Протестиращите скандират "Трейвън Мартин! Трейвън Мартин!" и, докато крачат към Таймс Скуеър, минават под гигантски видеоекран, показващ Дензъл Уошингтън и Марк Уолбърг, размахващи пистолети.
Клипът на екрана е от филма "2 патлака", и буквално дни след оправдаването на Джордж Цимерман за убийството на цветнокож, който му се сторил "съмнителен", този трейлър изглежда по-отблъскващ от който и да е ХХХ филм, въртян в порнокината навремето.
Твърде малко от протестиращите обаче го забелязват, още по-малко от тях се чувстват засегнати от него. Мислите им са заети от 17-годишния цветнокож младеж, който искал да си купи нещо сладко и разхладителна напитка, но вместо това получил куршум от пушката на бял мъж.
"Не стреляй, не стреляй! Това са само Skittles и студен чай!" скандират те
В края на март, много от хората се прибираха по домовете си с метрото, където пак имаше реклама на филма с Уошингтън и Уолбърг с пистолети в ръце. До плаката за "2 патлака" имаше друг, за филма „РПУ Оня свят", също показващ двама мъже с пистолети. Дулата на оръжията в плаката на „РПУ Оня свят" бяха с пламъчета по края. Наблизо стояха други двама мъже с пистолети - двама полицаи, уж наблюдаващи какво се случва, но всъщност отегчени. Служебните им оръжия бяха по кобурите.
Цимерман неведнъж бе наричан "псевдо-полицай" по време на процеса, но той надали си е мечтал да насочва пътното движение в дъжда или да почиства повръщано от задната седалка на полицейската кола след превозване на пияница до изтрезвителя. Или, подобно на тези двама реални полицаи, да се поти под бронирана жилетка, следейки за гратисчии в метрото. Той доста по-вероятно е жадувал да стане герой, като мъжете по киноплакатите.
Добрата вест за хората, които смятат, че тези филми разкрасяват и банализират насилието и употребата на огнестрелно оръжие, е че „РПУ Оня свят" чутовно се провали. Лошата новина е, че "2 патлака" има сериозни шансове да стане хит и да продължава още дълго популярността на този жанр.
Реакциите от "2 патлака" изглеждат положителни от почти всички след предварителната му прожекция в кино на същата улица, където бяха марширували демонстрантите срещу оправдателната присъда за Цимерман, почти точно срещу гигантския видеоекран. Никой не изглежда шокиран от заглавието на филма във времена, когато избиват кинозрители в Аурора, разстрелват деца в Нютаун и младежи си отиват нелепо като Трейвън Мартин.
Актьорите се справят добре - и диалогът е динамичен
И все пак перченето и шегите, които разменят двамата герои, са точно това, което кара хора като Цимерман да искат да приличат на тях и да държат пистолет в ръка.
Въпреки заглавието, пистолетите далеч не са само два. Има още много оръжие и крайно много престрелки. Връзката между героите на Уошингтън и Уолбърг е заздравена по време на голяма престрелка в края, в която те избиват всички възможни злодеи.
"Добре ли си?" пита Дензъл след кръвопролитието.
"Никога не съм се чувствал по-добре," отговаря Уолбърг.
Двамата са почти семейство.
"Отлично, братко," отговаря Дензъл.
Аудиторията на прожекцията аплодира, ставайки на крака. Уошингтън обаче отбелязва, че новоизлюпеният му "брат" по-рано го е прострелял и ранил във филма. Следващата реплика е истинско въплъщение на сегашните времена.
"Стрелях по теб, преди да знам какъв си," отговаря Уолбърг.
Уошингтън се реваншира, като прострелва Уолбърг в крака, после го хваща през рамото и двамата си тръгват заедно. "2 патлака" завършва с финален, кънтящ изстрел, който изглежда не шокира никой сред аудиторията.
Еволюцията на разбирането за морал в киното и на огнестрелното оръжие на екрана
Преди половин век, преди почти 250 000 души да загинат от огнестрелно оръжие, Робърт Кенеди кара край кино, в което се показва "Бони и Клайд", номиниран за "Оскар" за най-добър филм през 1968. Спътникът му в колата отбелязва, че филмът е страхотен.
"Чувам, че това е най-неморалният филм, правен някога," отвръща Кенеди с тихия глас на човек, който има твърде много личен опит с насилието с огнестрелно оръжие.
