Европейският съюз е виновен

Светът никога не е бил на по-различно мнение за самия себе си. Републиканци, настръхнали срещу демократи, сръбските управляващи искат да са близки с Русия, Венеция иска да е самостоятелна, да се отдели от Италия, българската левица не понася българската левица, а дясното се мъчи да разбере наистина ли трябва да се притеснява от Бареков. Харалан Александров е продажен боклук, крещят разни хора, Мартин Карбовски не иска България да е в Европейския съюз.

Текат ожесточени спорове на тема Русия, които ако не бяха водени от интелигентни хора, биха завършили с бой. Тук вече не издържам и се включвам: как може да подкрепяте Русия, която изпраща 20 годишни момичета в трудов лагер? Това не ви ли смущава поне малко? Русия е брутална клептокрация, самоограбила се и разпределила между шепа хора космически богатства, а народът й изнемогва от бедност, алкохолизъм, СПИН. Убиват журналисти, заради несъгласието им с Бащицата. Какво може да ви харесва в нея? Аз просто питам, не се карам, не съм русофоб, не съм нищо повече от мислещ човек, прекарал половината си живот в държава, уважаваща човешките права.

Защо за вас е нормално един народ така зловещо да бъде унижаван от своите управляващи? Бихте ли били щастливи, ако това се случва тук и с нас? Искате ли да живеете в Русия? Нещо не съм забелязала поток от емигранти нататък, всички тичат към омразната Америка.

Пречи ли ни ЕС да сме добри българи?

Има доста хора като Карбовски, които мислят, че Европейският съюз е нещо лошо, пречещо ни да сме добри, работливи, честни българи. С какво точно е попречил ЕС на България? С това, че ако нямаше европейски субсидии, щяхме да продължаваме да кретаме по клетите ни пътища останали от соца?

Ако Европейският съюз не ни гонеше да се борим с корупцията и престъпността и половината от делата, които се водят в момента, нямаше да бъдат водени. Ако българската култура беше оставена на държавата, тя също щеше да е загинала безславно. Тази култура, истинската, а не културата на телевизора, от който безпринципни хора ни учат на своите норми.

С помощта на ЕС жените в България са защитени, и тази защита не бива никога да изчезва, защото „мъжкото" веднага ще надигне глава и ще стовари безнаказан шамар на жена си.

Европейският съюз пречел и на раждаемостта. Попаднах на италианско кулинарно шоу по „24 kitchen". Двама италиански чичовци обикаляха Калабрия, готвейки местни специалитети. Посещавайки началното училище, което са завършили, се оказа, че една трета от децата са с наднормено тегло. Директорката обясни, че от една страна хората вече не искат повече от едно дете, а Италия е на второ място по ниска раждаемост в Европа. От друга, децата растат пред телевизора и компютъра, а от трета, в училище ядат чипсове и сандвичи, които купуват от машина. Чичовците бяха потресени, припомняйки си как майките им са ги пращали на училище с вкусен обяд, приготвен от тях. Клатеха глави, разстроени от това, което се случва с италианските деца и изобщо с Италия.

Европейският съюз няма никаква вина за ниската раждаемост никъде. Всички сме жертви на безпрецедентна и безогледна алчност на политическата класа  - и тук, и в Италия, и навсякъде, съчетана с желание за власт на всяка цена, а същевременно искаме да живеем добре, по-добре, и още по-добре, защото вече знаем как.

Научихме се в последните 25 години, откакто не сме равни. Неравенството ни накара да се научим да работим, да има значение как и за какво работим, как изглеждаме, какви езици знаем, доколко сме информирани, научихме се да сме конкурентноспособни. Станахме отговорни. Някои получиха парите си наготово, твърдейки, че началният им капитал е или продаден „Вартбург", или наследена подводница от тати, или внезапно придобит гений на борсата - не коя да е, а New York Stock Exchange. Никой от нас не им повярва, но какво от това. И се започна едно лапане на гори, морета и планини, едно застрояване и засиране на пейзажа, което не може да бъде спряно дори и от Европейския съюз. А ако го нямаше? Ако нямаше минималния, но все пак съществуващ, контрол над безотговорната простотия на симбиозата между олигарси и политици в България, какво щеше да стане?

Излезте поне за малко от България

Вече не сме само българи. Вече никой не е само себе си никъде по света, освен в най-изостаналите държави. Бих искала да ям само български зеленчуци, но спряхме да произвеждаме. Европейският съюз ли е виновен за това, че никой не иска да обработва земя, и че една трета от България се пренесе в София, за да не копае градината на село?

Учи, за да не работиш, ни учеха родителите ни. Да, но светът вече е друг и само с учене не става. Всъщност трябва най-вече да работиш. Европейският съюз даде възможност на децата ни да учат извън България, а от там - да имат и възможността да работят в други европейски държави. Искате ли тази възможност да им бъде отнета, за да си останат пред телевизорите, обясняващи поредното предателство на управляващите? Искате ли да им отнемете възможността да се чувстват равни с децата, които са израснали в един свят малко по-нормален от нашия? Колкото и да е девалвирала думата „нормален", все пак има степени.

