„Още малко, айде стига. Дръжте се сериозно, бе".
Думите пробиват всеобщия кикот, някъде между платната на абстрактния Димитър Парушев и скулптурите на Емил Попов, в лабиринта от бели коридори на новия Национален музеен комплекс.
С назидателен тон девойка, полу-гид и полу-укротител едновременно, опитва да надвика своите съученици, отегчени до крайна степен от часовете зяпане. Магията вече е напуснала някои от тях - насядали по стълбите, те просто чакат останалите от групата да приключат музейната обиколка.
А тя просто не може да бъде кратка - с 1700 експоната - европейски Ренесанс, българско Възраждане, модернизъм, скулптури, африкански маски, мини-тотеми, японски графики, индийски божества. Количественото струпване наистина може да ви докара главоболие от образи и цветове или най-малкото съжаление за още неотвореното кафене на последния етаж.
Петър Стоянович официално е опроверган - има с какво да напълним българския „Лувър", и то толкова много, че направо свят да ти се завие. Ако сте решили да посетите „Квадрат 500", направете го с поне четири свободни часа и с празна глава.
И си отваряйте очите внимателно за малките надписи - музеят е голям, а находки дебнат отвсякъде.
Защото току-виж сте пропуснали младежката живопис на световния провокатор Христо Явашев - Кристо, някое малко съвършенство на скулптурата от Огюст Роден или прочутия портрет на Неофит Рилски от Захари Зограф - най-старото произведение в Палата на културата, който обединява Галерията за чуждестранно изкуство с реконструираната сграда на бившия ВМЕИ „Ленин".
В другия край на сградата се мярва акад. Светлин Русев с финални наставления. Помощници трескаво поставят табелки под картините и бършат витрини. Текат последни ремонти. Поставят се пожарогасители на аварийните изходи.
На финалната права липсата на ориентири между етажите и на повече информация за изложените произведения изглежда дребна работа, но за доста посетители това се оказва проблем, тоест безидейно лутане.
„Извинете, къде е изходът? А как се излиза на двора?"
Най-скъпият, мащабен и одумван културен проект за последните 30 години - от построяването на НДК насам, отроче на 7 министри на културата с различни цветове и струващ 27 милиона лева, буквално гъмжи от народ - и от изкуство.
Ученици, студенти по изкуства, млади двойки, възрастни хора, туристи и един баща с двамата си синове - това бяха част от авансовите посетители на сградата преди официалното откриване на 28 май.
Произведенията в музея са представени хронологично, смесвайки български автори с чуждестранни, което даде ефект на объркване за някои посетители, дошли с целенасочена идея.
Наличието на няколко празни зали оставя надежда за дебют на млади автори, но това все още не е ясно, тъй като концепцията за управление на музея, с която бе натоварен акад. Светлин Русев, така и не бе представена официално.
Самият той се похвали, че лично е подредил представителната експозиция на „Квадрат 500", което му отнело 2 месеца. Според директора Слава Иванова новият музей скоро ще съперничи на големите и утвърдени музеи в Европа, а защо не й в света, а в бъдеще предстои да видим интересни частни колекции и гостуващия изложби от други музеи в страната.
„Квадрат 500" ще бъде открит само с три страни
За Южното крило, където се помещава нощно заведение, все още се търси европейско финансиране - приблизително 16 милиона лева. Очаква се там да бъде поместено съвременното изкуство, както и временните изложби. В крилото ще има библиотека, както и „аудиториум" за конференции и дебати. Засега обаче книжарницата в музея остава празна, тъй като на тръжната процедура не се е явил нито един кандидат.
Музеят обединява фондовете на Галерията за чуждестранно изкуство и Националната художествена галерия, която вече е със статут на филиал, въпреки 130-годишната й история.
Сливането предизвика брожения в арт средите, както и оставката на Иво Милев, зам.-директор на НХГ, според когото в културната политика се налага социалистически маниер на управление. Тяхното опасение е, че на практика, с такава богата представителна експозиция, т.нар. БГ Лувър ще убие конкуренцията. Още повече, когато от следващата година музеят ще получи перо за откупки в бюджета.
Макар и лентата все още да не е прерязана, „Квадрат 500" вече е гигант, който засенчва останалите музеи и галерии - с 28 зали и общо 42 000 експоната от четири континента.
Затова не смятайте, че може да минете с един гастрол в лабиринта на изкуството.