Същата година церемонията за оскарите е трябвало да се проведе на 8 април, но е отложена с два дни заради убийството на Мартин Лутър Кинг. Бони и Клайд губят в полза на „Среднощна жега", който засяга въпросите на расата и справедливостта в Юга.
Само два месеца по-късно, самият Кенеди е убит - с револвер, първоначално купен за самозащита от възрастен американец. Човекът се изплашил от бунтовете в предградията на Лос Анджелис през 1965 г., макар никога да не е бил дори наблизо до мястото, където те са се провели. Този един пистолет бил откраднат и се оказал в ръката на убиеца. Един от наблюдателите отбелязва, че стрелецът се е държал здраво за пистолета до последно, сякаш той е въплъщението на цялата му идентичност.
Филмът, който Кенеди определя като най-неморалния, правен някога, в крайна сметка се прочу като един от най-добрите в историята на киното. "Бони и Клайд" бяха сред първите 100 филма, запазени от новосъздадения американски Национален филмов регистър през 1988. Многото защитници на филма настояват, че той просто отразява културата на насилие - и е трудно да се отрече, че е така в страна на 350 милиона огнестрелни оръжия, повече от два пистолета на всеки двама души.
Но насилието в "Бони и Клайд" е идеализирано, дори стилизирано накрая.
Киното е разкрасяващо огледало, чието отражение отхвърля всякаква размисъл за безумието на едно общество, крепящо се на оръжейни арсенали
Не че създателите на "Бони и Клайд", или на "2 патлака", са имали други приоритети освен да продават билети за киносалоните. А зрителите изглежда харесват симулираните престрелки на екрана в същата степен, в която са го правили и през 1968 г.
Това, което се е променило оттогава, е че боксофисът някак се е превърнал сам по себе си в новина, като се отразява от много медии, все едно той определя ценността на някой филм. Никой не е съобщавал продажбите на "Бони и Клайд" в първия уикенд като въпрос от огромен обществен интерес. Но с „РПУ Оня свят" и "2 патлака" това вече е факт.
И за добро или лошо, "2 патлака" вероятно ще пожъне доста голяма популярност. Остава само въпросът дали боксофисът му ще е голям и в Аурора, където 12 души бяха застреляни. И дали сред зрителите му ще са родителите на 20-те деца, застреляни в "Санди Хук".
След инцидента в училището там, при който загинаха и шестима възрастни, Барак Обама най-после се осмели да заговори за контрол над оръжието. И поиска от вицепрезидента Джо Байдън да бъдат измислени начини да се намали насилието.
Кинобизнесът обаче отговори на това с много празни приказки и никакви реални промени
След напрегнат сблъсък с асоциацията на притежателите на оръжие, Байдън се срещна с представители на кинобизнеса, ефирните и кабелните телевизии, където дискусията беше очевидно много по-мека. Сред участниците имаше лобисти за кабелни мрежи като Comcast, който е фирма-майка на Universal. И повечето от разговорите бяха за ограничаване на достъпа до деца до "развлечения, предвидени за възрастни".
"Развлекателната индустрия оценява включването й в диалога на администрацията да реши сложното предизвикателство, което е насилието с огнестрелно оръжие в Америка," гласи зализаното изявление след срещата. "Браншът се е ангажирал отдавна да осигурява на родителите необходимите инструменти да преценяват правилно кое съдържание е подходящо за семействата им. И в бъдеще ще продължаваме да правим всичко по силите си да търсим ефективни решения."
Същата тази развлекателна общност сега пуска на екран "2 патлака", с рейтинг "R", който забранява само непридружавани от възрастни деца под 17 години, ако въобще кината спазват тези ограничения. Никой не може да каже оправдано, че "2 патлака" е лош филм, поне по критериите, според които "Бони и Клайд" е добър или велик филм. Но може би е добре да се замислим какво биха помислили жертвите на огнестрелно оръжие за него, особено за заглавието му - и за шегите на тема застрелване на хората и последния, кънтящ пистолетен изстрел.
За моите уши, иначе добрият, пасващ на вкусовете на масите филм преди този изстрел, не го прави звучащ по-малко по същия начин като този, довел до смъртта на Трейвън Мартин. И на излизане край щанда с разхладителни напитки, нямаше как да не се замисля за бонбонки и студен чай.