Препоръчвам на всеки желаещ България да напусне ЕС, той да напусне за известно време България. Да види как се живее в държави, за които не се налага Европейският съюз да бъде като надзирател в дом за малолетни престъпници. Да поработи навън, да научи правилата, да се научи да уважава хората, независимо от сексуалната им ориентация илиот расата им, да разбере, че жената не е най-добрият приятел на човека, изобщо- да стане съвременен човек. Всеки, който не е излизал от България, няма как да научи тези неща от самосебе си, колкото и да изглеждаме в час, тук сме сериозно изостанали от цивилизования свят.

Светът е полудял, ние също, и рушенето на малкото гаранции за относителна нормалност не е нищо повече от желание за безнаказаност. Тази безнаказаност, която ни заби в дупката, от която не само, че не излизаме, но и потъваме все по-дълбоко.

#79 Rowan 21.03.2014 в 12:17:56

Оня, за никое. Отговорих на Мануела по повод апела й, някой да се захванел със земеделие. Виновни са продажните ни политици - косвено, пряко сме виновни ние, че ги търпим. Пряко са виновни и медиите, че под интервюто с Костов, например, не публикуваха под линия с колко се е свило българското земеделие през неговото управление, колко е бил ръста на организираната престъпност и други полезни за избирателя сведения. За всеки управлявал може да се напишат под всяко негово интервю куп подобни неща. Примерно под статията за Кара дере – бетонирането на цялото крайбрежие без Кара дере, пак стана през мандата на Станишев като премиер. Народа не помни такива неща, той си има друга работа. Но журналистите?

#80 паяка 21.03.2014 в 12:33:09

Като казахте : журналистите... Новите чорбаджии обещаха, че ще ни поканят, съберат на опознавателно дружеско соаре за добре дошли и за хайрлия. Още го чакаме това антрефиле отнякъде да замига приканващо. Баджовете ние ли да си ги приготвим или от мероприятието ще ни ги предоставят? Ми така де, човек трябва да си държи на думата. Някоя от следващите съботи би било много удобно, викам си аз. А?

#81 Шрайка 21.03.2014 в 12:45:51

Мануела, много необмислено изказване от твоя страна. Опитай се мислено да погледнеш нещата като държавник. Имаш една територия в която живеят хора, за чието съществуване отговаряш ти. Те не блестят с особени способности, нямат развити производстава и страдат от липса на капитал. Освен това са принудени от външни фактори да се съобразяват с цени на ресурси, акцизи, субсидии и прочее. Ако ти не намериш начин да ги предпазиш от външна конкуренция, те никога няма да могат да се развият. В дадения момент за всяка дейност, производство или услуга по света има хора, които ще го свършат за по-малка цена. Ако си чистачка - от Малайзия могат да дойдат по-евтини чистачки, ако си работничка - от Пакистан или Африка ще те изместят като стой та гледай, ако си програмистка от Индия ще дойдат по-добри и евтини програмисти, ако си земеделец - субсидиите на другите ще направят продукцията ти непродаваема, ако си решила да правиш производство - от Китай ще те съсипят, ако си търговка - големите вериги ще те разорят, ако си финансистка евреите ще те сложат в малкия си джоб. И какво правим тогава? Завеждаме всички на списък за социални помощи? И ги обвиняваме, че са неинициативни, мързеливи и глупави? И плачем, когато напускат територията? Я пак помисли за необходимостта от държавните защити и регулации!

#82 Оня Дето Го Трият 21.03.2014 в 12:46:53

Роуън, прав си. Само че как да убедим болшинството галфони коментиращи тук, че за тия политици сме си виновни ние, а не ни ги е пратил някой си ЕС? Ти обясни на Янаки, че аз не мога

#83 Danisco 21.03.2014 в 13:19:42

Често ми се налага да търгувам с китайски партньори-производители. Като им поискам цена CIF, те отказват да работят с мен. Предлагат ми цена само DDU. Попитах едного: - Защо? - Защото ще ми откажат производствената субсидия, за това. Китайската държава субсидира някои производства само при условие, че китайски фирми поемат и доставката.

#84 niemen 21.03.2014 в 13:33:21

"Често ми се налага да търгувам с китайски партньори-производители. Като им поискам цена CIF, те отказват да работят с мен. Предлагат ми цена само DDU. Попитах едного: - Защо? - Защото ще ми откажат производствената субсидия, за това. Китайската държава субсидира някои производства само при условие, че китайски фирми поемат и доставката". Човече, написал си велика глупост. Нали именно цена CIF предполага, че в нея са включени и транспортните разходи? Тук вече никакъв ЕС не ни е виновен, тия неща се учеха едно време още първия семестър.

#85 Rowan 21.03.2014 в 13:48:17

Всяка седмица във Варна пристига по един малък китайски контейнеровоз и си тръгва празен. И всяка седмица идва по една китайска или турска гемия празна и си тръгва натоварена със скрап. А в сезона за износ на жито, десетки китайски и турски кораби от всякакъв калибър идват празни и си тръгват със жито. Подозирам, че на всеки икономист, тези данни ще говорят много.

