Макар и с малко, гражданите на Европейския съюз (ЕС) продължават да предпочитат коли на бензин, а лидерът по покупки на електрически автомобили на континента е извън ЕС.
Това сочат данните на Евростат за продажбите на нови коли през 2023 г. През миналата година в ЕС са регистрирани общо 10,7 млн. пътнически коли.
Най-висок е делът на тези на бензин - 34,5%, следват хибридите с 21,1 на сто.
Електромобилите, които разчитат само на батерия са 14,5%, а колите на дизел са 14,3 на сто.
Което пък значи, че делът на новите коли с конвенционални двигатели остава малко по-висок от този на електрическите и хибридните - 48,8 срещу 48,5 на сто.
Данните за 2023 г. показват, че ръстът в продажбите на чисти електромобили е с 88 пъти по-висок спрямо 10 години по-рано и 12 пъти повече от 2018 г. Въпреки това в последните години има забавяне в темпа на растеж на този пазар.
В рамките на Европейския съюз най-много електрически коли и хибриди като дял се купуват във Финландия.
Там 78 на сто от новорегистрираните коли са такива. Следват Швеция и Нидерландия със съответно дял от 69 и 68 на сто.
България е с най-нисък дял нови коли изцяло или частично на батерии - едва 7 на сто от новорегистрираните автомобили са такива. Следващите на дъното са Чехия и Хърватска, но с доста по-висок дял, отколкото у нас - съответно 20 и 28 на сто.
У нас през 2023 г. са регистрирани над 29 600 коли на бензин, 6 хиляди на дизел, 1700 електрически и около 1000 хибридни.
Страна | % коли с батерии |
Финландия | 78 |
Швеция | 69 |
Нидерландия | 68 |
Средно за ЕС | 48 |
Хърватска | 28 |
Чехия | 20 |
България | 7 |
Страната с най-висок дял нови коли на ток в Европа е Норвегия - около 95 на сто от купените автомобили там са електрически или хибриди. Исландия, която също е извън ЕС, е с дял на е-колите колкото Финландия, а в Швейцария делът на новите коли на батерии е 55 - над средното за ЕС.
За 2024 г. данните на Европейската асоциация на производителите на автомобили сочат, че към ноември делът на регистрираните нови електрически коли е около 15 на сто от всички, но на годишна база има спад и в продажбите, и в процента продадени е-коли от всички.
При плъг-ин хибридите също има намаление в дела на пазара до дял от 7,6 на сто, а при електрическите хибриди има ръст до 33 на сто от пазара.
Спад има и при колите на бензин - до 30 на сто от пазара, както и при дизеловите.
Сред основните причини ръстът на дела на колите на батерии да се забавя в последните години е цената на този тип автомобили. Средно при електрическите в Европа тя е с около една трета по-висока от тази на бензиновите и дизеловите коли.