постепенно започна да се променя, когато поредицата реши да стане по-осъзната. След грубоватото отношение на Шон Конъри към жените и женомразките подмятания на Роджър Мур дойде героинята Ем на Джуди Денч, която определи Бонд на Пиърс Броснан като "динозавър-женомразец" в "Златното око" - рестартът на поредицата след Студената война.

И все пак "низките" страсти, които са основа на поредицата, никога не са били оспорвани, казва културният анализатор Фиона Стърджис. Тя смята, че зрели жени и пълноправни екранни партньори се свеждат до "гарнитура към по-силното и интересно основно ястие".

Нагласите в обществото еволюират и продуцентът Барбара Броколи заяви, че новият филм "трябва да отрази огромния ефект на движението #MeToo".

Името е Уолър-Бридж, Фийби Уолър-Бридж

Привличането в екипа сценаристи на създателката на "Fleabag" Фийби Уолър-Бридж отразява мисия. Като втората жена сценарист в историята на цялата поредица, тя иска да придаде на жените във филмите на Бонд "излъчване на реални хора". За Стърджис това означава да разрешиш на жените от ерата на Крейг да бъдат нещо повече от притурка.

Това обяснява медийните публикации, че в новия филм Лашана Линч ще приеме кодовото име на Бонд - Агент 007. Изданието "Mail on Sunday" съобщава, че героят на Крейг все пак ще се опита да я съблазни, на което тя поклаща глава и не проявява никакъв интерес да скочи в леглото му, поне не и в началото.

Доколко наистина нещата са се променили, предстои да разберем. Д-р Йън Кинане, редактор на изданието International Journal of James Bond Studies, казва, че е разочароваща гледката успешни актриси да настояват, че техните героини са равни на Бонд или представляват нов тип жена, докато във филмите си личи, че не е така.

Кинане сочи като пример смъртта на Веспер Линд (Ева Грийн) в "Казино Роял", която беше представена като уважавана и равностойна на Бонд. Веспер, подобно на Трейси във "В тайна служба на Нейно величество", не е оставена да живее дълго. Смъртта не спомага за силни позиции в сюжета - тя е или наказание, или просто удобство, за да освободи Бонд за следващите му сексуални завоевания.

Има хора, които намират замисления като прогресивен подход към мис Мънипени за също толкова двусмислен.

Тя е въведена в поредицата като полеви агент, но с Наоми Харис в ролята в "Координати: Skyfall" (2012) е ограничена до задължения в офиса, след като прострелва Бонд върху бързо движещ се влак в началните кадри. Във финалната сецан тя се извинява на агента с думите: "Както ти каза, не всички са подходящи за полева работа."

Герои като Линд и Мънипени "очевидно са писани, за да се запуши устата на критици, които обвиняват филмите за Бонд в женомразство ", казва Стърджис. "Но зрителите не са толкова глупави. Няма причини героите в трилърите да е задължително да са подходящи за асоцииране със зрителите, но трябва да бъдат убедителни, а до момента сценаристите не се справят особено успешно с това."

Придаване на повече човечност на Бонд

Дебатът доколко самият Бонд трябва да еволюира води до противоречиви мнения. Самата Уолър-Бридж коментира пред "Deadline", че е важното филмът да се отнася към жените както трябва. Тя допълва, че самият Бонд не е задължително да го прави, той трябва да бъде верен на същността на героя си.

Журналистът Катрин Брей е на различно мнение, като се има предвид огромното влияние на характера на Бонд върху поредицата. "Бонд е история за действащ самостоятелно таен агент - мъж", казва тя. "Така че, естествено, главният герой винаги ще е най-важният във филмите - все пак това е неговата поредица."

Брей обаче заявява, че е възможно поредицата да избегне активното женомразство поне под формата на не-включване на сексистки диалог или визуални мотиви, които обективизират хората. Фактът, че всички други герои се въртят около Бонд, прави трудна реална промяна, без напълно да се промени естеството на това, което представлява Бонд, констатира тя.

При по-близък поглед обаче изглежда, че супер-шпионинът вече е започнал да отхвърля своите собствени стереотипи.

Например след смъртта на Веспер Линд в "Казино Роял", когато той се доближи до демонстриране на известни емоции. Кинане нарича това "най-голямото достижение само по себе си на който и да е актьор в ролята досега", защото то разчупва десетилетия потискане и отразяване на емоции и прави Бонд "по-човечен и способен да прави грешки".

Или в "Координати: Skyfall", когато Бонд, точно след като е опознал детските си корени като сирак, не успява да предотврати убийството на изпълняващата за него майчинска функция M.

Подобна емоционално уязвимост отразява по-мащабния дебат за "ценността на мъжествеността и какво означава да бъдеш мъж през XXI век", казва Джон Мърсър, професор по въпросите на пола и сексуалностт в Бирмингамската школа по медии.

Характерът на Бонд е станал по-цялостен, като стабилно разпознава и отхвърля аспекти на токсичната мъжественост и това му позволява да бъде в крак с колегите му от екшън бранша като Джейсън Борн или Катнис Евърдийн от "Игрите на глада", смята той.

В последните години Бонд на Крейг също така започва да се бори срещу държавната шпионска машина и да изпитва колебания в преди непоклатимата си лоялност. За първи път той е герой, стремящ се към лична свобода и задаващ си въпроси за собственото си съществуване.

Екзистенциалната криза, зрееща в Бонд в последните филми, отразява по-мащабни въпроси за мястото му в съвременния свят.

Бонд отдавна е британско национално съкровище, но това не означава, че е лишен от проблеми, коментира Кинане, и допълва, че отчаяно се нуждаем от преосмисляне на иконите на популярната ни култура и от анализ какво те въплъщават в политически план.

Бонд е представян като мъжки идеал, въпреки "женомразско, алкохолизирано, колониално поведение ", допълва той.

"Феновете на филмите надали ще приемат това, но точно поради тази причина трябва да продължаваме да водим тези дискусии."

Новините

Най-четените