#86 Оня Дето Го Трият 21.03.2014 в 14:01:56

Шрайха Никоя държавна гаранция и регулация няма да ти спаси работното място ако някой някъде по света прави нещо по-бързо и по-евтино от теб. Ти лично кога си си купувал по-скъпата стока само за да спасиш нечие работно място? От "Изберете българското" ли пазаруваш или дрехите ти са шити в Китай? Компютъра, от който бълваш тъпи коментари сам ли си го сглобява или нечия жълта евтина работна ръка го е правила?

#88 Шрайка 21.03.2014 в 14:29:24

Оня, Ми тогава да закриваме територията (не че не го правим). Защо коментираме? Четем надгробно слово? За какво ни е държавата? Иначе на въпроса ти - да, гледам да купувам българско и то от дребни производители и търговци. Цената не ме интересува. Дрехите са ми от български фирми, обувките също, мебелите в къщи също. Гледам хранителните продукти да са на истински български фирми (не Данон примерно, макар да е по-добре отколкото чист внос). Не съм стъпвал във Кауфланд, Лидл, Пени (ако щеш вярвай). В Метро съм влизал два пъти. Вярно, няколко пъти в годината жена ми ме вкарва в Била или Пикадили, но гледам да го сведа до минимум. За съжаление техниката, която ползвам е внос. Компютърът ми е направен в Китай, да. То и български няма. Унищожихме умишлено собственото си (макар и крадено) производство, много отдавна. Но съм решил следващия хладилник да е Либхер - поне храни български работници. Ако Гриша Ганчев сглоби читава кола, мога да се замисля и в тази посока. Нека подигравките започнат сега!

#89 Оня Дето Го Трият 21.03.2014 в 14:43:25

Супер, ти купуваш само от български фирми. А дали българските фирми купуват материали, суровини и инструменти от български фирми? Или индиректно и ти и производителите спонсорирате някой чужд производител? Нали за да ти предложат приемлива цена гледат и те да купуват материали възможно най-евтино. Те да не работят само за тебе? Смяташ ли въобще, че може да се затвориш в границите си и да си си самодостатъчен? Това само Северна Корея май го е постигнала и резултата е виден.

#90 паяка 21.03.2014 в 14:43:51

Шрайка, купи си Грейт Уол, читава трябва да е, щом на нея се возят децата на най-приближените служители на Гриша Ганчев.

#91 Шрайка 21.03.2014 в 15:20:24

Мануела, отново дълбаеш в грешна посока. Тезата ми е далеч от това да се наливат едни пари от пусто в празно. Аз съм против субсидии, държавни производства, или друг начин за "усвояване на еди пари", защото винаги се намира "наш човек", който да се възползва, стимулира се мързела и т.н. Защита на българското не означва автоматично даване на пари. А чуждото често пъти е субсидирано, така че едно мито, примерно равно на субсидията, би изравнило чуждото с родното. И като ти купиш нещо от Танзания, вместо от чичо Пешо, дали онези от Танзания ще дойдат при теб, точно ти да им свършиш работа? Или всички сме страшно надарени, кадърни и ункални, та ще се пласираме навън? И понеже и чичо Пешо, няма нищо продадено, та няма как да дойде при теб, и двамата ще трябва да се наредите на опашата за социални помощи. Така че забрави голия патриотизъм, мисли в по-голям мащаб. От къде съдя, че няма производство? Обикалям страната често, и виждам разрухата и липсата на поминък. И да, радвам се като гледам лозята край Карнобат, или засятите ниви край Пловдив и Стара Загора, но разхождала ли си се скоро къмто Видин? И къде е промишленото производство? ( не намеквам за касичката, която искат да си организират от БСП ) И последно, но не на последно място, знаех си че рано или късно ще стигнеш до "тираничния" държавник. Съгласен съм с теб (без ирония ).

#92 Шрайка 21.03.2014 в 15:27:22

Оня, дойдохме си на думата. Така е, прав си. Българските фирми, както и повечето хора, гледат да купят по-евтиното. И ето ти ролята на държавата. Да направи така, че по-евтиното да е българското, като същевременно съблюдава да се спазват стандартите за качество. А ролята на нас като граждани е да гледаме тези, които представляват държавата, да не прилагат различни стандарти за "наши хора". Като в Кара Дере примерно.

#93 delight 21.03.2014 в 15:47:12

@87 ...Аз като клиент искам ИЗБОР и съотношение цена-качество. ... Съгласна съм с Мануела. Това е смисъла на търговията. След направен избор от купувача, да има взаимна изгода за двете страни и размяна на стоката. "Изберете българското" е дразнещ лозунг най-малкото защото етикета "произведено в Бг" не гарантира Бг произхода на продукта. А като чуя "да помогнем на Бг икономиката" или "ролята на държавата" и разни подобни клишета се сещам за едно друго клише "Общото благо". Тук вече ефира се размирисва и губя интерес.

#95 паяка 21.03.2014 в 16:00:08

Мануелчето каза: "Само че аз от своя страна ще изисквам от него хем да са хубави, хем да не са 30 лева бройката." Помните ли го оня скеч: - Имате ли хубави и евтини? - Имаме, ама са поотделно...

Новините

Най-четените